nieuwe Sigma 500mm f4 of Nikon 300mm f2.8 II

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

nieuwe Sigma 500mm f4 of Nikon 300mm f2.8 II

Berichtdoor brasil » do dec 08 2016 2:07 pm

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Sigma 500mm f4 sports? wat is de kwaliteit, scherpte, snelheid etc.

Ik ben al lange tijd in dubio (of beter gezegd ik weet het nog helemaal niet!). Moet ik nu een Nikon 300mm f2.8 ii kopen, ik heb al een TC2iii, of juist een oud model van de nikon 500mm f4G ED VR, of de nieuwe sigma 500mm sport of de flexibiliteit van de nikon 200-500/200-400.
Dat hangt natuurlijk af waar ga je glas voor gebruiken, beesten, vogels.

Echter veelal fotografeer ik 's ochtends vroeg of 's avonds (das) dus een lichtsterke lens is handig. Veelal ben ik warme oorden te vinden Brazilie, Costa rica en ook dan is een lichtsterke lens handig.
Ben echter bang dat ik met de nikon 300mm f2.8 millimeters te kort kom en de nikon 400mm f2.8 is te prijzig.

graag een adviesje
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe Sigma 500mm f4 of Nikon 300mm f2.8 II

Berichtdoor schilder » do dec 08 2016 2:33 pm

Ik denk een tweedehands 300mm.2.8 nikon en als aanvulling van het verschil de nikon 200_500 mm indien nog gewenst.
De tc2iii er tussen geeft wel verlies maar de 300mm is top
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

nieuwe Sigma 500mm f4 of Nikon 300mm f2.8 II

Berichtdoor Vincent » do dec 08 2016 4:40 pm

De nieuwe Sigma kun je sowieso zelf uit proberen op de Sigma speeddates. Dan kun je ook een goed eindruk krijgen van hanteerbaarheid en gewicht. Dat is namelijk ook een belangrijke factor bij zulk glaswerk. Als je al naar het verschil in hanteerbaarheid tussen de 300mm (+tc) en de 400mm kijkt (met name het oudere model) dan is dat echt totaal niet te vergelijken.

In de basis zou ik sowieso niet naar een oplossing met TC zoeken, maar als je denkt regelmatig op 300mm te gaan werken dan dat natuurlijk een goede optie (ik heb er trouwens een te koop staan :wink:). Als je genoeg hebt aan 5.6 dan is de 200-500mm veel veelzijdiger.

De 200-500 heeft ook een erg goede VR mocht je uit het handje schieten. Kun je snelle vogeltjes natuurlijk nog steeds moeilijk mee bevriezen als het donkerder wordt. Tenslotte gaat lichtsterkte niet alleen om het extra licht (minder iso) maar ook om een vaak betere autofocus doordat de AF module meer licht krijgt, en natuurlijk een krappere scherptediepte waarmee je mooi kunt isoleren.

Al met al een moeilijke vraag. Maar om op je originele vraag terug te komen denk ik niet dat hier al mensen zitten met ervaring (meer dan even op een beurs proberen) met de nieuwe sigma 500mm. Dan hadden we hem vast al langs zien komen namelijk.
Laatst gewijzigd door Vincent op do dec 08 2016 4:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe Sigma 500mm f4 of Nikon 300mm f2.8 II

Berichtdoor henkk » do dec 08 2016 7:41 pm

Let op! Ik las ergens dat de tc20iii niet erg downwards compatible is. Bijv. Niet met de afs 300/4. En dus wellicht ook niet met andere.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe Sigma 500mm f4 of Nikon 300mm f2.8 II

Berichtdoor Michele » za dec 10 2016 12:56 am

Ouwe Nikon 500mm f/4 is gewoon een takkenscherp objectief, net als een oude én een nieuwe Sigma 500mm. De nieuwe is een objectcief in de ART kwaliteit en dat betekent absolute top. De ouwe Sigma 500mm f/4.5 was ook een dijk van een ding, met maar 2 nadelen: waterdichtheid en te korte zonnekap. Dat waren de redenen dat ik de mijne uiteindelijk weer verkocht heb. Beide problemen zijn nu opgelost.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten