Irix F=4 11 mm.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Irix F=4 11 mm.

Berichtdoor RVK » wo jun 28 2017 2:06 pm

Gisteren mijn Irix 11 mm F4 lens gekregen , hierbij wat eerste indrukken.

Lens voelt goed aan en is stevig gebouwd (de goedkope Firefly uitvoering van Eur 639,=), scherpstelling is soepel met een vrij grote slag. Handig is de klik op oneindig en de duidelijke schaalverdeling voor de afstand.

Scherpstellen op het matglas is moeilijk maar met hulp van de autofocus (D750) gaat het vrij goed.
(veel hoef je niet scherp te stellen, op oneindig en f=8 scherp vanaf ongeveer 1,5 meter)

De lens is wel vrij groot en zwaar, de lensdop is wat wiebelig, zit geklemd aan de vaste zonne kap.

De beeldhoek is overweldigend, ik heb een 15 mm maar dit is nog veel extremer.

Ik heb snel wat testjes gedaan betreffende vertekening, licht afval en de algemene scherpte indruk.

Niet echt wetenschappelijk maar om een eerste indruk te krijgen ( zie de twee opnamen)

Afbeelding

Bij de grootste opening is er wat licht afval maar ik vind het nog wel meevallen gezien de extreme hoek. Vertekening is goed zichtbaar maar tonvormig en eenvoudig te corrigeren


Afbeelding

Bij F=22 lichtafval vrijwel weg, en ook de scherpte in de hoeken aardig bij getrokken. Chromatisch aberratie bij de z/w overgang op de doos gering.

Wat je wel krijgt bij deze brandpunt afstand is een enorme vorm vertekening, vooral in de hoeken worden ruimtelijke voorwerpen opgerekt. Hier met de doos is dat nog wel acceptabel maar bv als je personen hebt dan krijgen ze een behoorlijk ei vormig hoofd.

Eerste indruk van de lens is zeer positief, zeker gezien de prijs, later wil ik hem nog vergelijken met mijn Nikon 15 mm lens.

( de Nikon koste 30 jaar geleden ca. Eur 1600,= , deze lens nu Eur 639,= )

RvK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Irix F=4 11 mm.

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jun 29 2017 7:50 am

De laatste nieuwprijs van een Nikkor 15mm 3,5 AIS was €3586 (uit m'n 2004 boekje, het objectief was toen nog gewoon nieuw leverbaar). Er gold toen een tweedehandsprijs van 1128 tot 2444 euro, afhankelijk van het uiterlijk en conditie. Een aanschafprijs van 1600 euro is dan netjes. De AI versie was daarvoor behoorlijk goedkoper, doch had ook een maximale tweedehandsprijs van 2124 euro.
Op dit moment gaat de Nikkor 15mm 3,5 tweedehands toch zo rond de 1000 euro. Afgeragde exemplaren daargelaten. Dat er wat van de prijs af is is wel te verklaren. Veel concurrentie van Nikon zelf met de 14-24 AFS. Die gaat tweedehands 1000 tot 1200 euro. Niet zoveel verschil met de 15mm dus. Wel een verschil: de AF-S motor zal een keer vervangen moeten worden en daar heeft een manuele AI of AIS versie geen last van.
Nikon heeft ook een vaste 14mm AF, maar die heeft niet de kwaliteit van de 15mm en is dus geen concurrentie gezien de tweedehandsprijs. De 15mm Nikkor heeft enkele jaren geleden nog veel goodwil gehad op dit forum, niet onterecht, een zeer goed objectief.
In dertig jaar heeft de Nikkor je dus 20 euro per jaar gekost. 30 jaar geen klagen over scherpte, vertekening of weten dat er een beter objectief is, geen slapeloze nachten.
De Irix f/4,0 11 mm heeft je in één dag minstens 250 euro gekost. Maar dat is geen eerlijke berekening.

Veel plezier met je Irix.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Irix F=4 11 mm.

Berichtdoor bulke41 » ma jul 03 2017 8:33 am

Ik ben zeker benieuwd naar verdere bevindingen, het objectief interreseerd me ook wel, ben wel benieuwd hoe ze presteerd bij f11, qua scherpte en lichtafval, maar ook op gebied van flare enz in het veld

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Irix F=4 11 mm.

Berichtdoor RVK » wo jul 05 2017 11:49 am

Nog wat extra informatie.

Allereerst als vergelijk de Nikor 15 mm f 3.5 voor het muurtje.
Bij volle opening ook wat licht afval maar bij F 5.6 is dat al weg, vertekening is wel heel minimaal al vergelijk ik wel een 11 met een 15 mm lens. ( blijft feit dat de Nikor zeker voor zijn tijd bijzonder goed was en nog steeds is.)

Afbeelding

Bulke 41

Wat opnamen recht tegen de zon in om reflecties en flare te bekijken. Eerlijk gezegd valt het mij mee, is natuurlijk een "worth case" waar veel objectieven problemen geven.

Ook de chromatische fouten vallen mij mee, de uitsnede is helemaal rechts bovenin bij de dakgoot.
(er is niets gecorrigeerd bij de opnamen)

Hans

Afschrijving wordt al beter, nu na 8 dagen nog maar Eur 30 per dag, er is dus nog hoop dat dit wel goed komt.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de Irix, zeker gezien de extreme hoek en de schappelijke prijs

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Irix F=4 11 mm.

Berichtdoor bulke41 » zo jul 09 2017 4:12 am

Bedankt, dat ziet er idd erg goed uit!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door w.wind op zo jul 09 2017 7:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten