IRIX 11 mm.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

IRIX 11 mm.

Berichtdoor RVK » ma okt 23 2017 11:25 am

Ik heb deze lens nu een tijdje en begin er steeds meer plezier in te krijgen om de grenzen op te zoeken.

Onderstaande foto is een panorama van 3 opnamen met de 11 mm, uit de hand en bij weinig licht.
De D850 op iso 3200 daarna in APP die er niets mee kon. Toen maar ICE geprobeerd en het werkte.

Hier en daar nog wat gebogen en zie een bruikbaar resultaat.

Afbeelding

Gebouw is de Pousada in Visieu, een oud omgebouwd, reusachtig gebouw waar dit vroeger de binnentuin was.

De ervaringen met de IRIX lens worden steeds positiever, zeker gezien de, in vergelijking met Nikon, zeer redelijke prijs.

Een aanrader

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IRIX 11 mm.

Berichtdoor bcvthul » ma okt 23 2017 12:12 pm

Best RVK,

Bedankt voor deze info. Lijkt mij een erg extreme groothoek lens. Misschien dat ik deze lens ook een keer aanschaf.

En de foto vind ik ook erg mooi!
Het 'pana-on-en' is goed geslaagd (maar je bent ook een expert in dit soort fotografie....)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: IRIX 11 mm.

Berichtdoor oud0001 » ma okt 23 2017 9:40 pm

Ik was even heel verbaast dat het zo goed gelukt was tot ik het even heb gedownload en wat beter bekeek. Toen zag ik wat ik altijd zie bij te veel grootboek en stitchen en wel fouten. De achterwand vanaf de meest linker boog door in een rechte lijn naar boven zit een enorme stitch fout die door de boog en ramen naar boven heen gaat. Door de lage resolutie zie je het niet echt goed maar de vreemde knakjes en te smalle raampjes zie je duidelijk. Die zijn het gevolg van het stitchen bij extreme groothoek. Dat komt door de vertekening van die extreme groothoek. Dat krijgt men meestal niet netjes in elkaar. Bij pano en multirow pano ga ik niet verder dan 24mm.
Laatst gewijzigd door oud0001 op ma okt 23 2017 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
oud0001



Onderwerp:

Re: IRIX 11 mm.

Berichtdoor Vincent » ma okt 23 2017 9:43 pm

Dat idee had ik bij de tegelvloer ook al ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IRIX 11 mm.

Berichtdoor a vgastel » di okt 24 2017 7:13 pm

Dan nog is hij uit de hand toch netjes gedaan.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: IRIX 11 mm.

Berichtdoor RVK » di okt 24 2017 9:49 pm

eerst kon ik de serie niet door APP laten bewerken,APP zag de 11 mm lens als een fisheye. Na instellen dat het een gewone lens is ging het beter. De fout bij de boog was eenvoudig te corrigeren maar er ontstonden (kleine) stitch fouten ergens anders. Misschien na het aanbrengen van handmatige contolpunten is er nog iets te verbeteren. Er is natuurlijk heel veel overlap en dat met het uit de hand fotograferen geeft veel kans op parallax. Ik heb ook maar een serie geschoten, normaal maak ik veel meer series en dus meer mogelijkheden om verschillende opnamen te combineren.
Toch vond ik het resultaat best wel aardig, net als de hotel eigenaar die de foto graag had.

Stel dat je 15 jaar geleden had verteld dat je met een (full frame) 11mm lens uit de hand en met iso 1600 toch nog een bruikbaar resultaat kan krijgen dan hadden we dat niet geloofd.

Mijn ervaring blijft dat de IRIX 11 mm voor het geld veel kwaliteit leverd

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IRIX 11 mm.

Berichtdoor henkk » di okt 24 2017 9:52 pm

Ik vind het ook knap. Ik stitch ook nog wel eens wat. Misschien is het een idee nog wat meer opnamen te maken. bijv. 5 ipv 3. Dan kun je altijd nog zien of meer opnamen tot een beter resultaat leiden (meestal wel) of niet.
Maar neemt niet weg dat ik dit resultaat ook al prima vind !
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IRIX 11 mm.

Berichtdoor jantom » di okt 24 2017 10:33 pm

Ik was ondeugend door te gaan voor een niet-Nikon (Irix) 11mm en het resultaat is boven verwachting.

Goede supergroothoekopnamen zijn niet zo gemakkelijk te maken maar de resultaten kunnen erg mooi zijn en dat geldt best ook voor de getoonde opname (zie hierboven).

Zelf wil ik niet stitchen (doe ik hooguit met scans) maar vaak zie ik dat de resultaten fraai kunnen zijn.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten