Portretlens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Portretlens

Berichtdoor KleinhuisPhoto » do mei 10 2018 12:08 pm

Vraag: wat vinden jullie de beste portretlens voor een fullframe? (D750). En waarom. Gebruik op dit moment een 50mm 1.4
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor DannySan » do mei 10 2018 12:31 pm

Is er 'n "beste"?
Dat is eigenlijk meer 'n kwestie van smaak, gevoel en toepasbaarheid (bij jouw soort fotografie).
Voor 'n close-up van 'n gezicht zou je met 50mm (voor mijn gevoel) wel erg dicht bij je onderwerp moeten komen; maar tegelijk zou het voor jou wel eens 'precies goed' kunnen zijn.
Ik gebruik op mijn D7100 de 85mm/1,8 en dat vindt ik perfect; omdat ik veelal half-body of gezicht fotografeer, niet te dicht bij mijn onderwerp hoef te komen maar ook weer niet te ver weg sta (voor de communicatie).
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor Gerard » do mei 10 2018 1:01 pm

Ik gebruik een 105mm f2.8 is ideaal hiervoor
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor bulke41 » do mei 10 2018 1:09 pm

Heb de sigma 35 en 50mm art, en daarnaast de nikon 105mm 1.4, dat is een zalige combinatie vind ik, ik ben van nature iemand die vlug naar een bredere hoek neigt maar sedert ik de 105 heb wordt ie veel gebezigd! Wel prijzig uitt

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor Patrick » do mei 10 2018 1:41 pm

Ik zou daar in principe iets in het bereik van 85 tot 135mm voor nemen. Korter geeft nog wat vertekening in het gezicht. Nog langer is geen prettige werkafstand over het algemeen.

Ik vind iets als een AFS 85mm F1.8 voor het geld de beste keus. Een uitstekend objectief!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor KleinhuisPhoto » do mei 10 2018 1:49 pm

En heeft iemand ervaring met de 35mm 1.4 van Nikon? Vind de 50mm 1.4 die ik zelf heb qua werkafstand niet altijd even prettig. Moet te dicht op m’n onderwerp staan.
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor DannySan » do mei 10 2018 2:04 pm

Met de 35mm moet je nóg dichter op je onderwerp staan (als je hetzelfde beeldveld wilt als de 50mm), dus je eigen vraag beantwoord je hiermee al. Wellicht kun je 'n 85mm eens een keer lenen?
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor KleinhuisPhoto » do mei 10 2018 2:40 pm

Dat is waar natuurlijk. Heb de 85mm eens gebruikt voor het maken van portretten. Beviel zeer, maar weet niet meer hoe dat zit qua vertekening. Ik zoek een portretlens met zo min mogelijk vertekening.
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor gijs sandberg » do mei 10 2018 4:07 pm

Beste K,
re: min mogelijk vertekening
Bedoel je daarmee vertekening door de lens of door het perspectief ?
re: met de 35mm 1.4
Ja, enige versies, fraai , maar niet voor portretten (in de stricte zin), wel voor b.v. full-length foto's,
De lichtsterkte kan best handig zijn.
re: beste
Ik zou kijken naar een (tweedehands) 85 1.8, qua budget en hanteerbaarheid veelal een winner.
De (oudere) 1.8 AF-D versie is regelmatig tweedehands te koop.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do mei 10 2018 7:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor DannySan » do mei 10 2018 4:13 pm

KleinhuisPhoto schreef:Dat is waar natuurlijk. Heb de 85mm eens gebruikt voor het maken van portretten. Beviel zeer, maar weet niet meer hoe dat zit qua vertekening. Ik zoek een portretlens met zo min mogelijk vertekening.


Ik heb de 'nieuwe' AF-S 85/1,8 en de vertekening daarvan is minimaal.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor Tony D » do mei 10 2018 6:58 pm

Als Dannysan de 85mm op de D7100 gebruikt is dat qua beeldhoek feitelijk een 135mm lens op de D750. Ik zou dus bij de D750 voor minimaal een 105mm gaan.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor Marceld » do mei 10 2018 6:59 pm

Kan de AF-S 85 1.8G adviseren! Prachtige lens voor dit werk!

Zie ook de test bij DxO: https://www.dxomark.com/nikon-af-s-85mm-f-1-8g-review-an-awesome-prime-that-doesn-t-cost-the-earth/

The Nikon AF-S 85mm f/1.8G is a cracking piece of glass for portraits and low-light photography. Nikon shooters into portraiture get the Nikon AF-S 85mm f/1.8G towards the top of your camera gear ‘wish-list’.

Succes!
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor justme » do mei 10 2018 9:52 pm

Ik gebruik zelf het meest de 58mm 1.4 bij portretten zowel privé als op mn werk wanneer er nieuwe collega’s zijn. Vind het prettig als de afstand tot de persoon hiermee niet al te groot is, wat erg prettig werkt als je een op een bezig bent een profielfoto te maken.

Het helpt ook dat deze niet al te lang is (op fx) wat handig is bij een staande pose of evt groepsfoto van een paar mensen.

Hoe dan ook, het heeft erg te maken met je werkafstand. Want ook die mooie 105mm 1.4E maakt prachtige foto’s, maar is niet altijd makkelijk in te zetten.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor Faiz » do mei 17 2018 1:26 pm

Lastige vraag.
Vraag is dan ook: “Wat voor soort portretten ga je maken?”
Vanaf de schouder zou ik zeggen vanaf 50mm, als je flexibel wilt zijn, een 70-200 f/2.8.
Voor totaal, tsja als je heel creatief bent zou het nog met een ultra wide moeten lukken (staan leuke voorbeelden op instagram met bruidsreportages waarbij groothoek en ultra wide zijn gebruikt).
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Portretlens

Berichtdoor KleinhuisPhoto » do mei 17 2018 1:41 pm

Een 70-200 als portretlens? Wel een heel mooie lens overigens.
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten