Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Patrick » zo jun 04 2017 7:00 pm

Waarom zou de F1.8 versie niet FX waardig zijn Jan Willem? Dat gaat prima.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Janvis » zo jun 04 2017 7:06 pm

Ik had altijd begrepen dat de 1.8 een beeldcirkel heeft overeenkomstig ter grote van een DX sensor. En de 1.4 een beeldcirkel overeenkomstig met de FX sensor, zodoende. Maar uiteraard kan ik er naast zitten ;-)

Gaat me dus niet om de kwaliteit van de lens ofzow, want die 1.8 is super goed, en zeer zeker niet minder dan de 1.4 dat was ook absoluut niet wat ik er mee bedoelde.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Marten » zo jun 04 2017 8:01 pm

Inderdaad verkeerd begrepen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor MarcB » ma jun 05 2017 11:03 am

Christy schreef:Hallo :) ,

Ik heb ook gekeken naar de Nikon AF-S 50mm F/1.4G , maar die is ook gelijk een stuk duurder. Zit er een erg groot verschil tussen de Nikon AF-S 50mm F/1.8G en de Nikon AF-S 50mm F/1.4G?

Christy


Ja, er zit zeker wel een verschil tussen de Nikon AF-S 50mm F/1.8G en de Nikon AF-S 50mm F/1.4G maar dan wél in het voordeel van de goedkopere AF-S 50mm F/1.8G. Niet alleen is de autofocus van de AF-S 50mm F/1.8G ongeveer 2x zo snel dan de AF-S 50mm F/1.4G maar ook scherpte blijkt beter te zijn wat uit de MTF waarden naar voren komt. Meer over MTF kan je hier lezen: https://photographylife.com/how-to-read-mtf-charts. Daar staat tegenover dat bokeh van de f/1.4 nèt iets mooier is en je 2/3 stop meer licht hebt. Maar, wat ik hierover gelezen heb lijkt dit voordeel verwaarloosbaar klein te zijn.

Omdat ik zelf ook interesse heb in een 50mm i.c.m. een D810 ben ik de Nikon AF-S 50mm F/1.4G gaan vergelijken met de Nikon AF-S 50mm F/1.8G én met de Nikon zoom 24-70mm f/2.8E op 50mm. Onderstaande grafieken laten de onderlinge verschillen zien gemeten in het centrum, het midden en in de hoeken. Hieruit kan je zien dat de AF-S 50mm F/1.8G (oranje lijn) betere resultaten neerzet.

Afbeelding
50mm_Lens_Comparison by Marc Bezembinder, on Flickr


Het verschil in autofocus snelheid tussen de Nikon AF-S 50mm F/1.4G (links in het filmpje) en de Nikon AF-S 50mm F/1.8G (rechts in het filmpje) komt vervolgens duidelijk naar voren in het volgende Youtube filmpje.

https://youtu.be/WaimQu8Ukl4

Kortom, los van het bereik i.v.m. je crop camera denk ik dat je een goede keuze maakt met de Nikon AF-S 50mm F/1.8G.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Tzigane » ma jun 05 2017 7:46 pm

Ik heb de f/1.4 gehad, die was al héél snel weer de deur uit. Zeker voor de f/1.8G gaan.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jazzbassman » ma jun 05 2017 8:06 pm

Paar weken geleden heb ik zelf de 50mm AF-S f/1.8G aangeschaft. Nog geen moment spijt van gehad!
Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de 1.4 en zeker ook door een eerder advies van Tzigane voor de 1.8 gekozen. (Even naar het portret foto draadje gaan en zijn foto's bewonderen, dat zegt mij genoeg...)
Het fijne van de 50mm 1.8 is gewoon het gewicht. Schroef hem erop en je houdt het gewicht over van een compact camera maar dan met een schitterende kwaliteit. Moest er zelfs aan wennen dat ik het diafragma moest dicht draaien omdat m'n camera geen snellere sluitertijd heeft.

Ik zelf heb hem ook gekocht met een upgrade naar FX in gedachte, dat is gewoon handig en zelfs als je er nooit aan toekomt heb je een hele mooie portret lans voor je DX.
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Christy » di jun 06 2017 8:21 am

Bedankt voor alle reacties :D , ik ben overtuigd! Ik ga kijken voor de 1.8.
Christy

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Tzigane » di jun 13 2017 4:34 pm

Veel plezier! :)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Christy » wo jun 14 2017 7:59 pm

Ja ik heb hem nu bijna een week en ik kan niet van de camera afblijven. Ben er zeer tevreden over!
Christy

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Micks » wo jun 14 2017 8:08 pm

Ai ai ai, fijn om te lezen dit, ik haal deze week nog de 1.4G op, ook in combinatie met de d3100... We gaan het zien.
Gebruikersavatar
Micks

Clublid
Berichten: 4


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » za jul 29 2017 3:38 pm

De AF-S 50mm 1.8 is het beste 50mm objectief dat Nikon nu maakt, en ook nog eens heel erg goedkoop. Het is het modernste ontwerp en heeft een aspherisch element dat helpt de lens compact en hoogwaardig te houden met betrekking tot coma en chromatischeaberraties...

De 1.8 is beter dan de 1.4 en sowieso beter dan alle voorgaande 50mm lenzen. De enige lens die op F2 beter is dan de AF-S 50mm 1.8 is the Nikkor 50mm 1:1.2 Ai-S, echter is deze enkel scherper in het midden van je foto. De AF-S 1.8 is veel scherper in de hoeken. Het enige nadeel vind ik aan de lens is de groene en magenta tint in de bokeh, iets wat alle moderne Nikon lenzen doen helaas.

In het kort, wil je een lens die je jaren kan gaan gebruiken, voor relatief weinig geld, koop de "AF-S Nikkor 50mm 1:1.8 G"
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Vincent » za jul 29 2017 4:58 pm

jip schreef:...is beter...


'Beter' is subjectief, dus je kunt onmogelijk zo zwart wit als waarheid stellen dat het ene objectief beter is dan het andere is...

Verder uiteraard eens dat de 50mm 1.8, helemaal voor zijn geld, een topper is.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » za jul 29 2017 6:27 pm

De 1.8G heeft rustigere Bokeh, is scherper, kost minder, focust sneller, ik durf dan het generiek woord ‘beter’ wel te gebruiken.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Skippy » za jul 29 2017 6:29 pm

Vincent is me voor met zijn reactie, "beter" is inderdaad een niet passende term. Zowel de 50mm f1.4 afs, 50mm f1.8 afs als 50mm mm f1.2 hebben hun specifieke zwaktes en sterktes. Ik heb ze alledrie (gehad) en ik zou graag de bouw van de 1.2, de focussnelheid van de 1.8 en de weergave van de 1.4 gecombineerd zien :wink:
Laatst gewijzigd door Skippy op za jul 29 2017 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » za jul 29 2017 6:43 pm

Uiteraard, ik snap wat jullie willen zeggen, maar in alle eerlijkheid... je bent gek als je nu nog de 50mm 1.4G koopt, verouderd ontwerp... dan wacht ik liever op V2 mocht die er ooit komen.

Ik heb de 1:1.8G en 1:1.2 Ai-S wat een prachtige combi is voor verschillende looks op de Nikon.

Daarnaast ben ik verwend want heb vier 50mm objectieven van Leica die allemaal uniek en ‘beter’ zijn dan hun Nikon tegenhangers, behalve dat ze soms 10 keer meer kosten. Dus beter ga ik ze in de geval niet noemen!

Ik ben er toch wel van overtuigd dat Nikon’s 50 1.8G echt een ontzettend goed objectief is, het had makkelijk voor meer geld verkocht kunnen worden.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten