300mm F2.8 VR1 Focus?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

300mm F2.8 VR1 Focus?

Berichtdoor TheIMightyL » ma jun 25 2018 11:05 pm

Hallo Alle,

Ik heb sinds een maandje een 300mm F2.8 VR1 in bezit en gebruik deze voor motorsport.

Ik gebruik hiervoor de D500 en vaak de 70-200 F2.8 VR2. Allemaal super goed en ben tevreden over de D500 en 70-200 maar hoe vaker ik de 300mm gebruik hoe vaker ik teleurgesteld word.
Het lijkt net alsof de focus er 'net' niet is. Letters op motoren zijn vaag en de randen van het onderwerp zacht en onscherp. Dezelfde onderwerpen met dezelfde instellingen gecombineerd met de 70-200 geven alleen maar scherpe en goede foto's. Pas als het onderwerp zeer dichtbij is (alleen torso en helm in beeld) zijn de foto's perfect scherp.

Ik heb allerlei settings geprobeerd, sluitertijden, diafragma's en alles wat ik kon verzinnen. Ik baal enorm.

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Lorenzo

D500- 70-200mm

Afbeelding

D500- 300mm

Afbeelding
TheIMightyL

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 300mm F2.8 VR1 Focus?

Berichtdoor imaginary_nl » ma jun 25 2018 11:32 pm

Ik zou eens proberen of de combinatie D500 en 300mm in jouw geval exact op het juiste punt scherpstelt.
Je kunt een testkaart gebruiken, maar ook schuin staande lineaal om mee te beginnen. Uiteraard met AF-S en enkel scherpstelpunt.
Mocht er een afwijking zijn, dan kun je deze meestal corrigeren met AF finetune. Hoe dat exact moet, kun je vinden op dit forum.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 300mm F2.8 VR1 Focus?

Berichtdoor gijs sandberg » di jun 26 2018 11:56 am

Lorenzo,
Welkom.
Ik zou beginnen met lens en kamera op een passend statief.
Vervolgens een vergelijking maken tussen de optische en live-view scherpstelling.
Kijk ook eens in het kamera-handboek naar (in het engels) AF fine-tune.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 300mm F2.8 VR1 Focus?

Berichtdoor ReneG » di jun 26 2018 1:45 pm

Kun je de foto's eens met EXIF plaatsen? Dan kunnen we zien wat je hebt gedaan (niet alleen qua sluitertijd).

In algemene zijn zijn de meest voorkomende oorzaken:
- Onvoldoende snelle sluitertijd om de beweging van het onderwerp te bevriezen; deze ligt wel voor de hand bij 'wazige' randen.
- Incorrect gebruik AF functies op camera
- Fine-tuning van de AF
(Soms ook: Niet verscherpen in de nabewerking)

Daarbij wil ik opmerken dat item 2 belangrijker is dan men vaak denkt; gebruik van meerdere scherpstelpunten (minder is beter), verkeerde instelling van AF lock-on etc. zijn funest als je snel bewegende onderwerpen hebt die recht op je af komen. Ook zijn er bepaalde opties (High ISO NR etc) die een negatieve invloed kunnen hebben op de AF snelheid (zie handleiding van je camera voor specifieke zaken die op je camera van toepassing zijn). En zeker AF Lock-on moet je opletten, die zet ik bij dit soort onderwerp normaal uit; hoewel de handleiding aangeeft dat hij wacht met opnieuw scherpstellen wanneer er 'grote' verandering in de afstand tot het onderwerp optreden, is die afstand in mijn ervaring niet zo heel groot.

Voorbeeld: Er komt een onderwerp heel snel op je af (denk crossmotor). Als AF Lock-on geactiveerd is en de afstand tot het onderwerp wijzigt (snel), dan zal hij met AF Lock-on heel even de scherpstelling op dat punt vasthouden. Dat wil je niet als iets snel recht op je af komt.

Verder heb ik niet genoeg geschoten met 300 f/2.8's om goed te weten hoe snel hun AF motor is, maar die van de 70-200 is heel erg snel. Als die van de 300s net ietsje trager is, is dat misschien net voldoende. Maar in mijn ervaring is het meestal een combinatie van niet optimaal instellen van de AF eventueel in combinat met AF Finetuning.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten