wat is de perfecte portretlens?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor Peter » vr jan 05 2018 9:42 pm

gelukkig hebben we dan onze adviseur,
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor henkk » vr jan 05 2018 10:00 pm

Even de vraag in herinnering:
breimer schreef:dus wie heeft een suggestie voor iets wat rond de 600 euro kost.
is er een prime 105 met af-s maar dan minimaal 2.8 bij voorkeur echter 1.8.

bij voorbaat dank voor suggesties :prost:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor Janvis » vr jan 05 2018 10:10 pm

Ik heb vind dat op DX 50mm een mooi brandpunt is voor full body portretten en 85mm een mooi brandpunt voor kopschouder portretten. Met langere brandpunten worden de afstanden zo groot tot het model met een crop camera. De 50mm heb ik en daarvan weet ik uit ervaring wat het brandpunt doet, een 85 helaas nog niet. Helaas wil het fotograferen van portretten niet zo vlotten omdat er niet veel mensen zijn in mijn kennissenkring/familie die het leuk vinden om voor de lens te verschijnen, maar mocht ik er op termijn toch meer mee gaan doen dan is die 85mm F1.8 de eerste lens die er bij gaat komen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor JeeBee » vr jan 05 2018 11:17 pm

De 85mm is een fantastische portretlens voor DX.
Ik gebruik zelf de 85mm AF-D op mijn Nikon D7200.
Ragscherp en een mooie bokeh. Zie bijvoorbeeld deze foto op originele grootte:
https://broecke.smugmug.com/Fantasy/Elf ... -Kmx9fh9/O
Naar ik begrepen heb is de AF-S versie nog scherper dan de AF-D.
De AF-S is thans te koop voor iets meer dan € 500.
Voor dat geld koop je m.i. een prachtige lens.
JeeBee

Forumlid
Berichten: 51


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor Vincent » za jan 06 2018 12:05 am

Wellicht ten overvloede; af-d lenzen geven wel autofocus op de D90 maar niet op de D3300. Ik zou persoonlijk dus voor af-s objectieven kiezen als ik TS was vanwege uitwisselbaarheid en aangezien de D3300 de voorkeur heeft volgens de openingspost. Nog even los van de optische eigenschappen verder.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor henkk » za jan 06 2018 12:17 am

TS weet dat hij af-s lenzen moet hebben. Zie 1e bericht.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor Patrick » za jan 06 2018 1:11 am

Peter schreef:gelukkig hebben we dan onze adviseur,

Inderdaad. Heel gelukkig mee. Want de adviezen die hier gegeven worden zijn toch wel opmerkelijk. De TS geeft zo goed aan wat de situatie in de fototas is en wat het budget is om een mooie stap te maken met betrekking tot portretten. Dan ga je toch niet roepen zo snel mogelijk een FX camera aan te schaffen met objectieven die al boven het budget liggen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jan 06 2018 6:33 am

Het perfecte portret objectief voor FX is de 85mm. De vertekening is dan voor een portret het minst, en het gezicht blijft natuurlijk. Op een DX camera kom je dan uit bij 50 of 60mm.
Bij Nikon kom je dan uit de AF-S 50 f/1,4 G, AF-S 50 f/1,8 G, AF-S 58 f/1.4 G (financieel buiten je bereik) AF-S Micro 60 f/2,8 G IF-ED.

Het perfecte portret objectief hangt af van de afstand tussen portret en camera. Die afstand hangt weer af van personen, zowel de fotograaf alsmede het model. Met een 85mm (FX) ervaar ik zelf meer dan voldoende afstand. Heb jaren met een 20mm (FX) portretten gemaakt. De afstand tussen camera en gezicht was veelal dermate dichtbij, dat een afstandbediening voor de camera noodzakelijk was.

De hierboven genoemde term "cream machine" gold voor de de oudere AF 85 f/1,4 D, op volle opening iets onscherp (romig), kun je goed hebben bij een portret. Met één stop diafragma werd het objectief gewoon scherp. De actuele AF-S 85 f/1,4 G is geen cream machine. En dus op volle opening iets scherper.
Enige onscherpte is bij een portret soms wenselijk. Vandaar dat er veelal geen macro objectief gebruikt wordt. Maar wat let je, een goed macro objectief en dan met een goedkoop filter, ben je ook weer onscherp, of in een bewerkingsprogramma de foto wat zachter maken.

Enkele van m'n 20mm portretten staan hier: https://www.flickr.com/photos/14296213@ ... 301973145/
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor ATOR » za jan 06 2018 11:04 am

Enige onscherpte is bij een portret soms wenselijk. Vandaar dat er veelal geen macro objectief gebruikt wordt.

Het hardnekkige broodje aap verhaal dat een macro objectief scherper zou zijn dan een normaal/portret objectief is echt onzin. Ik begrijp niet zo goed waarom dat steeds weer de kop op steekt. Hans, van iemand die zoveel research doet als jij had ik verwacht dat je een mening hebt die gebaseerd is op feiten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor Johan v. V. » za jan 06 2018 1:05 pm

Nóg vervelender is dat Hans de vraag van TS niet (goed) heeft gelezen. TS zoekt namelijk geen portretlens op een FX, maar op een DX. Ik erger me nogal aan reacties die er blijk van geven dat de reageerder totaal geen kennis heeft genomen van wat de TS heeft gevraagd, en al evenmin van eerdere reacties!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor Marten » za jan 06 2018 2:16 pm

Ben het met je eens dat er beter gelezen kan worden.

Johan v. V. schreef:TS zoekt namelijk geen portretlens op een FX, maar op een DX.

Hans Braakhuis schreef:. Op een DX camera kom je dan uit bij 50 of 60mm.
Bij Nikon kom je dan uit de AF-S 50 f/1,4 G, AF-S 50 f/1,8 G, AF-S 58 f/1.4 G (financieel buiten je bereik) AF-S Micro 60 f/2,8 G IF-ED.


Maar los daarvan, het is hier natuurlijk niet: u vraagt en wij draaien.
Iedereen heeft het recht te reageren zoals hij/zij dat wil. Zelfs als het niets met het onderwerp te maken heeft.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor Peter » za jan 06 2018 6:16 pm

Patrick schreef:
Inderdaad. Heel gelukkig mee. Want de adviezen die hier gegeven worden zijn toch wel opmerkelijk. De TS geeft zo goed aan wat de situatie in de fototas is en wat het budget is om een mooie stap te maken met betrekking tot portretten. Dan ga je toch niet roepen zo snel mogelijk een FX camera aan te schaffen met objectieven die al boven het budget liggen?


Ja, natuurlijk is dat zo.
Het voordeel van 'foute' adviezen in dit draadje heeft in ieder geval tot gevolg dat er een discussie is ontstaan die de TS duidelijkheid geeft wat die dan niet aan moet schaffen.


@Ator
Kun/wil je toelichten waarom een macro lens een broodje-aap verhaal is ?

@Johan
Los van je ergernis, wat is jou advies dan ?
Want dat lees ik nergens
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor John'47 » za jan 06 2018 7:46 pm

Op Nikon een Petzval (om de onscherpte) of de Nikkor 1.8 85mm (voor de scherpte). Op een analoge Leica M7 een 90 mm Summicron APO
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor breimer » za jan 06 2018 7:50 pm

Heren, Dames?
Een ieder geeft graag een advies, soms meer vanuit de dominee positie die dan deels of gedeeltelijk de vraagsteller wat minder serieus neemt. besmet met een bepaald soort virus zullen we maar zeggen.
Aan de meeste adviezen heb ik wel wat, al is het ook wel een bevestiging van wat ik al dacht.
Als ik een serieuze prijs in de staatsloterij win koop ik FF.
ik koop nieuw mede vanwege 200 euro aan vvv bonnen.
Een nieuw betaalbaar alternatief richting de 105 mm kwam ik nog niet tegen.
Naast wat technisch gezien het meest ideaal is, speelt ook de gefotografeerde een rol. En bij mij hebben ze allemaal een hekel aan een camera met man/vrouw en gaan dan b.v. gekke bekken trekken. dus is enige afstand zeer gewenst/noodzakelijk.
tot nu toe reden voor uitstel. Maar ik ben Opa geworden van het mooiste kleinkind dus nu moet het er maar van komen.

tot nu toe een ieder bedankt voor zijn of haar reactie. :prost:
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: wat is de perfecte portretlens?

Berichtdoor ATOR » za jan 06 2018 8:11 pm

Peter schreef:@Ator
Kun/wil je toelichten waarom een macro lens een broodje-aap verhaal is ?
Als je kijkt naar de lijst van Nikon lenzen gerangschikt op scherpte (je moet zelf even op het Sharpness kolomhoofd klikken) dan zie je daarin totaal niet terug dat macro lenzen scherper zijn dan vergelijkbare 'normale' lenzen.
De Nikon 105mm f/1.4, voor mij een perfecte portretlens, die veegt de vloer aan wat scherpte betreft met de Nikon 105mm macro lens. Dat geldt ook voor andere Nikon portret lenzen, de 200mm f/2 en de 85mm f/1.4 en f1.8 versies zijn stukken scherper dan hun vergelijkbare macro versies.

Het verbaast me daarom hoe het onzinverhaal in de wereld is gekomen dat macro lenzen te scherp zouden zijn voor portretfotografie en hoe vaak ik het lees. Ik hoop dat we deze mythe in ieder geval op dit forum uit kunnen roeien.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten