Een nieuwe groothoek objectief

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor D.A. Versluis » za dec 09 2017 11:03 pm

Ik heb de 20 mm van Nikon 1/8 de nieuwe op mijn D 800 Wat een prachtig lensje gaat bijna niet meer van mijn camera af Geweldig
D.A. Versluis

Forumlid
Berichten: 598


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor signxpress » di dec 12 2017 8:15 am

Oke, ik ben voor de 14mm gegaan.
Ik zie wel wat er op me af komt ;-)
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor bcvthul » di dec 12 2017 8:23 am

Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor ben42 » wo dec 13 2017 1:40 am

Zelf gebruik ik op mijn DX camera een 8-16 mm objectief.
De extreme hoek waaronder je fotografeert is lang niet voor iedereen, maar ik gebruik het objectief heel veel vooral in de 8 mm stand. Tijdens de opname is het heel lastig te beoordelen hoe het eindresultaat op een monitor zal zijn. (Of op een afdruk). Het is dan prettig dat je kunt croppen zodat je een beter beeld krijgt. Ik zoom dus bijna niet.

Vertekening/vervorming/misvorming.
De vertekening corrigeer ik met lightroom, zodat rechte lijnen ook recht zijn.
Echter zoals je de foto bekijkt op een monitor of op een afdruk komt het maar zelden voor dat je de foto zo bekijkt dat deze natuurlijk oogt. Fotografeer je dan ook een object dat niet vlak is en je bekijkt de foto zoals we dat meestal doen, dan krijg je een flink vertekend beeld in je oog. De vertekening ontstaat dus bij het kijken naar de foto. Aan de randen en in de hoeken wordt alles flink uitgerekt. Een aantal flessen op een rij gezet (in een vlak loodrecht op de camera) daarvan worden de flessen aan de randen een stuk breder afgebeeld. Ballen in de hoeken van de foto worden niet meer als een cirkel op de foto afgebeeld.

Bij een brandpuntsafstand van de halve beeldhoogte (8 mm voldoet daar net niet aan) en bij het 'vertekeningsvrij' weergeven van de foto zijn wordt een object in de hoek van een foto 4.25 maal zo uitgerekt weergegeven als in het midden. Voorbeeld een object op grote afstand gefotografeerd en je veranderd de afstand niet, b.v. een kerk wordt in het midden van een foto veel kleiner afgebeeld dan in de hoeken.
(Bij mijn 8 mm is dat in de praktijk 3.5 maal, maar dat komt omdat daar het beeld wat in elkaar wordt gedrukt naar de randen toe. tonvormige vertekening dacht ik.)

Veel mensen vinden de foto's met de 8 mm gemaakt te extreem. Bijna iedereen benoemd dit als vertekend. (Optisch is het niet vertekend). Maar ik vind het vervreemdend effect een positief aspect van deze beeldhoek.

Ben

Een foto waarbij het vervreemdend effect nog eens is versterkt door de toevoeging van de groene lijnen.
De groene lijnen lopen over de Oost en Zuid punten van een kompasroos.
De foto is 'vertekeningsvrij', maar bij het bekijken ervaar je dit toch als vertekening.

Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten