300mm of 500mm

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

300mm of 500mm

Berichtdoor maddogbundy » za apr 14 2018 10:53 am

Hallo allemaal,

Ik fotografeer voor mijn hobby vooral vogels maar uiteraard ook alles wat ik op mijn pad tegen komt.

Ik schiet momenteel vooral met de 300mm f4 zonder tc omdat ik de kwaliteit en de focus vooral slecht vind met de tc erop.

Nu wil ik wat meer mm en twijfel heel erg over een 300mm 2.8 vr ii met tc 2.0 III = 600mm op 5,6 ( een combinatie waar de meningen over verdeeld zijn.)
Deze combo om de prijs het gewicht en groote en omdat deze ook zonder tc geschikt is om bv andere dingen te fotograferen.
Past teven ook nog in je tas.

Of de 500 f4 met evt de 1.4 tc wat mijn 700mm kan opleveren.
Deze combo word uiteraard goed aangeschreven maar is aanziendelijk zwaarder en lastiger mee te nemen omdat de lens aanziendelijk groter is.
Daarbij is de prijs uiteraard ook veel hoger.
Lastiger mee te nemen en minder functioneel dan de 300mm

Deze prime lenzen zou ik uiteraard tweedehands kopen waarbij bij de 300 mijn oude 300 verkocht kan worden wat mijn dan ook nog wat geld opleverd.

Wie heeft ervaringen met deze type lenzen en kan mijn twijfel weghalen.
Fotograveren doe ik met de D500 wat mij nog eens 1.5 cropfactor geeft.
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor imaginary_nl » za apr 14 2018 12:02 pm

Teleconverters leveren een beetje tot veel kwaliteitsverlies, zeg tot zo'n 20% scherpte bij een 2x converter. Nieuwere types zijn beter, maar goed wordt het nooit. Zeker met converters moet je minimaal nog 1 stop diafragmeren voor wat betere scherpte, maar dat is bij een objectief zonder TC ook al zo.
In jouw genoemde voorbeeld zit je dan ook op minimaal 300+tc20 geeft 600mm f5.6 +1 stop is 600mm f8.
of 500mm f8.

Onderschat de luchtkwaliteit (vocht) ook niet, dat heeft veel invloed op scherpte over langere afstanden! Net als trillingen door mechaniek, wind of jouw eigen techniek, etc.

Dat gezegd hebbende is de volgende vraag of je mobiel wilt zijn of dat je vaak stationair vogels fotografeert. Het maakt ook wel uit wat voor een vogels (winterkoninkje of een kraanvogel) om te bepalen wat handig is.

Grofweg is mijn stelling dat wanneer je met 500 mm en een 1,5x cropfactor (van in jouw geval een D500 met ook nog eens behoorlijke resolutie) niet uit de voeten kunt, je domweg op de verkeerde plek bent!

De mobiele oplossing is een Nikon 200-500 die zeker op f8 echt scherpe beelden oplevert. (Mijn vergelijkingsmateriaal is een Nikon 500 f4 en een Nikon 600 f4.) Goede stabilisatie, relatief licht en mobiel dus. Kijk eens in de vogelsectie op dit forum. Ik meen dat bijvoorbeeld Jeroen Helmers (GTJ) dezelfde combi heeft en wat hij daarmee maakt.

Wil je een minder mobiele combinatie die ook bij minder licht goed te gebruiken is, en eventueel nog met een TC14II of III converter (meer zou ik echt niet gebruiken), dan kun je voor een 500f4, 600f4 of zelfs de 800mm gaan, afhankelijk van het budget. Denk dan ook gelijk aan een topklasse statief, kop (panorama filmkop of schommelkop)!
In deze prijsklasse kun je ook nog aan de Sigma 300-800 f5.6 denken. Han Bouwmeester gebruikt deze, ook topfoto's.

Wil je per se een scherpe combinatie met converter, dan ga je richting de 400f2.8 met TC14III om te komen tot jouw gewenste brandpuntafstand. Niet heel licht en heel goedkoop, kwalitatief wel erg goed. Beter dan een 300f2.8 en een TC20.

Dus, in deze volgorde i.v.m. prijs en voorkeur:
Nikon 200-500 f5.6
Nikon 500 f4
Nikon 600 f4
Nikon 400 f2.8 + TC14II/III

Ervaring met niet Nikon objectieven heb ik zelf niet, maar er zijn zeker ook alternatieven.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor maddogbundy » za apr 14 2018 1:17 pm

imaginary_nl schreef: .


De combo 400mm met tc 1.4 was ik idd vergeten en dat zou zon 560mm bij f4 opleveren wat niet slecht is en idd de lens komt ook als goed voor in de reviews.

De 200 - 500 is geen optie voor mij omdat deze lens welke niet slecht is maar geen goede bouwkwaliteit heeft en ook zijn bokey niet zo mooi is is dat voor mij zeker geen optie en daar nog een tc op plaatsen is helemaal een no done.
Heb al eens met deze lens geschoten.
Tevens wil ik echt bij prime blijven.


Ik ben al in het bezit van een goede statief met schommelkop waar gemakkelijk een zwaardere lens op kan.
Dus zou eerder op de 400 f2,8 of een 500 f4 uitkomen met eventueel een 1.4 tc.
Alleen dan mis ik wel de veelzijdig Heid van de 300mm
Laatst gewijzigd door maddogbundy op za apr 14 2018 2:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor John Jansen » za apr 14 2018 1:43 pm

ik gebruik al jaren de 500mm F4 vrII,super lens maar zonder converters gewoon omdat ik dat niks vind. voor onderweg de 80-400 VRII heerlijk objectief snel, scherp en flexibel.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor maddogbundy » za apr 14 2018 2:34 pm

John Jansen schreef:ik gebruik al jaren de 500mm F4 vrII,super lens maar zonder converters gewoon omdat ik dat niks vind. voor onderweg de 80-400 VRII heerlijk objectief snel, scherp en flexibel.

Prachtige fotos john alleen kan ik niet zien welke foto's genomen zijn met de 500 f4
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor John Jansen » za apr 14 2018 3:05 pm

Kijk maar op FB daar staan foto's van een Eekhoorn
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor imaginary_nl » za apr 14 2018 3:45 pm

maddogbundy schreef:...Dus zou eerder op de 400 f2,8 of een 500 f4 uitkomen met eventueel een 1.4 tc....


Wat heb jij toch met teleconverters? Met een 500mm en een D500 heb je een beelduitsnede vergelijkbaar met 750mm op een full frame (wat ik gebruik). Dat is voor de meeste gevallen echt genoeg hoor. Zoals gezegd, anders moet je wat gaan doen om de vogels dichter te gaan benaderen!

Voorbeeld:
500mm f4. Om een beetje kwaliteit te krijgen die jij blijkbaar verlangt, ga je zeker naar f5.6.
Vogels zitten of vliegen niet altijd het mooiste in de zon, dus dat wordt vroeg in de ochtend of laat in de middag. Bewolkte dag mag ook. Laten we uitgaan van een "statische" vogel. Om met de resolutie van een D500 wat echt scherp te krijgen (zonder stabilisatie) zit je echt op 2 tot 3 maal de brandpuntsafstand (been there, done that!).
Zeg dat je licht hebt voor 1/500s, f5.6, iso 400, een normale dag met wat zon.
Je zou ik deze situatie dus 1/1000s, f5.6, iso 800 kunnen gebruiken. Misschien 1/2000s, f5.6, iso 1600.
Bij hogere iso wordt de ruis meer en het contrast/dynamisch bereik in de beelden minder. Geen idee hoever je met een D500 kunt gaan, maar met mijn D3s en D850 vind ik 3200-6400 wel de max, maar liever minder. (En zonder te willen beledigen: die twee hebben echt hele goede/betere prestaties bij minder licht dan een D500.)

Nu naar jouw teleconverter, laten we voor het gemak een TC14 nemen met maar 1 stop verlies.
Dan zit je dus al op 1/1000, f5.6 en iso 1600. Waarschijnlijk heb je voor echte scherpte op die blijkbaar grote afstanden op 1/2000s, f5.6 en iso 3200.
Om maar niet te spreken van een TC17 of TC20, de laatste met 2 stops lichtverlies.

Waar is jouw winst dan precies?
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor John Jansen » za apr 14 2018 3:59 pm

ik pak hem vrijwel altijd op volle opening, F4 moeten ze natuurlijk niet op je lip zitten vaak is met de 500mm 1/250 snel genoeg de eekhoorntjes zaten op een meter of 30 (FB) met de D850 gemaakt 1/180 somber weer iso 400
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor maddogbundy » za apr 14 2018 4:02 pm

imaginary_nl schreef:
maddogbundy schreef:...Dus zou eerder op de 400 f2,8 of een 500 f4 uitkomen met eventueel een 1.4 tc....


Wat heb jij toch met teleconverters?


400mm vind ik te weinig gezien ik nu al 8 jaar schiet met een 300 f4 en ook een tijdje in combinatie met een tc 1.4. dus 420mm
Vandaar de tc voor wanneer het nodig is (ook ik schiet liever zonder als dat niet nodig is)
Op de 400 zou dus eerder de tc geplaatst worden als op de 500.

De kwaliteit op mijn 300 vind ik dan ronduit slecht maar erger nog de de focus snelheid.
Om vogels dichter te benaderen ben ik al vol Camo gekleed let wel ik fotografeer al een tijdje dus ben niet van gisteren.
Ik ben ook in het bezit van Camo wanden en zelf een tent.
Daar ben je dan vaak wel goed af met je 300mm.
Maar wanneer je in een gebied loopt als de rietputten is het toch lekker meer mm te hebben.
Vandaar ik dus twijfel tussen meer gewicht 500mm en grote of meer vrijheid maar moeten werken met een tc wanneer dat nodig is (dit buiten het prijsverschil om).
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor maddogbundy » za apr 14 2018 4:04 pm

John Jansen schreef:ik pak hem vrijwel altijd op volle opening, F4 moeten ze natuurlijk niet op je lip zitten vaak is met de 500mm 1/250 snel genoeg de eekhoorntjes zaten op een meter of 30 (FB) met de D850 gemaakt 1/180 somber weer iso 400


Gave foto's inderdaad john.

Valt er met de 500 uit de hand te schieten ( weet überhaupt niet of je de vr versie hebt) en past deze lens in je foto tas of neem je deze apart mee?
maddogbundy

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor John Jansen » za apr 14 2018 4:55 pm

Kan wel maar dan worden de sluitertijden een ander verhaal, voor uit de hand heb ik zoals eerder gemeld de 80-400 VR II Ik heb de 500mm F4 VRII versie en hij past in mijn think tank fototas. Ik heb ook nog een andere fototas de Lowepro 600 AW deze is perfect voor de lens met aangekoppeld objectief, helaas gebruik ik deze weinig omdat ik vaak een tweede body en meerdere lensen bij me heb, als je interesse hebt in deze tas mag je hem overnemen.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor imaginary_nl » za apr 14 2018 8:54 pm

Ok, ik snap je verhaal, maar denk dat je jezelf geen plezier gaat doen om een eind met een 500 f4 of 600 f4 met minimaal een eenpoot, maar toch beter een driepoot mee te zeulen. Ik doe het toch wel eens, maar om nou te zeggen dat nou handig is, nee.
Uit de hand met zo'n 500? Tsja, ik ken een aantal mensen die dat lukt, maar dat zijn er maar weinig. Je hebt dan wel veel aan VR, een vaste hand en korte sluitertijden. Het is wat mij betreft geen aanrader. Het kan ook zijn dat we verschillende inzichten over scherpte hebben...

Maak je keuze en laat eens wat zien!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor John Jansen » za apr 14 2018 9:02 pm

om het mee te zeulen zijn er handige karretjes
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor imaginary_nl » za apr 14 2018 9:28 pm

Zeker zijn er karretjes. Je kunt ook een koelie meenemen...
We hebben het toch over mobiel zijn en vogels tot dichtbij benaderen? Volgens mij gaan we nu langs elkaar praten. Maakt niet uit, volgens mij heeft hij nu genoeg informatie om een keuze te maken.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm of 500mm

Berichtdoor becas » za apr 14 2018 9:32 pm

Je kunt voor vogels nooit genoeg mm hebben, maar alsnog zul je gewoon zo dichtbij mogelijk moeten zitten (zonder verstoring). ik zou voor de 500mm gaan (evt de nikon 200-500mm of de sigma 150-600mm sport). Gewicht, daar wen je wel aan; ik loop uren met mijn Sigma 150-600mm sport :).
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten