Tamron 70-200 of 135mm DC

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Tamron 70-200 of 135mm DC

Berichtdoor Tzigane » di apr 04 2017 2:36 pm

Goed,

Ik ben op zoek naar een andere zoomlens, het is héél erg lang geleden dat ik voor het laatst op zoek was naar wat er zoal te vinden is, en zit nu met een aantal opties. Wie kan me de een of andere kant op praten?

Gebruik: Voornamelijk fotoshoot met modellen, maar ook een paar keer per jaar een bruiloft.
Goede prestaties bij vol open diafragma zijn in ieder geval erg belangrijk!

opties:

- Nikon 135mm f/2 DC

- Tamron 70-200 Di VC USD

- Nikkor 180mm f/2.8
(erg langzam AF geloof ik, en zou er dan toch wel telkens een 85mm bij moeten hebben)

Ik hoor over de 135mm wisselende verhalen, vooral de AF accuraatheid schijnt niet helemaal top te zijn.
Aan de andere kant... die bokeh! <3

De Tamron 70-200 is een prima lens, veelzijdig, doet alles prima, stabilisatie is leuk maar niet essentieel. Maar, zwaar, generiek. Iedereen heeft zo'n ding of iets vergelijkbaars. Maar op bruiloften absoluut superhandig, maar een telezoom huren kan ook natuurlijk.

(minder interessante maar nog niet uigesloten opties)

- Nikkor 80-200mm f/2.8 (laatste versie)
Naar ik begrijp nog wat beter dan de Tamron, maar geen stabilisatie

- Sigma 150mm f/2.8 (laatste versie)

- Sigma 135mm f/1.8 (maar keihard doorsparen, eigenlijk boven het budget)

Wat ik vooral zou willen weten is: Wie heeft de 135mm f/2 DC veel gebruikt, en wat zijn de ervaringen?
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 70-200 of 135mm DC

Berichtdoor gijs sandberg » di apr 04 2017 3:51 pm

Beste TZ,
De Nikon DC lens lijkt me een onvergelijkbare grootheid, let op dat die niet AF-S is.
Overigens vinden velen 135mm wat lang voor portretten, een 85 of 105 is wellicht beter (en handzamer).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron 70-200 of 135mm DC

Berichtdoor Tzigane » di apr 04 2017 4:00 pm

ik gebruik mijn huidige 80-200 (binnenkort verkocht) heel regelmatig op 200mm. Een 85mm heb ik verder al, dus zoek echt iets voor het langere bereik. een 105mm lijkt wat dat betreft weer teveel op de 85.

Inderdaad, geen AF-s, de AF is eigenlijk het enige waar ik me zorgen om maak, ik hoor dat de AF niet zo accuraat is, de snelheid vind ik dan nog niet eens zo'n gigantisch probleem. Tijdens een fotoshoot heb je genoeg tijd om scherp te stellen, bij een bruiloft meestal ook, maar dan moet het wel goed zijn.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 70-200 of 135mm DC

Berichtdoor Vincent » di apr 04 2017 4:09 pm

Voor jouw modellen werk zou ik de 135mm ook niet adviseren. Dan moet je onhandig ver weg gaan staan als je 3/4 of full body gaat schieten. Ga je meer headshots schieten dan is 135mm een prima optie, maar vind ik niet erg bij jouw stijl passen dus ik verwacht niet dat dat de bedoeling gaat zijn. Idem voor de 105mm en 180mm.

Wil je echt een lens voor beide doelen dan is naar mijn idee de 70-200mm sowieso de beste optie.

edit: onze reacties hebben elkaar gekruist :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 70-200 of 135mm DC

Berichtdoor F5 » vr jan 05 2018 11:39 am

Late reactie,
Ruim 8 maanden later.
Maar verblijf niet meer zo vaak op t forum. Iets met weinig tijd, of beter weinig tijd wat ik ervoor vrijmaak.

Goede voornemens 2018. Meer tijd vrijmaken :wink:

Ik heb de 135dc.

Een van mijn leukste objectieven. Naast mijn 85 1.4

Ik gebruik ze beide ook vnl voor portretten en de 135 daarnaast voor het DC. Bojeh van beide zijn m.i. ongeevenaard.

De 135 is wel erg scherp. Waar de 85 softer is.
Daarmee is de 85 goed geschikt voor dames.
En de 135 legt soms de gevoelige plekken (kraaienpootjes, rimpels) vast.
Ideaal voor karaktiristieke platen van heren. Helemaal naar ZW toe. Vrouwen zijn daar niet zo van gecharmeerd.

Snelheid en accuratie van de 135 (op mijn D700 en op de F5) ben ik tevreden over.

Wel de Dc achteraf instellen.
F5

Forumlid
Berichten: 110


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Tamron 70-200 of 135mm DC

Berichtdoor Tzigane » za jan 06 2018 4:07 pm

Inmiddels heb ik de 135mm gekocht, staat nu overigens ook te koop omdat ik recent de Sigma 135mm heb aangeschaft. :D

Hoewel de Nikon een uitstekende lens is, de Sigma gewoon "off the charts". Geen lensfouten, ragscherp op f/2. Daar kan niets tegenop.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 70-200 of 135mm DC

Berichtdoor F5 » za jan 27 2018 10:33 am

Goede koop

Heb er goede verhalen over gehoord.
F5

Forumlid
Berichten: 110


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten