Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Ingmar » wo nov 16 2016 7:01 pm

Hallo,

Vandaag een panagor 28 mm 2.5 lens binnengekregen die ik via Marktplaats gekocht had, wat ik alleen nog niet begrijp is hoe ik nu op mijn D71000 de belichting moet instellen. Ik heb de lens een profiel gegeven en op de M stand kan ik de sluitertijd instellen echter het diafragma blijft gewoon op 2.5 staan. Hoe zorg je er nu voor dat je de belichting goed krijgt, is dat dan gewoon met een handmatige belichtingsmeter werken of...?

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Jur » wo nov 16 2016 7:14 pm

Heb je al geprobeerd om het diafragma met de hand in te stellen met de diafragma-ring op het objectief? :wink:
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor strangeartefact » wo nov 16 2016 7:16 pm

Je moet het diafragma met de hand bedienen. Je d7100 zou aan stopdown metering moeten kunnen doen in de a stand en de s stand.
Kwestie van proberen. Gaat vast goed komen :)

Succes!

net te laat zie ik ;)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 16 2016 7:20 pm

Ingmar,
re: een profiel gegeven
Bedoel je de kamera-opties voor Ai lenzen? (instelling mm/f)
re: vintage
Als het een pre-Ai lens is zal eea niet werken, tenzij je bij volle openig meet.
Hoe dat te zien: beweegt de ai-ring op de kamera als je op d lens aan de diafragmaring draait ?
Anders: practisch iedere echte NIon lens na 1977 heeft een Ai koppelnok, vergelijk jouw (non-G) Nikon lens eens met degene die je binnenkreeg.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Ingmar » wo nov 16 2016 7:55 pm

Diafragma-ring daar kun je gewoon aan draaien en hoef je niet op een bepaalde stand vast te zetten zoals de af-D die ik heb. Als de opname gemaakt wordt dan wordt inderdaad de diafragma ingesteld op de vooraf ingestelde waarde op de ring, maar de belichting wordt dan bepaald op 2.5. Het lastige is dus dat ik zowel met het instelwiel op de body alswel de diafragma ring niets kan doen met welk diafragma de belichting gemeten wordt.
Met profiel bedoel ik overigens non-cpu lens instellen...en de Ai ring beweegt mee als ik de diafragma ring op de lens verstel.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 16 2016 8:25 pm

Ingmar,
Ik heb het genoemde duo niet voorhanden.
Naar mijn herinnering met andere combinaties ziet men in de zoeker de ingestelde diafragmawaarde (als ware het een CPU lens)
Ik heb me laten vertellen dat foutief ingestelde waardes alleen leiden tot foutjes in de EXIF informatie en mogelijk minder betrouwbare matrix-lichtmeting.
Ik neem aan dat je de pagina's over non-cpu lenzen gelezen en gevolgd hebt, in mijn engelstalige versie pg 149 en verder.
re: vastzetten
Dat kan niet, en de diafragma-ring is de enige methode om op een non-cpu lens het diafragma in te stellen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Jaap Driest » wo nov 16 2016 9:04 pm

Ingmar, je verhaal doet er sterk aan denken dat je een pre-Ai (ook wel non-Ai genoemd) lens hebt. Je kunt dat op een paar manieren controleren, maar bij niet-Nikon objectieven is er eigenlijk maar 1 manier betrouwbaar: hoe ziet de ring van je objectief er uit aan de bajonetkant?
Is een gladde ring, dan is het non-Ai. Is het een ring met een nok en andere uitsparingen, dan is het Ai of Ai-S.
Heb je een foto van de bajonet-kant van het objectief? Ik heb geprobeerd op internet een afbeelding te vinden, maar kwam er niet goed uit.
Een Ai of Ai-S objectief zou in de A-stand van je camera op een D7100 gewoon de matrixmeting en belichtingsautomatiek moeten hebben, als je het objectief hebt aangemeld bij je body als non-cpu objectief.
Wat mij betreft dus de eerste vraag: Ai of pre-Ai?
Reageren de lamellen wel goed op de index-pal?
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Ingmar » do nov 17 2016 11:27 am

Jaap,

@ Jaap Ik vermoed dat jij gelijk hebt, bij gebrek aan goede specs waarin dit vermeld is ga ik hier ook aan denken. Bijgaand wat foto's
@Gijs Objectief is aangemeld als non-cpu maar belichtingsautomatiek werkt dus niet, gedaan zoals inderdaad op pag 149 ev vermeld staat
De lamellen reageren overigens wel goed op de index-pal en op de scherptediepte controleknop op de body. De enige specs die ik gevonden heb zijn http://allphotolenses.com/lenses/item/c_3207.html maar daar staat dus niets over Ai, Ai-s of Pre Ai
Afbeelding
Afbeelding

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor gijs sandberg » do nov 17 2016 11:40 am

Ingmar,
Ik zie een pre ai lens.
Hints: het dichte vorkje, en ontbreken van een Ai-nok die de Ai ring op de kamera kan duwen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Ingmar » do nov 17 2016 12:25 pm

Gijs,

Dat vermoeden had ik ook al, bedankt voor de bevestigen...t'zal dus lastig worden om de belichting te gaan instellen..
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Jaap Driest » do nov 17 2016 12:32 pm

Ingmar, en je hebt ook nog mazzel. Want bij NIKKOR pre-Ai objectieven zit die achterste kraag wat dichter naar de body toe. En als je die op een D7100 zet, dan drukt ie de koppelnok in de body, met kans op een behoorlijke beschadiging. Kennelijk is die Panagor wat minder diep.Goedkopere body's hebben die koppelnok niet (en dus geen lichtmeting bij Ai-lenzen) en kunnen dus wel Pre-Ai lenzen aan. Maar ook zonder meter natuurlijk.
Dus schatten en trial and error, of een externe belichtingsmeter gebruiken. Of het objectief als presse papier gebruiken.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor gijs sandberg » do nov 17 2016 1:21 pm

Ingmar,
re: zal dus lastig
Valt wel mee, instellen kan nagenoeg altijd, je moet alleen langs andere weg licht meten.
re: Jaaps opmerking/beschadiging.
Hij heeft gelijk, men kan de Ai-koppelring op de kamera forceren.
Wie geluk heeft (nou ja,...) ik vermoed dat jouw constatering van meedraaien van de Ai ring op de kamera gewoon op toeval en/of frictie berust.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Ingmar » do nov 17 2016 1:46 pm

Bedankt mannen voor alle raad, ik kijk nog wel even wat ik ermee doe...presse papier heb ik al:-), maar goed een extra kan geen kwaad en is wel een mooie.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor ATOR » do nov 17 2016 2:19 pm

Als je met een onherkenbare lens preset het maximale diafragma instelt op de camera dan is de lichtmeting op het maximale diafragma gewoon goed. Dan kun je zelf voor kleinere diafragma's vanaf die meting omrekenen. Je zou als hij vol open niet te pruimen is zelfs in die preset een kleiner diafragma kunnen opgeven en daar mee werken.
Het is natuurlijk wel veel cooler om met een analoge externe lichtmeter te werken :D

Verder geldt alle wijsheid van voor lichtmetende camera's nu nog steeds, denk bijvoorbeeld aan de sunny 16 rule.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vintage lens en belichting bepalen/instellen

Berichtdoor Ingmar » do nov 17 2016 3:14 pm

Ator,
Helaas geen analoge lichtmeter meer, maar de sekonic werkt ook prima...is wel weer even wennen maar goed het zorgt ervoor dat je de voeling optimaal houdt met de materie :-) Ik ga gewoon lekker eens experimenteren.
Grtz,
ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten