NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Tonda » di sep 26 2017 10:54 pm

Vorig jaar de NIKON AF-S 200-500mm F/5.6E ED VR objectief aangeschaft voor mijn Nikon D750 met het oog op de toen aanstaande vakantie naar Zuid-Afrika. Helaas is de vakantie alweer voorbij, maar het was fantastisch! Tijdens de safari's heb ik geweldige foto's geschoten met de 200-500. Ik zal binnenkort een aantal foto's delen in een ander draadje. Het kost helaas veel tijd om bijna 10.000 foto’s te valideren en te bewerken.

Na de vakantie heb ik wel een tweede body gekocht. Tijdens het schieten van wild was het eigenlijk onmogelijk om snel en eenvoudig van lenzen te wisselen. Dus foto's maken van het prachtige landschap was er simpelweg niet bij (ja, met mijn iPhone, maar dat is niet vergelijkbaar). Een tweede body met een 24-70 was welkom geweest.
Ik heb gekozen voor een D500, met name om deze in de (nabije) toekomst te gebruiken voor wildfotografie. Mijn D750 schoot toch wel tekort voor wat betreft de buffergrootte, waardoor de camera al na anderhalve seconde van 6 frames per seconde, naar 2 tot 3 frames per seconde terugliep. Qua beeldkwaliteit doet de D500 nauwelijks onder voor de D750, maar heeft wel het ‘voordeel’ (voor mij) van een crop-sensor.

De oplettende lezer zal het niet ontgaan zijn dat de titel van dit onderwerp over een ander objectief gaat dan de NIKON AF-S 200-500mm F/5.6 ED VR. Naar aanleiding van mijn ervaringen met dit objectief in Zuid-Afrika heb ik besloten het object in te ruilen voor een prime lens, de NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR. Dit heeft overigens niets te maken over de optische kwaliteiten van het zoomobjectief. Nee, daarover was ik dik tevreden. Wellicht had ik een extreem goed exemplaar, maar vol open (F/5.6) op 500mm waren de beelden nog steeds heel gedetailleerd! Echter, de 200-500 is nu niet bepaald licht en handzaam te noemen. Hoewel het objectief niet tot de buitencategorie behoort voor wat betreft gewicht, de 2,3kg ga je echt wel voelen na een aantal uur aan je schouder hangend of continue foto's schietend. Tel het gewicht op bij een backpack met andere objectieven, statief en filters en algauw loop je de hele dag te zeulen met vele kilo's. Mijn rugzak was zwaarder dan toegestaan (handbagage), ik vloog met Etihad, maar gelukkig werd er niet gecontroleerd. Niettemin, het heeft me wel aan het denken gezet. Ondanks de geweldige optische kwaliteiten van de zoom was ik op zoek naar een handzaam, betaalbaar en op z'n minst kwalitatief gelijkwaardig alternatief.

Eerlijk is eerlijk, er is geen alternatief. De 200-500mm is uiterst betaalbaar en voor een zoom met dit bereik valt het gewicht zelfs wel mee. Concurrerende alternatieven zijn vaak zwaarder en zelfs minder handzaam. Nee, binnen de genoemde prijsklasse is er wat mij betreft geen concurrentie. Het enige, betaalbare, kwalitatief gelijkwaardig alternatief is wellicht de 300mm AF-S F/4.0 van Nikon. Wel de oude versie zonder VR. Deze heeft pak 'm beet dezelfde prijs als de 200-500, maar ja, het blijft wel een 300 en wil je enigszins bereik hebben op een FX-camera dan moet je ook een TC-14 erbij aanschaffen om het uiterste bereik van de zoom te benaderen (300mm + TC-14 = 420mm). Het gewicht van dit combo is bijna 1,6kg, dus bespaar je een slordige 700 gram t.o.v. de zoom. Elke ons is er één, dus dit combo was een optie. Maar er zijn ook behoorlijk wat nadelen ten opzichte van de zoomlens, namelijk de prijs...het extra bedrag benodigd voor de TC maakt de prime substantieel duurder. Bovendien is de 200-500 veelzijdiger, want het is immers een... zoom. Met name handig wanneer je je niet kunt manoeuvreren, al rijdend in een terreinwagen. Ik ken de 300mm i.c.m. de TC-14 goed, mijn zwager schiet al jaren met dit combo en maakt fantastische platen. Maar omdat ik inmiddels ook beschik over een goede crop-camera leek dit een fijn combo.

Tijdens mijn zoektocht naar een tweedehands 300mm ontdekte ik de nieuwste 300mm van Nikon. Deze heeft wel VR en heeft absoluut het gewenste gewicht of liever gezegd, het ontbreken ervan ;-). Het objectief weegt maar 755 gram! En uiterst handzaam, er wordt geen statiefgondel bijgeleverd omdat je met dit objectief probleemloos vanuit de hand kunt schieten. Kwalitatief leek het ook wel goed te zitten, maar ja, die prijs! Een kleine € 2000,--. Tel daarbij de TC-14 op en je komt op een slordige € 2500,--! Bijna twee keer zo veel als de zoom en bovendien iets minder bereik. Maar het knaagde wel, 420mm op een FX-camera en op een DX-camera het full-frame equivalent van 630mm, met zo'n kleine lens!!!

Nadat ik een fijne inruilprijs kon krijgen voor mijn 200-500 voor een gloednieuwe 300mm + TC-14 bij mijn vaste dealer heb ik de knoop doorgehakt. Thuisgekomen, meteen op beide camera's geprobeerd, met en zonder TC. Zonder TC meteen fantastisch, maar met TC viel het erg tegen. Aanzienlijk minder scherpte... Toch maar even de tijd genomen voor AF-fine tuning. De 300 + TC bleek een correctie van +15 nodig te hebben op beide camera's. Daarna wederom geprobeerd en ja, nu was het bijzonder goed. Misschien een fractie minder dan zonder de TC, maar het verschil is verwaarloosbaar. En met de D500 een bijzonder fijn combo. Supersnelle focus en het geheel voelt opmerkelijk responsive. Helaas nog weinig tijd gehad om uitgebreid met mijn combo op stap te gaan. Gisteren een rondje gemaakt rond mijn woning. Nadat ik wat suffe eenden had geschoten, kwam er ineens een blauwe reiger voorbij. Helaas was het bijna 19.30 uur en werd het al behoorlijk donker. Omdat mijn TC er tussen zat was mijn uiterste diafragma F/5.6. Sluitertijd 1/500, eigenlijk veel te weinig voor vliegende vogels en mijn ISO-waarde stond al op 3200. Hoewel men in het algemeen de geweldige ISO-prestaties van de D500 roemt, naar mijn bescheiden mening is ISO3200 wel het maximum om nog behoorlijk detail te behouden. In Lightroom bleek dat er inderdaad zichtbaar ruis aanwezig was. Na ruisreductie en verscherping blijven er toch redelijke foto's over. Geen hoogstandjes, maar het vertelt me wel dat onder betere lichtomstandigheden er fantastische resultaten behaald kunnen worden. En wat een genot om met dit combo te wandelen! Het voelt een beetje als bedrog, om een bereik te hebben van 630mm (i.c.m. een crop-sensor) met een objectief wat kleiner en lichter is dan mijn standaardzoom.

Verslavend goed!

Afbeelding
Tonda

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reeuwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor ATOR » wo sep 27 2017 12:18 am

De 200-500mm is inderdaad een prima telezoom. Het bereik met het vaste diafragma vind ik ideaal en met wat nabewerking is de scherpte goed. Nu is 300mm niet wat ik zoek maar het zou me heel cool lijken om er op een dag een 400mm f/4 PF bij te hebben voor echt scherpe foto's, een snelle AF en natuurlijk f/4 met alle voordelen van dien. Gelukkig heeft Nikon die nog niet :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Tonda » wo sep 27 2017 8:23 am

Wanneer ik alleen een full-frame camera zou hebben dan had ik nooit overwogen om de 200-500mm in te ruilen voor een 300mm PF F/4. Te kort voor echt telebereik en meestal te lang voor andere vormen van fotografie. Maar met de D500 is het ineens een heel ander verhaal. Superlicht en een fijn telebereik (450mm op f/4). Natuurlijk zou een 400mm PF F/4 heel cool zijn en zou ook hoog op mijn verlanglijstje staan... Dus ja, het is maar goed dat Nikon die niet heeft.
Tonda

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reeuwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Highlander » wo sep 27 2017 10:40 pm

Naar Nikon heeft wel een 500mm/f4 :wink:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Frankie » vr sep 29 2017 8:16 pm

Leuk zo'n entousiaste tekst over een Nikon objectief op het Nikonforum. @Highlander, maar dat is geen PF.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Highlander » vr sep 29 2017 10:01 pm

Blijkbaar iets gemist :oops:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor ATOR » za sep 30 2017 12:56 am

Het leuke van PF is dat ie de helft weegt van de niet PF versie en een derde compacter is.

Vandaag was ik in Safaripark Beekse Bergen met de 200-500 maar zodra er snelle actie is, vechtende apen of over je hoofd scherende roofvogels, dan lacht de AF je uit en kun je alleen maar wat vage vlekfoto's terugkijken.

Bij wat vergelijkende testen zie ik wel dat de 200-500 wat scherpte betreft niet onderdoet voor de 300pf met TC1.4. Dat is wel knap.

Er gaan geruchten dat Nikon de 200-400 f/4 gaat updaten, ook wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Bob42 » za sep 30 2017 8:23 am

Ik heb zowel de 200-500 als de nieuwste 300 F4 in combinatie met de D500. Ik werk het meest met de 200-500 voor mijn vogelfotografie en vind dat een geweldige lens, zeker ook voor die prijs! Hij is zelfs beter dan de veel duurdere 80-400!
Het enige nadeel is inderdaad dat het een grote en vrij zware lens is. Voor wat langere wandeltochten gaat dus de kleine en lichte 300mm mee, die samen met de 1,4 teleconverter ook goed is, maar voor mij toch wat achterblijft bij de 200-500.
De 500mm F4 is geen optie. Veel te duur en te zwaar (icm statief en schommelkop) voor mij. Ik ben tenslotte 75.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor EdvandeZilver » za sep 30 2017 10:34 am

Een vergelijk van deze twee objectieven mét tc1.4 door Steve Perry:
https://www.youtube.com/watch?v=l1obqCxg52Q
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Tonda » ma okt 02 2017 10:01 pm

Ik had het filmpje van Steve Perry, wiens kunde en kennis ik hoog inschat, gezien voor ik het objectief aanschafte.

Ik vond ook nog een opmerking van meneer Perry op fredmiranda.com over de twee objectieven.

I've never used it on a D500, so I can't say for sure. I can't even say for sure I had a good copy of the lens. I did use the lens on my D4 and AF performance was a touch better then the D7200, but the truth is, it's never going to be as fast as the 300PF.

As for image quality, I tested on a D7200 using tripod, live view focus, etc, so it pretty much takes the camera's AF out of the picture (pardon the pun). In my test, the 300 was the better choice.

All that said, I think range should be pretty high on your list. If you don't think 420mm (630FX eq) will do it, then the 200-500 deserves some hard consideration. However, if you think the 300 + TC will be in range most of the time and plan to hand-hold / hike with it, it's a slam dunk.

One more thing in favor of the 300 - it's an F4 when you don't need a TC

Put it this way - if I was in range with the 300 or the 300 + TC and had both lenses in my bag, the 300 would get the call every time.


Ik weet echter niet of deze opmerking is gemaakt voor- of nadat hij de vergelijkende test heeft gemaakt (vermoedelijk ervoor). Daarbij beschouwd hij de 200-500mm als een medium telezoom. Dat hij deze mening is toegedaan kan ik me goed voorstellen voor iemand die veelvuldig met een 500mm of een 600mm, inclusief statief en gimbal op stap gaat. Voor mij echter is de 200-500mm best een zwaar objectief. En of ik nu lang of kort ga wandelen, de 300mm PF is heel prettig om mee op stap te gaan. Ik heb het objectief in één week al vaker tussendoor op mijn body geschroefd dan de 200-500mm in een heel jaar.

In het kort nog eens de verschillen:
    F/4 vs F/5.6; met TC1.4 is de 300mm PF ook F5.6
    300mm vs 200-500mm, met TC1.4 is de 300mm PF een 420mm
    AF van de 300mm is sneller, ook met de TC1.4
    755gr vs 2300gr, met de TC1.4 is de 300mm PF 945gr
    15cm vs 27cm bij 200mm, waarbij de 200-500 langer wordt naarmate je inzoomt
    filtermaat: 77mm vs 95mm
    VR: goed vs uitstekend

Beide objectieven zijn gewoon goed. Heb je veel bereik nodig of alleen een full-frame camera, dan is de 200-500mm de beste en bovendien een betaalbare optie. Wil je echter handzaam en/of heb je een goede crop-camera (of een D850 waarbij de crop-mode ruim voldoende resolutie heeft), dan is de 300mm PF een weliswaar duurdere, maar hele interessante optie.
Tonda

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reeuwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor ATOR » di okt 03 2017 5:22 pm

Het is leuk dat schieten met een langer brandpunt zoveel betaalbaarder is geworden de laatste jaren.

Hier een 100% D850 crop van de 200-500 @ 500mm f/5.6
Afbeelding

Om een idee te geven hoeveel crop dat is hier de hele foto. Hierboven zit je dan ongeveer op een 2000mm equivalent.
Afbeelding

Ik blijf het lastig vinden om goed scherpe foto's te schieten met langere brandpunten, bij de kleinste beweging is al het detail weg. In het begin dacht ik dat de lens gewoon niet veel soeps was maar dat bleek de fotograaf te zijn :mryellow:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Rob Smit » di okt 03 2017 10:22 pm

Ik heb zelf "alleen" een 300mm AF-S f4 in mijn bezit met "veel" mm's.
De rest van mijn glaswerk heeft minder mm's.

De 200-500 heb ik in de praktijk mogen testen (met dan aan Ed van Loon) in vergelijk met mijn 300mm.
Recent (augustus) nogmaals de twee objectieven naast elkaar in de praktijk getest.
Beide objectieven zijn gewoon buitengewoon.

Laat ik de plus en minpunten even vergeten, daar gaat het mij niet om.

Zelf zie ik de noodzaak niet van heel veel mm's.
Ben geen voorstander van de foto's zoals de gorillakop op 100%.
Mooie foto, niks mis mee, toch kijk ik liever naar een foto waar ook nog omgeving zichtbaar is.
Tijdens mijn laatste trip naar Zuid Afrika heb ik meerdere malen de 300mm er af gehaald en de 105mm gebruikt.

Veel mm's lijkt leuk, echter krijg je ook alle luchtvervuiling tussen camera en onderwerp in beeld.
En daar knappen de foto's meestal niet van op is mijn ervaring.
Natuurlijk is het leuk om een buizerd op 50 meter zo te kunnen fotograferen dat je alleen een kopfoto krijgt.
Inclusief alle vervuiling.
In Avifauna zitten ook buizerds en die kun je met een 105mm ook prima beeldvullend fotograferen.

Gebruik zelf een D800e, genoeg ruimte om eventueel te croppen mocht het nodig zijn.

Ieder zijn voorkeur denk ik dan maar...
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Tonda » do okt 19 2017 10:27 pm

Ach, ik hou wel van close-ups van dieren, net zo goed als dieren in hun natuurlijke omgeving. Bovenstaande foto van de gorillakop is denk ik meer bedoeld om te laten zien hoe goed de 200-500 is i.c.m. een D850.

Tijdens het jubileum weekend heb ik mijn 300mm PF meegenomen en leuke foto's mogen schieten van roofvogels. Een aantal daarvan heb ik al geplaatst in een ander draadje. Omdat er heel veel mensen om de vogels heen stonden, restte er niet veel anders dan close-ups. Hierbij nog een aantal platen...Alles op f/4, dus vol open. Amper nabewerking en weinig tot geen crop toegepast. Ik ben heel blij met deze combo!

Afbeelding

Afbeelding
De valkenier heeft het kapsel wat bijgewerkt...

Afbeelding

Afbeelding
Niet gecropt, op 2 meter afstand geschoten... dus heel weinig scherptediepte.

Net zoals deze...
Afbeelding
Tonda

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reeuwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Patrick » do okt 19 2017 11:49 pm

Fijne combinatie! Ik was ook erg onder de indruk van de "nieuwe" 300/4.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIKON AF-S 300mm F/4.0E PF ED VR + D500

Berichtdoor Peter Dekkers » vr okt 20 2017 10:04 am

Met enige jaloezie soms zit ik sommige berichten op het forum te lezen.Zoals deze.Fantastische spullen die hier worden benoemd.Net zoals de getoonde foto,s.Ik vind ze hardstikke mooi.Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jullie allen over flink wat pegels beschikken.Het gemak waarover word gesproken als het gaat om inruilen, vakanties naar Afrika, 2e body erbij ,D500,D850, 200-500mm, 300 mm.Allemaal topkwaliteit met een bijbehorend prijskaartje.Dat is volgens mij toch voor een heleboel mensen die ook plezier hebben in fotograferen gewoon niet weggelegd.Wat ik me soms ook wel eens afvraag is wanneer je tevreden met je spulletjes.Of ben je dat als (hobby) fotograaf eigenlijk nooit ?
Peter Dekkers

Forumlid
Berichten: 128


Locatie: Oudenbosch
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten