50mm prime met beeldstabilisatie.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor justme » ma dec 12 2016 11:07 am

uit de hand leunend tegen een muur wil een trage sluitertijd best lukken. dus wat jij leest geeft niet altijd een eerlijke waarheid weer...
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor Jacob_O » ma dec 12 2016 12:48 pm

jantom schreef:zo maar wat gevonden :)

https://www.albelli.nl/tips/vasthouden-camera


Aha, het is me nu duidelijk waarom ik nogal eens bewegingsonscherpte heb:

" Gebruik je rechterhand voor de rechterkant van de camera. "
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor Janvis » ma dec 12 2016 12:57 pm

Oke, dus 1/8ste uit te losse hand willen nastreven is zeg maar niet heel reëel.

Maar inmiddels heb ik al wel wat tips gevonden op internet, zo moet ik er om denken dat ik m'n armen dichter bij elkaar houd en tegen m'n lichaam moet laten leunen. Ook ga ik proberen om voortaan zonder bril te fotograferen zodat ik de camera beter tegen mijn hoofd kan duwen (zonder bril zie ik evenveel alleen krijg hoofdpijn als ik mijn bril te lang niet op heb). Ook ga ik proberen om er voor te zorgen als sluitertijden langer gaan worden om eerst uit te ademen en pas dan de foto maken (als die mogelijkheid er is) en als er wat minder licht is moet ik er denk ik ook gewoon beter om denken dat ik niet te enthousiast moet gaan fotograferen maar er echt heel bewust op moet gaan letten qua houding e.d.

Ik heb voor de komende tijd een hoop zaken om te gaan oefenen, ik denk dat ik gewoon op een afstandje voor de muur ga staan van ons huis en de sluitertijd steeds langer ga maken als ik foto's maak van de muur. En dan maar kijken hoe ver ik kom zonder dat de foto's bewogen worden. Ik ga eerst oefenen ZONDER VR en als ik alles goed onder controle heb ga ik kijken wat de winst is van de stabilisatie.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor Janvis » ma dec 12 2016 12:58 pm

Jacob_O schreef:
jantom schreef:zo maar wat gevonden :)

https://www.albelli.nl/tips/vasthouden-camera


Aha, het is me nu duidelijk waarom ik nogal eens bewegingsonscherpte heb:

" Gebruik je rechterhand voor de rechterkant van de camera. "


haha... dat wordt een beetje lastig inderdaad :D
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor jantom » ma dec 12 2016 2:34 pm

de tips leiden ertoe om bewuster de ontspanknop van een camera in te drukken :)
Mijn "prestaties" dateren van het analoge tijdperk (Nikon F en F3) . Topcamera's (voor die tijd).
Ik kan me voorstellen dat "AF aan" zorgt voor beweging/trilling op het moment dat dat nu nèt niet uitkomt.
Maar (janvis) ik lees dat je gaat oefenen. Let er dan ook op dat je goed omgaat met de sluiter(-> ontspanknop). Het indrukken ervan moet met gevoel gebeuren (als je scherpe foto's wilt bij langere sluitertijden). Daar valt veel winst te behalen.

Een 1/15 sec voor een camera met standaardlens moet voor velen gewoon mogelijk zijn. Ook voor jou :) Alles moet je leren maar dit is snel onder de knie.
Met een 1/4000 sec zit je beter want dan is alles gegarandeerd bevroren.

Ik wil het eigenlijk niet zeggen maar als ik een Nikon-handleiding lees denk ik vaak dat een Belg de tekst heeft opgemaakt. Daar valt veel aan te verbeteren. "Gebruik je rechterhand voor de rechterkant van de camera" is dan niet zo dom want ook bij verticale opnamen is dit de juiste stand :) Soms is de rechterkant ook de linkerkant maar dat hangt zo af van het standpunt van waaruit je de camera bekijkt. Als bedienaar van de camera staan we er meestal achter
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor Janvis » ma dec 12 2016 3:29 pm

Zojuist wat wezen oefenen en het lijkt te gaan werken, uit de hand heb ik foto's scherp gekregen op 1/20ste bij 50mm (niet allemaal hoor maar een aantal zijn goed gelukt) Vooral als ik continu opname's maak van 4 á 5 foto's zit er telkens wel één bij die acceptabel scherp is.

Maar nu een vraagje over mijn objectief, heb de foto's ingeladen in ViewNX-i en daar kan je o.a. zien wat de fijnafstelling is en of de VR aan staat of uit staat.

Nu heb ik meerdere foto's gemaakt met zowel VR aan als uit, maar bij de eerste 4 foto's staat er "OFF" en bij alle andere foto's staat de VR aan volgens de gegevens in ViewNX. Wat ik ook raar vind is de fijnafstelling, die heb ik voor dit objectief op +7 staan maar bij de ene foto staat daar 0 en bij andere weer +7. Ik heb een foto bijgevoegd om te laten zien welk veld ik bedoel.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?? Als namelijk de OS daadwerkelijk niet uitgeschakeld wordt (door bijvoorbeeld een defect schakelaartje, ik noem maar wat) dan kan ik natuurlijk ook niet goed vergelijken wat de OS nou precies doet en of het goed werkt.

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor Janvis » ma dec 12 2016 4:05 pm

Heb net even mijn 55-300 er op gezet en een reeks foto's gemaakt en de vr om de foto aan en uit gezet. Maar bij deze lens werkt het wel gewoon correct zoals het allemaal hoort...
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor jantom » ma dec 12 2016 4:09 pm

Dus je hebt al wat resultaat!
Als je continue opnamen maakt krijg je gegarandeerd trillingen en die moeten eerst goed gedempt zijn voordat je weer een opname met een wat langere sluitertijd maakt (en dat lukt niet bij stand "continue").
Het hangt zo af van wat je wilt fotograferen (sport / stillevens ~ en alles er tussenin) maar ik gebruik "continue" in principe niet.
Ik gebruik ook geen ViewNX en kan je wat dát betreft niet van dienst zijn.
De informatie die je toont kan interessant voor je zijn want je kan er misschien wat van opsteken. Maar als je verder bent is het niet meer van groot belang.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor Janvis » ma dec 12 2016 4:17 pm

De enige reden dat ik nu even Viewnx gebruik is omdat je daar kan zien of de VR aan of uit staat. De tip van continu opnamen heb ik eens een keer op internet gelezen, bij de eerste foto heb je soms kans dat bij het indrukken van de ontspanknop je camera even beweegt. Doordat je de ontspanknop ingedrukt houd heb je die beweging bij de tweede of derde foto niet meer. Althans, dat was de uitleg die ik er toen eens bij gelezen heb. Maar ik begrijp dat jij het met die theorie niet helemaal eens bent.

Voor de rest gebruik ik voor het bewerken trouwens altijd Lightroom.

Heb net weer even de Sigma er op geschroefd maar volgens Viewnx staat de VR bij alle foto's aan terwijl ik om en om VR aan en uit heb gezet.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor jantom » ma dec 12 2016 4:30 pm

ik hoop dat je er uit komt... MAAR jij bepaalt of VR aan of uit staat en dat hoef je achteraf niet te controleren.

Probeer gewoon zonder VR te schieten en dan het resultaat bekijken. En dan mèt VR als je daaraan behoefte hebt. Bij continue fotograferen zal je met VR wel betere resultaten krijgen (is mijn verwachting).

De info van ViewNX is dus niet betrouwbaar (genoeg) om een oordeel te kunnen vellen. Dan kan je dat beter niet gebruiken :) Jij bent de baas!
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm prime met beeldstabilisatie.

Berichtdoor Peet » do mar 23 2017 4:16 pm

Ik fotografeer al een tijdje met de Tamron 45 1,8 Di Vc usd en ik moet zeggen dat mij er drie dingen aan opvallen
Hij is ragscherp, het microcontrast is top en met slechte lichtomstandigheden is de Vc een uitkomst want ik laat mijn iso op 65 staan.
Overigens is de bouwkwaliteit van dit objectief geweldig.
Ik weet wel dat een statief beter is maar die heb je nu eenmaal niet altijd bij de hand.
D-camera, met glas op diversen F. 's

Iedereen heeft een horloge,ik heb de tijd.
Gebruikersavatar
Peet

Forumlid
Berichten: 119


Locatie: Landgraaf


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten