Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor joebat » vr nov 25 2016 5:35 pm

Hallo,


Wat ik me afvraag hoe juist de meting is als het groen bolletje oplicht, in focus dus, terwijl de lens eventueel zou lijden aan front- of backfocus.
Een tweede vraag die ik me stel gaat over een MF lens : zo een lens zou in theorie (volgens mij) niet kunnen lijden aan front-backfocus. Heb ik het hier juist ?

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor BlackBox » vr nov 25 2016 6:28 pm

Voor een plaatje;
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ellen.html

Het licht dat van het object naar de camera komt gaat drie kanten op
Rechtdoor naar de sensor en dat moet scherp zijn
Omlaag naar de AF en die zal scherpte aangeven als de door het licht afgelegde afstand goed is
En dat geldt ook voor de zoeker en jouw oog, of je het scherp ziet en dat gelijk is met de scherpte op de zoeker

Het kan volgens mij dus best zo zijn dat de foto een andere focus vertoont dan jij bij MF door de zoeker zag
BlackBox



Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor joebat » vr nov 25 2016 6:42 pm

Bedankt, simpel en duidelijk.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor ben42 » vr nov 25 2016 7:08 pm

Toch niet zo simpel.

Als het zo zou zijn dat de oorzaak alleen maar zou liggen aan het niet alignen van het sensorvlak, en het AF vlak (en bij manual focus de zoeker), dan zou een camera last hebben van front of back focus.

Echter de Front/Back focus kan per objectief verschillen. De beoordeling van scherpstelling gebeurd volledig door de body. Het is de body die het objectief aanstuurd voor de AF. Daarom snap ik ook niet dat de Front/Back per objectief kan verschillen en dan ook nog eens per camera. In mijn logica zouden of alle objectieven 'dezelfde' front en/of backfocus moeten hebben. Waarom op dezelfde camera een lens wel een backfocus heeft en een andere niet, snap ik niet. Dus er speelt nog meer een rol dan de plaatsing van de AF module.
Hoe dit zit snap ik niet.

Met een manual lens is er dan nog het verschil of je scherpstelt middels het 'groene bolletje', dus het AF systeem gebruikt, of dat je optisch middels de zoeker scherpsteld. Met een AF objectief op AF zul je niet zo snel merken dat de zoeker niet helemaal scherp is, bij een Manual lens kan dit een probleem vormen.

In live mode schakel je zowel de zoeker als het AF systeem uit. Er kan dan geen sprake meer zijn van een verkeerde alignment.
Deze methode van scherpstellen kan worden vergeleken met een scherpstelling met de AF. Misschien kun je dan door foto's van beide systemen te vergelijken zien of er sprake is van front of backfocus. Een vergelijkings methode is; op iets contrastrijkst scherp te stellen in live mode. AF schakelaar uit zetten en dan kijken of in de normale modus het bolletje weer groen wordt. Eventueel werk je op deze manier de gehele range van AF finetuning af, als je camera dit ondersteund. Dan heb je een beeld van hoe de AF op de sensor overeenkomt met de AF middels de AF unit. Daarna zou je voor die lens de waarde van de fine afstelling kunnen kiezen die redelijk in het midden viel.

Ben
Laatst gewijzigd door ben42 op vr nov 25 2016 7:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor henkk » vr nov 25 2016 7:11 pm

Duidelijk? Niet voor mij.
Als een lens een focus-afwijking heeft (niet zozeer de lens heeft dat, maar de lens-AF-unit-combinatie) dan zal het bolletje groen zijn terwijl de afbeelding uiteindelijk onscherp zal blijken. Het 'groene bolletje' is aan de AF gekoppeld en niet aan de sensor. Daarom kun je de AF afstellen door te zorgen dat bolletje en live-view met elkaar overeenkomen (live-view is niet gekoppeld aan de AF-unit maar is gewoon wysiwyg).
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor joebat » vr nov 25 2016 7:46 pm

Dat het bolleke aan de AF gekoppeld is betwijfel ik : als ik scherp stel met een MF-lens licht het ook op als het beeld scherp is. Of heb ik het mis ? :?
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor ben42 » vr nov 25 2016 7:53 pm

De AF unit bestaat uit meerdere componenten.

Een deel dat de scherpte bepaald en daarmee het groene bolletje aanstuurd.
Een ander deel dat de Lens aanstuurd. Voor een MF lens zal dit laatste deel niet worden gebruikt.
Het groene bolletje wordt nog wel aangestuurd door de AFunit. Echt Auto is het dan natuurlijk niet meer.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor ArendV » vr nov 25 2016 9:13 pm

Zoals hierboven al gezegd wordt het groene bolletje door de (fasedetectie) autofocus unit onderin het spiegelhuis aangestuurd. En bij front- of backfocus zal de focus ernaast zitten bij het oplichten van het bolletje.
En een MF objectief kan inderdaad front- of backfocus hebben (het groene bolletje zit er dan ook naast). Als jouw MF objectief contacten heeft (b.v. Zeiss ZF.2) dan kun je dit zelfs corrigeren via AF fine tune.
Jouw matglas in de zoeker staat hier los van en als dit niet goed uitgelijnd is kan de foto onscherp zijn terwijl het op het matglas wel scherp is (en andersom).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor joebat » za nov 26 2016 5:56 pm

Dus werken met manuele focus sluit dus niet uit dat je juist scherp stelt of het beeld in focus is. Teleurstelling :problem:

Aangezien je dikwijls leest dat de Nikon 24 mm 1.8 regelmatig last heeft van front- of backfocus, zou ik dus een probleem hebben met mijn body : geen fijn tuning mogelijk.

Bedankt voor het inzicht

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor Marten » za nov 26 2016 6:10 pm

Werken met manuele focus sluit niet uit dat het beeld uit focus is.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor joebat » za nov 26 2016 7:15 pm

Dan was het vroeger toch simpeler ondanks de "voorhistorische techniek" tegenover nu. Scherpstellen en afdrukken en bonk erop : scherp.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor Marten » za nov 26 2016 7:38 pm

Je kunt ook gewoon op het matglas scherpstellen hoor. Al dan niet met een speciaal matglas.
Maar dan moet je matglas wel goed afgesteld zijn.
Net als vroeger.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor joebat » za nov 26 2016 8:52 pm

Wel, ik heb verleden jaar een Katzeye optibrite laten steken bij Procirep (herstellingen Nikon) zonder kosten en dat werkt goed. Niet helemaal het matglas met prisma's zoals in de oude film-bodys, maar het komt dicht in de buurt. Mag er zeker zijn en als er ergens in de compositie een lijn loopt is het heel makkelijk. Zeker een aanrader, zelfs in de kleine zoeker van een instapcamera.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo nov 27 2016 10:44 am

Veelal zal het groene bolletje gelinkt zijn aan de scherpstelvelden. Afhankelijk van je camera kun je het aantal scherpstelvelden en de locatie ervan op je matglas variëren. Het groene bolletje geeft dan "scherp' aan als er op zo'n scherpstelveld scherpte te zien is. Werk je nu met één scherpstelveld, dan loop je de kans dat de locatie van het scherpstelveld op het matglas en op de sensor net niet dezelfde is. De fotograaf denkt dat hij scherp stelt op iets in de voorgrond, terwijl net daarnaast, de achtergrond scherp wordt weer gegeven. Geen front- of rearfocus (zie een oud NCN Magazine over het verschil met front-backfocus), maar een grote kans dat de digitale weergave van het scherpstelveld op je matglas net op een andere plek staat dan het werkelijke scherpstelveld op de sensor.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juistheid "groen bolletje" bij front-backfocus

Berichtdoor joebat » ma nov 28 2016 5:40 pm

Waarom kan men met de huidige technologiën geen deftig materiaal meer maken ? Ik wil niet zeggen dat in het verleden er geen lenzen gemaakt werden met fouten, maar dat fout op 2 verschillenden componenten aanwezig zou kunnen zijn, kan ik niet bevatten. Leven we in de 21ste eeuw ?

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten