nikon 35mm 1.8 of 50mm1.4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: nikon 35mm 1.8 of 50mm1.4

Berichtdoor MoTo001 » wo dec 28 2016 10:36 am

Ik heb beide lenzen en heb op crop en fullframe gewerkt. Buiten de kijkhoek zit een groot verschil in scherptediepte. Die is bij een 50 mm veel precieser te plaatsen. Bij 35 mm is de laatste sprong 2 m en dan oneindig. Bij de 50 mm zijn er nog een paar tussenstappen. Zet je de 35 mm op diafragma 11 en de afstand op 2 mm is alles van begin tot oneindig zowat scherp. Redt je met de 50 mm niet. Als ik echt met de dof wil spelen pak ik de 50. Gemak is de 35.
Gr. Joop
Als je een schrijvfout vind mag je hem hebbe
MoTo001

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: zuid-limburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon 35mm 1.8 of 50mm1.4

Berichtdoor Janvis » wo dec 28 2016 10:41 am

Vandaar dus dat de 50mm op DX vaak als portretlens wordt gebruikt, als ik jouw verhaal zo lees kun je met de 35 het model onvoldoende los maken van de achtergrond. Althans, dat is hoe ik het interpreteer ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon 35mm 1.8 of 50mm1.4

Berichtdoor MoTo001 » wo dec 28 2016 3:02 pm

Janvis je hebt het helemaaaaaal begrepen :-)
Ik heb ze nu allebei voor me liggen. Om je een idee te geven de vermelding op de afstandsinstelling van beide lenzen:
de 50 mm: 0.45 / 0.5 / 0.55 / 0.6 / 0.7 / 0.8 / 0.9 / 1 / 1.2 / 1.5 / 2 / 3 / 5 / 10 / oneindig De verdraait van 12 naar 7 uur.
de
35 mm: 0.3 / 0.35 / 0.4 . 0.7 / 1 / 2 / oneindig deze doet dat van 12 naar 5 uur

Je ziet bij de 50 mm, meer instelafstanden over een veel grotere slag.

Gr. Joop
Als je een schrijvfout vind mag je hem hebbe
MoTo001

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: zuid-limburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon 35mm 1.8 of 50mm1.4

Berichtdoor JaapV » wo dec 28 2016 3:09 pm

Janvis schreef:Over die kijkhoek van 50mm gesproken hé. Ik heb daar dus zo wat mijn bedenkingen bij, als ik mijn zoomlens op 35 mm zet (komt op mijn crop camera dus overeen met een full frame kijkhoek van 50mm) dan zie ik minder dan dat ik met mijn blote ogen zie. Maar ik heb eens wat testjes gedaan, en ik heb het idee dat met boven genoemde stelling niet zo zeer de kijkhoek wordt bedoeld maar het perspectief van diepte en vergrotingen en dat soort dingen. Als ik mijn lens op 50 mm zet en ik kijk afwisselend door de zoeker en dan weer gewoon met m'n blote ogen, en dat herhaal ik meerdere keren dan heb ik het gevoel dat het perspectief waarmee ik de wereld in kijk gelijk is. Zet ik mijn lens op 35mm dan en ik herhaal de test dan ervaar ik door de zoeker een verkleining en is het gevoel van diepte en dat soort dingen in eens heel anders.
(...)

Het zit eigenlijk ook ietsje anders. 50mm (op FX) en 38mm (op DX) komt misschien in de buurt van de kijkhoek van onze ogen. Maar belangrijker is dat die ongeveer 45 graden de grootste hoek is die vrijwel geen perspectivische vervorming geeft. Met andere woorden: maximale beeldinhoud, minimale vervorming. Dat valt te testen door - zonder je ogen van de zoeker te halen - langzaam de camera zijwaarts en/of omhoog te bewegen. Aan de zijkanten van het beeld verandert er dan vrijwel niets. Bij grotere beeldhoeken vindt er dan steeds duidelijker vervorming plaats.

Maar persoonlijk ben ik het met Martin eens dat de 35mm (op FX) beeldhoek veel meer dynamische en dus "interessantere" foto's oplevert, vooral bij huis/tuin/keukengebruik. Daarom heb ik een paar jaar geleden mijn 50mm 1.4 geruild voor een simpele 35mm 2.0 D. Ook nog eens ietsje lichter dan de 24-70 2.8 :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten