Sigma AF 500 mm 1:4.5 APO EX DG

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Sigma AF 500 mm 1:4.5 APO EX DG

Berichtdoor Janvis » do dec 29 2016 7:46 pm

Zo lang de focus goed zit (dus geen last van front of back focus) en de foto heeft geen last van bewegingsonscherpte, dan is met nabewerken van elke foto toch een scherpe foto te maken??? Of ben ik nu wat te optimistisch ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma AF 500 mm 1:4.5 APO EX DG

Berichtdoor ATOR » do dec 29 2016 8:48 pm

Was dat maar waar :D

Je kunt scherpte onderverdelen in twee componenten: randscherpte en resolutie.

Randscherpte is hoe duidelijk de overgangen tussen details zijn. Dat is wat je met verscherpen duidelijker kunt maken. Het verscherpingsalgoritme maakt dan bij elke contrasterende overgang de donkere kant donkerder en de lichte kant lichter. Een zachte rand tussen bv een snavel en lucht wordt dan hard en lijkt scherper.

Resolutie is hoe klein details kunnen zijn zodat er nog een overgang te zien is. Worden details nog kleiner dan zijn ze niet meer te onderscheiden. Je ziet bv geen haartjes meer van de vacht maar alleen een bruin vlak. Deze lenseigenschap is niet te verscherpen. Er is namelijk geen contrasterende overgang meer die versterkt kan worden.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma AF 500 mm 1:4.5 APO EX DG

Berichtdoor henkdegr » do dec 29 2016 9:00 pm

Ik heb de sigma 150 600 mm sport uitvoering gehad , maakt mooie scherpe foto's ook op 600mm , ik vond alleen de kleuren erg soft daardoor de lens weer van de hand gedaan.
Ik kwam een keer een uitgave van zoom.nl tegen daar stond een test in van de lens , perfecte scherpte alleen vielen de kleuren tegen dus dezelfde mening als ik .
Op het moment fotografeer ik met een nikon 300mm 2.8 zonder vr plus een 1.4 converter bevalt mij prima , misschien ook een optie.
henkdegr

Forumlid
Berichten: 60


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma AF 500 mm 1:4.5 APO EX DG

Berichtdoor Matthijs » di feb 07 2017 8:35 pm

Heb je al een keuze kunnen maken?

Ik ben sinds januari in bezit van deze Sigma, en het valt me niet tegen. Het formaat en gewicht viel me in het begin wel een beetje tegen, het is namelijk nogal een verschil vergeleken met de 300 F/4. Maar het went!
Op grotere afstanden presteert hij beter dan de Nikon 300 F/4 wat voor mij toch wel belangrijk was.
Scherpte op F/5.6 op redelijke afstand is ook goed, maar het liefst gebruik ik hem op F/6.3 of F/7.1. Daaronder ga je toch een beetje scherpte en detaillering missen. Op F/4.5 kun je het vergeten (is mijn ervaring) voor een scherpe foto.

Overigens schiet ik (bijna) alles uit de hand, of vanaf rijstzak, maar uit de hand valt niet mee. Het is toch een aardig gewicht bij elkaar en zonder OS/VR.
De foto van de Buizerd in het Vogel verzameldraadje heb ik wel uit de hand gemaakt, scherpte is niet geweldig maar niet slecht.

Hieronder een foto van een TV'tje:

Afbeelding

D7100 + 500mm | F/5 | 1/40 sec. (!) | ISO-320 | -0.3 belichtingsafwijking | 500mm (35mm eq: 1000mm)
Leunend op de spiegel van de auto heb ik de foto gemaakt.

Overigens heb ik ook nog naar de 150-600 S en de Nikkor 300 F/2.8 gekeken.
De Sigma 150-600 S heb ik niet gekocht, ik was toch een beetje huiverig voor de zoom, achteraf gezien zou het ook geen verkeerde keuze zijn vanwege de OS en flexibiliteit. Qua scherpte ook niet verkeerd, maar ik denk dat je met een prime beter af bent.
De 300 F/2.8 heb ik niet gekocht omdat deze niet werd aangeboden op internet, als dat wel zo zou zijn, zou ik toch gaan twijfelen.

Echt lange wandeltochten heb ik nog niet gemaakt met deze lens, ik fiets nu meestal. Ik stop de combinatie in de fietstas en wanneer ik foto's maak leg ik hem op het lig-stuur van mijn fiets wat ook extra stabiliteit geeft.
Al met al ben ik tevreden en kan ik je deze lens aanraden. Ben zeer benieuwd wat je keuze word, laat het ons weten! :thumbup:
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma AF 500 mm 1:4.5 APO EX DG

Berichtdoor Etienne2 » wo feb 08 2017 7:15 am

Een prime heeft altijd een staple voor.
Een zoomlens is een compromi, waar zeker niets mis mee is.
Een vriend van mij fotografeert met de sigma 500 F4,5 tweedehands gekocht, is er zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten