Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor vdBerg » zo apr 14 2019 12:30 pm

Dag,

Welke resultaten behaalt u met, het uit de hand fotograferen met, een Nikon DSLR, een Nikon 300mm f4 pf vr, een (circulair) polarisatiefilter en Nikon SB-???? flitser voor bijen en/of libellen close-up?

Welke Nikon DSLR en Nikon SB-???? flitser (en circulair polarisatiefilter) instellingen gebruikt u?

Met vriendelijke groet,
vd Berg
vdBerg

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor gijs sandberg » zo apr 14 2019 1:56 pm

Beste vdB,
re: close up insecten.
Voor het gebruik van een 300mm lens en dergelijk kleine onderwerpen zijn flinke tussenringen en/of balg nodig.
Uit de hand lijkt me een lastig verhaal te worden, nog ongeacht de eventuele flits-verlichting.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor vdBerg » zo apr 14 2019 2:22 pm

Dag,
Waarom lijkt dat uit de hand een lastig verhaal?
Het lijkt, maar dat weet ik niet zeker, alsof u bepaalde close-up uitgangspunten/verwachtingen heeft over de gewenste grote en details?
De bedoeling, en dus gewenste grote en details, is de bij en libel te identificeren o.b.v. veldkenmerken.
Groeten, vd Berg
vdBerg

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor ArendV » zo apr 14 2019 3:32 pm

De Nikkor 300/4 VR heeft een vergroting van 0,24X en met 1,4x converter van 0,34X.
Ik gebruik hem regelmatig om libellen en juffers te fotograferen en zeker met de converter ertussen lukt dit beeldvullend met voldoende details voor determinatie. Voor bijen moet je flink gaan croppen en zou ik toch een macro objectief inzetten voor determinatie doeleinden.
Ik gebruik hem zelf niet met flits, maar als je dit wilt doen zou ik eerder aan een ringflitser denken i.v.m. met de slagschaduw van het objectief. Als je bij weinig licht wilt fotograferen zou ik eerder een statief inzetten. Op VR vertrouw ik niet bij lange sluitertijden om ragscherpe foto's te produceren, zeker niet bij close-ups.

Hier twee voorbeelden, de eerste zonder en de tweede met 1,4x converter.
1
Afbeelding
Houtpantserjuffer mannetje by Arend, on Flickr

2
Afbeelding
bloedrode heidelibel vrouwtje - rudy darter female by Arend, on Flickr
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor vdBerg » zo apr 14 2019 4:35 pm

Dag,

Prachtige foto’s.

Een Nikkor 300/4 met 1,4x converter verliest teveel scherpte voor bijen.
Hoeveel % crop is realistisch voor haarscherp gefotografeerde bijen met de Nikkor 300/4 op ongeveer 1.25m werkafstand?
Beeldvullend is wenselijk, maar is beeldvullend noodzakelijk voor identificatie?

Veel van de interessante bijen en libellen tref je niet aan op macro (ringflitser) afstand en in gunstige lichtomstandigheden noch heb je veel tijd voor te fotograferen (met een statief).
Een SB flitser geeft geen bij/libel schaduw van de Nikkor 300/4 met 1,4x converter.
Een Nikkor 300/4 is flexibel inzetbaar voor een moment opname, vanaf ongeveer 1.25m werkafstand.
Een SB flitser (geeft controle over licht) kan het (C)PL lichtverlies compenseren, heeft de voorkeur boven meer ISO.

Groeten, vd Berg
vdBerg

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor ArendV » zo apr 14 2019 9:31 pm

@vdBerg, zo te lezen heb jij jouw eigen conclusies al getrokken maar ik reageer toch nog even.

Uit eigen ervaring weet ik dat je met de TC-14E III converter niet te veel scherpte verliest voor determinatie i.c.m. de Nikkor 300/4 VR.

Beeldvullend is inderdaad niet noodzakelijk, de vraag is hoe groot zijn de insecten die jij fotografeert en welke sensor gebruik je (formaat en resolutie), hier een voorbeeldberekening uit een eerder draadje hier op het forum.
Maar in de praktijk kom je er snel genoeg achter of je genoeg oplossend vermogen hebt. Voor libellen geen probleem, voor kleine solitaire bijen wel denk ik met de 300/4 VR.

Libellen kun je zeker op macro afstand vastleggen met statief als je weet waar ze zitten en vroeg opstaat als ze nog niet aan het vliegen zijn.
En een polarisatiefilter kan soms zijn meerwaarde hebben maar zou ik zeker niet standaard inzetten bij macro.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor vdBerg » ma apr 15 2019 8:08 am

@ArendV, je concludeert te snel, wijkt van het topic af, gebruikt geen flitser, pol filter, weidt uit over macro.
vdBerg

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor henkk » ma apr 15 2019 8:32 am

Hmm, het stoort (mij) niet ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag: Nikon DSLR met 300mm f4 pf vr, polarisatiefilter en SB flitser voor close-up?

Berichtdoor Boem » ma apr 15 2019 6:32 pm

- Ik gebruik voor zulke foto's een crop camera gebruiken. m43 geeft je nog meer pixels, en bij Olympus iig continu 5-assige stabilisering van de sensor, maar dat is wel een heel ander soort camera.
- een eigenschap van flitsen is dat de achtergrond vaak donker wordt (en de voorgrond heel licht, maar daar zul je niet vaak last van hebben). Andere eigenschap is dat je met grote scherptediepte kunt werken.

ik gebruik voor bijen etc de 105mm macro met 1.4 converter en ben nu aan het experimenteren met een Nissin ringflitser.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten