welke primelens?
Onderwerp:
welke primelens?
Hoi,
Net ook al in een ander onderwerp aangegeven dat ik in de komende maanden een nieuwe zoomlens en een nieuwe andere lens wil gaan kopen. Ik denk dat dit een primelens gaat worden. Ik heb sinds een halfjaartje een Nikon D5300 en ben van plan om de primelens te gaan gebruiken in situaties met relatief weinig licht, wil meer met bokeh gaan oefenen (met kerst lijkt me dit een uitstekende oefenperiode), hoop meer scherpte te krijgen én ik wil me graag bezig gaan houden met portretfotografie. Portretten van bijv huisdieren, maar voornamelijk ook iets nieuws voor mij: mensen fotograferen. De zoomlens die ik nu heb (18-105) voldoet uiteraard niet echt aan deze eisen. Scherpte vind ik erg belangrijk bij sommige foto's en een primelens is na wat leeswerk beter hierin dan de zoomlenzen. Ik vind het ook best storend dat ik soms een hele hoge ISO waarde nodig heb om de gewenste sluitertijd te gebruiken en een goed belichte foto te krijgen. Denk aan bijvoorbeeld foto's van paarden in een rijhal of honden in een woonkamer, maar ook feesten in donkerdere ruimtes of mijn rondvliegende parkieten die ik niet met flits wil fotograferen.
Welke lens raden jullie me aan? Ik las al veel over 50mm lenzen wat veel mensen prettig vinden werken, maar ook over bijv de duurdere nikon 85mm F/1.8G met hele mooie scherpe foto's als voorbeelden. Misschien hebben jullie nog andere/betere opties of kunnen me meer helpen met een keuze te maken. Vandaar dit onderwerp. Wil er max. rond de 550,- aan uitgeven, liefst eronder. Iets eroverheen mag ook, maar dan zal ik nog wat langer moeten sparen.
Groetjes Amber
Net ook al in een ander onderwerp aangegeven dat ik in de komende maanden een nieuwe zoomlens en een nieuwe andere lens wil gaan kopen. Ik denk dat dit een primelens gaat worden. Ik heb sinds een halfjaartje een Nikon D5300 en ben van plan om de primelens te gaan gebruiken in situaties met relatief weinig licht, wil meer met bokeh gaan oefenen (met kerst lijkt me dit een uitstekende oefenperiode), hoop meer scherpte te krijgen én ik wil me graag bezig gaan houden met portretfotografie. Portretten van bijv huisdieren, maar voornamelijk ook iets nieuws voor mij: mensen fotograferen. De zoomlens die ik nu heb (18-105) voldoet uiteraard niet echt aan deze eisen. Scherpte vind ik erg belangrijk bij sommige foto's en een primelens is na wat leeswerk beter hierin dan de zoomlenzen. Ik vind het ook best storend dat ik soms een hele hoge ISO waarde nodig heb om de gewenste sluitertijd te gebruiken en een goed belichte foto te krijgen. Denk aan bijvoorbeeld foto's van paarden in een rijhal of honden in een woonkamer, maar ook feesten in donkerdere ruimtes of mijn rondvliegende parkieten die ik niet met flits wil fotograferen.
Welke lens raden jullie me aan? Ik las al veel over 50mm lenzen wat veel mensen prettig vinden werken, maar ook over bijv de duurdere nikon 85mm F/1.8G met hele mooie scherpe foto's als voorbeelden. Misschien hebben jullie nog andere/betere opties of kunnen me meer helpen met een keuze te maken. Vandaar dit onderwerp. Wil er max. rond de 550,- aan uitgeven, liefst eronder. Iets eroverheen mag ook, maar dan zal ik nog wat langer moeten sparen.
Groetjes Amber
Onderwerp:
Re: welke primelens?
Zoals je zelf al aangeeft schijnt de 50mm 1.8 een echte aanrader te zijn en kost ergens rond de 250 euro meende ik. Op de komende glasdag wil ik die ook gaan proberen naast de 105mm macro (die heel hoog op mn verlanglijst staat )
Onderwerp:
De 50mm af-s is een zeer geschikte lens. Als occasion met garantie al voor +-160 euro te koop. Particulier nog wat goedkoper.
gr. Bert
Onderwerp:
Als je lid wordt kun je op de jaarlijkse NCN Glasdag op 27 november een groot deel van de Nikon collectie uitproberen!
Onderwerp:
Meest all-round: 35mm f1.8G DX. Iets langer: AFS 50mm f1.8G. Mooiste voor portretten (en overall mooiste wat mij betreft) AFS 85mm f1.8G.
Onderwerp:
Ik heb de 27e helaas niet de mogelijkheid tot de auto en met openbaar vervoer ben ik 4 uur onderweg om alleen al daar te komen, dan moet ik ook nog terug dan afloop.
Ik zat dus wel al een beetje in de goede richting te denken welke lens hiervoor geschikt zou zijn
Ik zat dus wel al een beetje in de goede richting te denken welke lens hiervoor geschikt zou zijn
Onderwerp:
Van die 50mm wordt wel eens gezegd dat eigenlijk iedere fotograaf die in zijn/haar assortiment moet hebben En met z'n max diafragma van 1.8 (of de iets duurdere met 1.4) is voor situatie's met weinig licht inderdaad ideaal
Nou moet ik zeggen dat die 18-105 ook geen slechte lens is hoor maar heeft natuurlijk zn beperkingen als het om lichtsterkte gaat.
Nou moet ik zeggen dat die 18-105 ook geen slechte lens is hoor maar heeft natuurlijk zn beperkingen als het om lichtsterkte gaat.
Onderwerp:
De 18-105 heb ik bij de camera uitgezocht. Om mee te beginnen, te wennen aan een DSLR en te ontdekken welke fotografie me nu echt interesseerde. Ik merk dat ik met deze toch vaak een hogere ISO waarde nodig heb dan ik zou willen en dat maakt de foto's niet bepaald mooier in de meeste gevallen. Qua zoom voor wilde dieren te fotograferen is hij te weinig, daarom wilde ik ook nog een nieuwe zoomlens (maar inmiddels denk ik dat ik nog even blijf sparen voor een duurdere zoomlens dan ik eerst dacht). Verder zal ik hem wel nog regelmatig gaan gebruiken denk ik, vind het een fijne lens en zeker een aanrader voor beginners
Onderwerp:
De 50mm is eigenlijk niet zo handig op een DX camera. Dan zou ik, persoonlijk, altijd voor de 35mm kiezen. Of de 85mm. De 50mm is op DX te lang voor veel onderwerpen en te kort voor de rest. Zoiets.
Onderwerp:
Patrick schreef:Meest all-round: 35mm f1.8G DX. Iets langer: AFS 50mm f1.8G. Mooiste voor portretten (en overall mooiste wat mij betreft) AFS 85mm f1.8G.
Helemaal eens met Patrick!
Onderwerp:
Voor portretten zou ik altijd voor de 85mm gaan op DX. Dat is een redelijke afstand tussen objectief en geportretteerde.
Veel mensen vinden het best eng als je heel dichtbij komt met de camera.
Zeker wanneer je ruimte hebt tussen camera en geportretteerde, kun je ook met die 85 een "volledig shot" van iemand maken.
Zeker ook naar een tweedehands 1.8 kijken. Dat kan ook bij Kamera Express of Cameranu.
Die 1.8 komt heel goed uit testen en heeft vrijwel geen meerwaarde t.o.v. de 1.4.
En er is toch wel iemand in jouw regio die dit objectief heeft (of de 50mm) om het door jou te laten proberen?
Zit je in het puntje van Limburg en is er niemand in de regio kun je misschien ook in Duitsland in een winkel beide objectieven kunnen proberen?
Zeker wanneer je ruimte hebt tussen camera en geportretteerde, kun je ook met die 85 een "volledig shot" van iemand maken.
Zeker ook naar een tweedehands 1.8 kijken. Dat kan ook bij Kamera Express of Cameranu.
Die 1.8 komt heel goed uit testen en heeft vrijwel geen meerwaarde t.o.v. de 1.4.
En er is toch wel iemand in jouw regio die dit objectief heeft (of de 50mm) om het door jou te laten proberen?
Zit je in het puntje van Limburg en is er niemand in de regio kun je misschien ook in Duitsland in een winkel beide objectieven kunnen proberen?
Groet,
JW
JW
- Hans Braakhuis
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Onderwerp:
Bedankt voor de linkjes.
Ik ken Helaas niet zoveel fotografen in de buurt, die paar wát ik ken, zijn zelf ook beginners met kitlenzen. Zal eens opzoek gaan of er een winkel in de buurt ligt om ze eens uit te proberen. Bedankt alvast voor de tips!
Ik ken Helaas niet zoveel fotografen in de buurt, die paar wát ik ken, zijn zelf ook beginners met kitlenzen. Zal eens opzoek gaan of er een winkel in de buurt ligt om ze eens uit te proberen. Bedankt alvast voor de tips!
Onderwerp:
Nou ja, misschien via dit forum een (aparte) oproep doen? Wie weet...
En anders inderdaad even naar de winkel!
En anders inderdaad even naar de winkel!
Groet,
JW
JW
Onderwerp:
JW17 schreef:Voor portretten zou ik altijd voor de 85mm gaan op DX. Dat is een redelijke afstand tussen objectief en geportretteerde.
Helemaal mee eens, als ik tijdens familie uitjes ofzow mensen fotografeer dan kom ik met mn 18-55 altijd iets te kort dus de 50mm prime zal dan niet echt ideaal zijn. De 85mm is dan denk ik ideaal, maar volgens mij is die wel een heel stuk duurder dan de 35 en 50mm
Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”