Een nieuwe groothoek objectief

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor signxpress » vr dec 08 2017 7:08 am

Ik wil graag een groothoek objectief kopen en mijn keuze is gevallen op de "Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art"
Maar ik kijk stiekem ook naar de "Sigma 20mm f/1.4 DG HSM Art"
Eigenlijk nijg ik de 14mm te kiezen, deze is iets zwaarder en meer weerbestendig dan de 20mm.
Ik kan nu niet direct een nadeel vinden bij de 14mm ten opzichten van de 20mm, dat de 14mm iets zwaarder is dat is voor mij geen echt probleem.

Wat zou een reden kunnen zijn om voor de 20mm te kiezen?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Ad B » vr dec 08 2017 7:26 am

Hoi,

ík zou voor de 20 mm gaan vanwege veel minder vervorming.
Een 14 mm op een FF camera geeft bij fotografie in kleinere omgevingen zoveel vervorming, dat krijg je niet meer recht gecorrigeerd.
Ook de holle vervorming maakt dat vormen aan de zijkanten van de foto veel breder worden.
Deze ervaring had ik tijdens een weekend een Nikon 14-24 huren voor op een D750, dus ga ik er vanuit dat dit bij een prime 14 mm ook aanwezig zal zijn.
Of het moet zijn dat je die groothoek vervorming wel leuk vindt...
En ik weet niet of die vervorming bij wijds landschap fotografie er ook zal zijn. :think:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr dec 08 2017 7:59 am

Denk dat vervorming en vertekening hierboven door elkaar gehaald worden. Als ik met mijn Nikon recht voor een stenen muur sta en dan met de camera recht op de muur een opname maak, dan is op de opname ook alles recht. Horizontaal en verticaal blijven exact zo. Enige vertekening zou te zien zijn, veelal wordt dat een kussenvormige, een holle of een bolle vertekening genoemd. Als ik eenzelfde opname zou maken met de camera iets naar beneden gekanteld, dan gaan de verticale lijnen enorm vertekenen.
Het werken met een groothoek was voor mij een geheel andere ervaring. Ruim 40 jaar geleden overgestapt naar werken met vrijwel alleen de 20mm. En van een beschouwer, die een foto maakt, wordt je dan een betrokkene in de omgeving. Wil je een onderwerp op een foto wat groter afbeelden, dan moet je er vrijwel boven op staan, en ontstaat er een relatie tussen onderwerp en fotograaf. Ook als het onderwerp geen persoon is. Ga je een bloem met een groothoek fotograferen, dan vraagt de compositie veel meer aandacht.
Begonnen met de 20mm, daarna over naar de 16 (16-35), en soms de 14 (14-24), maar de 14-24 is voor mij te kwetsbaar, om overal mee naar toe te nemen. Tip, de Nikkor 16-35 AF, heeft ook VR.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr dec 08 2017 9:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Patrick » vr dec 08 2017 8:56 am

Een 14mm is een compleet ander ding dan een 20mm. Zaken als gewicht en dergelijke komen voor mij pas heel laat op het lijstje punten bij een keuze!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Vincent » vr dec 08 2017 9:44 am

De keuze moet vooral gaan over de brandspuntsafstand, alle andere eigenschappen komen later wel. Zoals Patrick aangeeft zijn 14 en 20mm nauwelijks te verglijken in beeldhoek, dat verschil is echt behoorlijk groot. Dat moet je ervaren om te snappen/begrijpen, en om er een keuze in te kunnen maken. Je zou eens een 14-24mm kunnen huren/lenen en kijken waar je voorkeur ligt. Het is niet zo dat als je met 20mm uit de voeten kunt dat je dan op 14mm ook uit de voeten kunt.

Los daarvan kun je je afvragen of je de 1.8 en 1.4 echt nodig gaat hebben. Dat is afhankelijk van je beoogde gebruik. De 14-24mm is natuurlijk een subliem en veelzijdig objectief. Dan heb je het beste van beide, op de lichtsterkte na uiteraard.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor signxpress » vr dec 08 2017 1:10 pm

Het ervaren om te snappen is natuurlijk een goed punt.
Ik heb de Irix 15mm objectief, 15mm en 14mm is nu niet het grote verschil, maar inderdaad als ik omhoog of omlaag richt krijg je een behoorlijke vertekening.
Richt ik deze 15mm recht op de muur, dan heb ik zeer weinig vertekening.
Op de D5300 was de Irix een perfect objectief, allen op de D850 schiet het glas tekort, daarom kijk ik nu naar de 14mm
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Vincent » vr dec 08 2017 1:32 pm

Ik heb onderschriften uit staan dus niet gezien dat je al een 15mm in bezit hebt. Dan heb je in elk geval een gevoel voor de beeldhoek. Als dat de beeldhoek is waar je weer naar zoekt dan is de keuze 'eenvoudig'.

Nogmaals, de eesrte en belangrijkste keuze is welk brandpunt je zoekt. Daarna zou ik pas gaan kijken naar de andere eigenschappen (zoom vs prime, lichtsterkte, gewicht, weathersealing, prijs, etc) en welk objectief daarbij het beste aansluit. Als je voor 14mm of 15mm gaat dan is de keuze sowieso best beperkt dus dat maakt het wel makkelijker. Misschien is de sigma 12-24mm dan ook een optie, de nikon 14-24mm, tamron 15-30mm, nikon 20mm 1.8, sigma 14mm 1.8, zeiss milvus 15mm, etc
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Patrick » vr dec 08 2017 2:18 pm

signxpress schreef: maar inderdaad als ik omhoog of omlaag richt krijg je een behoorlijke vertekening.
Richt ik deze 15mm recht op de muur, dan heb ik zeer weinig vertekening.

Je verwart vertekening en perspectiefwerking. Ook een vertekeningsvrij groothoekobjectief geeft het typische beeld met vallende lijnen en dergelijke als je het kantelt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor signxpress » vr dec 08 2017 3:10 pm

Mijn keuze gaat inderdaad naar een prime objectief, de 14mm is beter weerbestendig dan de 20mm.
Het gewicht is niet direct een nadeel en ik ben al gewent aan een 15mm objectief.
Dus zoals ik zelf ziet blijft er een prijsverschil over die de keuze kan beïnvloeden.
Maar goed, ik hoef al de BTW niet af te tikken en ik moet investeren anders geef ik einde dit boekjaar geld aan de belastingdienst.

Misschien waren er nog andere voordelen of redenen waarom ik beter de 20mm zou moeten nemen dacht ik, dus vandaar de vraag hier.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Marten » vr dec 08 2017 5:21 pm

signxpress schreef:..... anders geef ik einde dit boekjaar geld aan de belastingdienst.....

Verschrikkelijk!
Het zal je maar gebeuren.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor Patrick » vr dec 08 2017 6:00 pm

Een 20mm is in ieder geval een stuk breder/eenvoudiger inzetbaar denk ik. Een 14mm is best extreem... Maar natuurlijk wil je beide!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor MartinT » vr dec 08 2017 7:27 pm

Als ik het bovenstaande zo eens doorlees denk ik dat een Nikon 14-24 mm een goede keus zou zijn voor jou.
Het beste van twee werelden!
Als de prijs een punt is zou ik eens naar een gebruikte kijken.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor henkk » vr dec 08 2017 9:52 pm

Over de sigma 20 mm ben ik erg tevreden. Iets nog zwaarders lijkt mij niet prettig en ook zelden het gevoel mm's over te hebben/ hoek tekort te komen.
Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor signxpress » vr dec 08 2017 10:08 pm

Marten schreef:
signxpress schreef:..... anders geef ik einde dit boekjaar geld aan de belastingdienst.....

Verschrikkelijk!
Het zal je maar gebeuren.

Het was ook niet bedoeld als klagen, maar waarom wegbrengen als ik het in een objectief kan steken?
Ik ben zeer te vrede met de resultaten welke we dit jaar voor elkaar hebben gekregen, dan begrijp ik goed en ik accepteer dan ook dat er geld moet worden betaald aan de belastingdienst.
Maar wat ik er nog vanaf kan schaven zal ik zeker doen, uiteraard wat binnen de grenzen ligt van de Nederlandse wet.

MartinT schreef:Als ik het bovenstaande zo eens doorlees denk ik dat een Nikon 14-24 mm een goede keus zou zijn voor jou.
Het beste van twee werelden!
Als de prijs een punt is zou ik eens naar een gebruikte kijken.

De 14-24 heb ik wel door mijn gedachten laten gaan, zeker een mooi objectief, zonder twijfel.
Ik ben meer een liefhebber van een vast objectief.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe groothoek objectief

Berichtdoor bulke41 » vr dec 08 2017 10:41 pm

Zou je de 15mm dan gaan vervangen door de 14mm 1.8?
Dan lijkt het mij een vrij logisch gevolg alleen door de af al
Maar op internet hoor je idd toch érg veel boffen op die 14mm 1.8, zal toch genen brol zijn wss dan
Ikzelf heb de 12-24 van sigma, niet de art maar de mkII, samen met de 16-35 v nikon, elk heeft zijn kwaliteiten uitt

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten