Tamron SP 500 mm 1:8 tele macro

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Tamron SP 500 mm 1:8 tele macro

Berichtdoor olle_griese » za jun 03 2006 12:06 am

Ik kan deze lens kopen.
Doordat hij (digitaal) 1500mm is trekt het erg mijn belangstelling.
Maar graag jullie eerlijke mening, is dit wat voor op een D50?
En wat mag zo,n (oud?) setje als onderstaand kosten? is 150 euro reeel?



In nieuwstaat verkerende Tamron SP 500 mm 1:8 tele macro lens met 2x teleconverter goed voor 1000mm (digitaal 1500mm) met Nikon Adaptall 2 adapater Ais(in combinatie met de juiste adapter geschikt voor elk merk camera op eBay te vinden voor ±15 euro).

De Tamron SP staat voor superieure kwaliteit door z'n 2 "silver evaporation coated" spiegellenzen. The silver evaporation coating on the rear lens surface compensates for spherical aberrations on reflective surface giving high quality images throughout the focusing range.

In combinatie met de televonverter een macro reproductie van 1:1,5 door de korste instelafstand van 1,7m , afleesbaar op de lens.

Tamron SP 500mm Tele Macro 1:8 spiegelobjectief / mirror lens met Adaptall 2 vatting , BBAR MC serienr. 318456 japan.

Tamron SP BBAR MC 2X Teleconverter, 01F No. 908863

Tamron AdaptAll 2 for Nikon Ais
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » za jun 03 2006 9:52 am

Ik heb een Tokina F8-500 spiegelopjectief dat uit dezelfde tijd stamt.Het zou me niets verbazen als het eenzelfde objectief is daar dit in die tijd (ca. 1980) onder verschillende namen werdt aangeboden.

De Tokina is zeer klein en lichten en is best wel bruikbaar maar moeilijk scherpstellen. (f8 dus donker en geen vast oneidig aanslag). Wel een echte spiegel met typisch onscherpte.

Spiegels hebben geen chromatische abberatie iets wat bij sterke telelelenzen veel voorkomt. De text over sferische abberaties lijkt mij wat overdreven, dit geld alleen voor parabolische spiegels en die zitten zeker niet in goedkope spiegel objectieven.

Ik denk dat met adapter het resultaat niet best is, verder is scherpstellen met F-16 vrijwel onmogelijk zonder speciaal matglas.

De Tokina koste destijds nieuw FL 450,= incl. filters (achterop) tas en zonnekap.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma jun 05 2006 8:55 am

Dag,

Er is al veel opgemerkt over de 500 mm. Ik zou de combinatie laten staan.

a) 150 Euro is te duur voor deze 500 mm spiegel. Een echte 1000 mm met glas is duur en zwaar.

b) Een 1500 mm hou je niet stil. Het vraagt echt om een heel goed statief. Zelfs mijn Gitzo is daarvoor ontoereikend.

Met andere woorden voor een dubbeltje zit je niet op de eerste rang.


Amadeus Gould
Amadeus Gould




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten