Vast brandpunt, 50mm voor D750

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor DaanD750 » di jan 16 2018 9:52 pm

Ha,

Ik oriënteer me op een vast brandpunt objectief 50 mm voor mijn Nikon D750. Nu heb ik 2.8 24-70 Nikon objectief als meest lichtsterk. Die scherpte ben ik nu gewend.

Nikon heeft zelf e.e.a., pas zag ik ook de Sigma 1.4 ART voorbij komen.

Heeft iemand ervaringen met een dergelijk objectief op een D750? Welke past daar het beste bij?

Ik ben benieuwd!

Daan
Enthousiaste Nikon gebruiker van een D780 | D750 | 24-70 2.8 | 70-200 2.8 VRII | Sigma 50 1.4 Art | Sigma 20 1.4 Art | Sigma 35 1.4 Art | Godox flitsset | Elinchrom studioset | 24mm pc-e | DJI Ronin S2 pro combo
Gebruikersavatar
DaanD750

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor emdeklerk » wo jan 17 2018 2:55 pm

Alle Nikon standaardobjectieven zijn prima.
Van de 1,8/50 via de 1,4/50 tot de 1,4/58. En dan is daar nog de MF 1,2/50...
Kwestie van budget en waar je het voor denkt nodig te hebben.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor John'47 » wo jan 17 2018 3:18 pm

Ik heb de 1,8 D en de 1,8S gehad en de 1,4 S. Nu heb ik al een tijdje de 1,4 Art van Sigma en die bevalt mij veruit het beste. Mooi contrast, ragscherp en fraaie onscherpte buiten het scherpgestelde. Ik zou die laatste zeker eens gaan proberen want hij is wel behoorlijk zwaar en groot.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor Tzigane » wo jan 17 2018 3:36 pm

Ga je voor optimale kwaliteit, dan wil je de Sigma.

Wil je voor heel degelijk, zonder een hele dikke en dure lens aan je camera te hoeven hangen, dan is de Nikon f/1.8G ook uitstekend. De D versie is echt veel slechter, zou ik vermijden. De f/1.4 versie van Nikon zou ik alleen overwegen als je persé die f/1.4 nodig hebt, de optische prestaties zijn ook weer wat minder goed dan de f/1.8 versie.

Ik gebruik zelf de Nikkon 1.8G op mijn D750. f/1.4 vind ik onzin met een camera die in weinig licht zo sterk is, dan is de keuze voor een lens die op de andere eigenschappen sterker is een logische.
Ik gebruik 50mm daarentegen weer te weinig om de kosten van de Sigma te rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor bulke41 » vr jan 19 2018 3:45 pm

Heb zelf de 50mm 1.8 afs lange tijd gehad, echt prachtlensje voor zijn prijs, goeie stille autofocus en prima scherpte, de bokeh is iets minder, en geen echt uitgesproken karakter, weinig leuke flare, contrastverlies bij tegenlicht

De nikon 50mm 1.4 versie eens paar weken gehad voor te testen, minder scherpte, luide en erg trage autofocus, maar wel betere bokeh

De sigma 50mm 1.4 art is zeker beter in alles, deze staat dan nu ook bovenaan mijn boodschappenlijstje na hem even getest te hebben

De nikon 58mm 1.4 zou ik graag gewild hebben indien deze betere autofocus zou gehad hebben, maar dan ook erg prijzig uitt, heb hem nog niet uitgetest moet ik eerlijk bekennen, mss uit veiligheid voor de portemonee ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor DaanD750 » za feb 03 2018 8:15 pm

Bedankt voor jullie reacties. Er zit dus wel duidelijk verschil tussen objectieven.

Even los van lichtsterkte, heeft iemand ook ervaring met de scherpte vergeleken met de 24-70 2.8 van Nikon die ik nu heb?
Ligt dat op hetzelfde niveau, hoger of lager?
Enthousiaste Nikon gebruiker van een D780 | D750 | 24-70 2.8 | 70-200 2.8 VRII | Sigma 50 1.4 Art | Sigma 20 1.4 Art | Sigma 35 1.4 Art | Godox flitsset | Elinchrom studioset | 24mm pc-e | DJI Ronin S2 pro combo
Gebruikersavatar
DaanD750

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor emdeklerk » ma feb 05 2018 11:07 am

Scherptediepte is afhankelijk van het diafragma en de brandpuntsafstand. F/8 bij 50mm op een zoom is hetzelfde als f/8 op een 50mm. Alleen als je echt weinig scherptediepte wil is 1,4 of 1,8 van een goed standaardobjectief natuurlijk te verkiezen boven de 2,8 van een zoom.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor justme » ma feb 05 2018 11:54 am

Ik denk dat Daan bedoelt de scherpte en vertekening buiten het centrum net als de bokeh die ontstaat. Schepre foto's kan praktisch iedere lens. het gaat hem meer om de eigenschappen van twee verschillende lenzen op dezelfde instellingen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor DaanD750 » ma feb 05 2018 3:54 pm

Dag Wiebe, dat bedoel ik inderdaad. Heeft iemand daar ervaring mee?
Enthousiaste Nikon gebruiker van een D780 | D750 | 24-70 2.8 | 70-200 2.8 VRII | Sigma 50 1.4 Art | Sigma 20 1.4 Art | Sigma 35 1.4 Art | Godox flitsset | Elinchrom studioset | 24mm pc-e | DJI Ronin S2 pro combo
Gebruikersavatar
DaanD750

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor AanAtsma » ma feb 05 2018 9:41 pm

Ik heb zelf sinds twee weken een Sigma 50mm F1.4 art op mijn Nikon D750.
Tweedehands gekocht en was zo goed als nieuw. Ik heb hem uitvoerig uitgetest bij de eigenaar en was onder de indruk van de scherpte.

Zeer scherpe foto's al heb ik de AF fijnafstelling in eerste instantie moeten zetten op +13.
Gisteren begon het objectief spontaan ENORM te front focusen, zelfs op +20 waren alle foto's onbruikbaar.
Vandaag was het weer totaal anders.. Het objectief staat nu op -4 en heb weer zoals vanouds scherpe foto's.

Ik ben zelf bekend met het probleem van de art series van Sigma. Ik heb een aantal exemplaren van een 18-35 F1.8 terug moeten sturen vanwege hetzelfde probleem; onmogelijk op te lossen met de USB-dock. Met deze 50mm dacht ik er eindelijk van af te zijn.

Helaas.
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor Huib » do feb 08 2018 5:32 pm

Op het forum wordt deze topper aangeboden.

Nee geen AF! maar een objectief waarmee je als fotograaf optimaal gebruik kunt maken wat een objectief te bieden heeft.

Op volle opening een beperkte scherpe diepte maar waanzinnig verloop -ook wel bokeh- genoemd.
Weinig knijpen neemt de scherpte in het kwadraat toe! Bij f4/f5.6 gestoken scherp.
Bij weinig licht niet te kloppen.

Zo kan ik nog even doorgaan en superlatieven schieten te kort. Dit objectief is nog 1 van de weinigen met een eigen karakter en niet te plaatsen in het rijtje van vooral scherp, te contrastrijk en 13 in dozijn.

Het objectief is niet geschikt voor fotografen die niet weten hoe ze bepaalde eigenschappen van een objectief weten te benutten. Natuurlijk kan je nog op A en S fotograferen maar met het handje instellen voegt een dimensie toe.

Zelf kies ik voor M en is dit objectief al een aantal jaren mijn favoriet en op gebied van film niet te verslaan.

Zelf meer dan 600 euro betaald maar vind het nog iedere euro waard.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor henkk » do feb 08 2018 6:37 pm

Heb ik ooit ook via het forum gekocht. M.i. de beste 50 mm Nikkor (ik heb enkele). Nog steeds nieuw te koop ook.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor Ad B » vr feb 09 2018 12:32 pm

Hoi Daan,

weet je eigenlijk ook al, waar je die 50 mm lens voor wilt gaan gebruiken? :eh:
Er zijn ook tal van andere primes, die goede of geweldige beelden leveren.
Misschien zijn andere brandpuntafstanden voor je FF camera wel praktischer voor je...
Bijvoorbeeld, 20, 24 of 28 mm voor meer groothoek (landschappen, stedelijk gebied).
Misschien 80 of 105 mm voor portretten of straat fotografie.

Subjectieve ervaringen over scherpte, daar heb ik persoonlijk een beetje m'n twijfels over. :roll:
Ik kijk liever objectieve tests van gerenommeerde sites aan, die onder dezelfde omstandigheden lenzen vergelijken.
(ook al zijn er altijd fotografen, die zulke sites niet vertrouwen... :think: )
Zoals bijvoorbeeld:
https://www.the-digital-picture.com/Rev ... &APIComp=0
https://www.dxomark.com/lenses/mounted_ ... pe=rankDxo
(ik heb zomaar wat aan lenzen ingetikt...)

Succes
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor justme » vr feb 09 2018 12:54 pm

vreemde vraag Ad, volgens mij gaat de ontdekkingsreis van Daan meer om het gebied tussen scherp en niet scherp, aangezien dit vaak tekenend is in je resultaat. Op net zo'n manier als men een lens beoordeeld op bokeh!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vast brandpunt, 50mm voor D750

Berichtdoor Ad B » vr feb 09 2018 2:42 pm

vreemde vraag???
ook op 24 mm en op 85 à 100 mm heb je retescherpe lenzen...
een retescherpe lens met een verkeerd brandpunt laat je ook in de kast liggen...
Maar goed, ík hoef geen andere lens... sorry...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten