Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Vincent » di aug 01 2017 12:54 pm

jip schreef:Nou ja een gebogen focus veld is altijd een nadeel, tenzij je wilt faken dat je minder scherpte diepte hebt dan de lens eigenlijk eigenlijk heeft.


Dat heeft niets met faken te maken. En hoeft ook geen nadeel te zijn. Het is precies de reden dat deze objectieven geprezen worden voor een 3D look. Een onmeetbaar maar zichtbaar verschijnsel waarbij het onderwerp uit de foto lijkt te komen. Waarom zou dat een nadeel zijn? Dat klanten zeggen: 'wow wat een gave foto', dat hoor ik gelukkig vaker dan 'he bah wat een rotzooi, je focusveld is niet vlak' :huh:

Overigens is dat precies waar de Noctilux ook enorm 'last' van heeft, en een van de redenen dat je daarmee zulke gave platen kan maken. De 50 Summilux is er ook niet vrij van...

Ik snap sowieso niet hoe je een lenseigenschap als 'altijd een nadeel' kunt typeren. Dan is er volgens jouw dus sowieso geen plek on deze wereld voor 'andere' objectieven zoals de Petzval, de Helios, spiegellenzen, lensbaby dingen, ect. Fotografie is een creatief proces. Dat jij schijnbaar naar absolute perfectie streeft is een manier, maar het is echt totale nonsens dat er geen plaats is om op andere manieren van fotografie en beeld te benaderen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » di aug 01 2017 1:04 pm

Het feit is niet zo zeer dat ik ze slecht vind maar het feit dat Nikon niks levert zonder een vlak focus veld dat is zorgwekkend en zorgt er voor dat fotografen zoals ik zelf niet volledig over kunnen.

Noctilux daar noem je ook wat... leuk voor de bokeh en op film als je weinig licht hebt, maar is meer een novelty dan wat anders.

3D look verkrijg je toch niet door een bol focus veld?! Heeft meer te maken met micro contrast en contrast verloop waar de onscherpte begint...

Een wide angle leent zich er naar om objecten niet in het midden te zetten en dit gaat nogal moeilijk als je focus veld zo scheef loopt dat je geen eens een gezicht in focus kan krijgen aan de rand van je foto.

Ik heb de 50mm Summilux-M ASPH zelf en deze lens heeft er minimaal last van ja, de uiterste randen zijn dichter dan het midden waardoor je soms randen in focus hebt terwijl ze dit niet zijn. Heb er zelfs een review over geschreven prima lens verder... maar het probleem is veel duidelijker zichtbaar bij wideangle lenzen, waar je op eens enkel je subject in het midden kan plaatsen of het is niet scherp. Niet mijn ding.

Een gebogen focus veld is gewoon een goedkope aberratie die ze beter tekkelen, Leica heeft zo lenzen die het wel en lenzen die het niet hebben zodat de keuze aan de gebruiker is. Nikon heeft geen wide angle lenzen zonder het 'probleem', dat is nu net mijn probleem! :)
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Faiz » do aug 03 2017 5:50 am

Mocht de TS nog meelezen:

Even praktisch naar de portemonnee kijken (prijzen komen van Kamera-Express)
AF-D 50 1.8 kost €136
AF-S 50 1.8G €223
AF-S 50 1.4G €415

Voor het prijsverschil tussen een 1.8 en een 1.4 lens, €190-280, kan je nog best leuke dingen doen (of alvast opzij leggen als je voor een 85 f/1.8G wilt doorsparen)
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Patrick » do aug 03 2017 9:10 am

Ik heb de AF-D ooit nieuw gekocht voor €99,-, de destijds gangbare prijs. Best veel gestegen in prijs!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » do aug 03 2017 9:14 am

Patrick schreef:Ik heb de AF-D ooit nieuw gekocht voor €99,-, de destijds gangbare prijs. Best veel gestegen in prijs!


Inflatie over de jaren, en de euro is veel minder waard dan een paar jaar geleden in verhouding tot andere valuta.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor EdvandeZilver » do aug 03 2017 10:05 am

Naar mijn bescheiden mening is de € meer waard geworden t.o.v. de belangrijkste valuta de £ en de $

Prijzen uit 2004 in de UK: 50MM F1.8D AF NIKKOR LENS £115,99 $214,72
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » do aug 10 2017 4:42 pm

De pond is gekelderd ten opzichte van alles, de Euro is gekelderd ten opzichte van alles behalve de pond.

Simpel: Dollar gelijk, Pond gedaald, Euro gedaald. Pond is het meeste gedaald.

Vergeet ook niet dat bij ons 21% btw in de prijs zit... in Amerika 0% want sales tax komt er nog boven op zodra je afrekent in de winkel (verschilt per staat).
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten