50mm en 35mm?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

50mm en 35mm?

Berichtdoor MelissaW » ma jul 22 2019 12:49 pm

Hoi,

Ik heb even een vraag. Ik ga eind deze week op vakantie en wilde eigenlijk al een tijdje een nieuwe lens kopen. Ik heb vorige vakantie de tamron 17-50mm gebruikt maar de kwaliteit van de foto's is een beetje tegen gevallen en er zitten een aantal foto's bij met veel vervorming wat ik ook niet meer kan corrigeren. Ik heb toen naar andere standaard zoom lenzen gekeken van hogere kwaliteit, maar die waren meteen ook veel duurder.

Vorig jaar kocht ik de 50mm 1.8 voor hondenfotografie en ik vind dat echt een geweldige lens. Ik heb er nooit een probleem mee gehad dat ik niet kon zoomen, ik vind mijn foto's sinds ik die lens heb juist veel beter geworden. Maar deze lens is niet echt geschikt op vakantie omdat ik ook veel bergen fotografeer en omdat ik soms niet meer afstand kan nemen van het onderwerp. Daarom zat ik er aan te denken de 35mm 1.8 te kopen als nieuwe standaard lens. Ik weet dat deze ook niet super geschikt is voor landschappen, maar mij lijkt het wel een handige lens omdat ik tijdens het wandelen ook veel wissel tussen portret (van familieleden) en andere onderwerpen waarbij de scherptediepte erg fijn is. Door de lage prijs is deze lens ook erg aantrekkelijk en thuis zal ik hem waarschijnlijk ook regelmatig gebruiken.

Ik las alleen ergens dat het verschil tussen 50mm en 35mm niet zo groot is en dat beide kopen dus eigenlijk geen zin heeft, klopt dat?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jul 22 2019 1:28 pm

Waarom niet een kwalitatief goede standaardzoom van Nikon als allround objectief? Weliswaar niet de lichtsterkte van een prime, maar wel uitermate veelzijdig in gebruik.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor MelissaW » ma jul 22 2019 1:36 pm

EdvandeZilver schreef:Waarom niet een kwalitatief goede standaardzoom van Nikon als allround objectief? Weliswaar niet de lichtsterkte van een prime, maar wel uitermate veelzijdig in gebruik.


Ik zat daar ook aan te denken, maar ik vond al die lenzen voor nu te duur. In de toekomst zou ik er wel graag een willen, maar ik wil mijn camera binnenkort ook vervangen aangezien hij niet goed focust en dat wil ik na de vakantie eerst doen
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor justme » ma jul 22 2019 1:36 pm

misschien nog wijder gaan dan 35mm? Zoals de 28mm 1.8? Heeft ook betere coating dan de 35mm
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor ReneG » ma jul 22 2019 4:02 pm

Het verschil tussen beiden is idd. klein (een paar stappen als het dat al is) als is de beeldhoek natuurlijk wel ietsje anders. Ik moet daarbij opmerken dat er wel verschil is tussen een DX en FX. Op DX gebruikte ik 50mm nog wel eens als korte portretlens, ik vermoed dat jij DX gebruikt? Welke camera heb je?

Op Fullframe kan ik weinig met de 50mm, bovendien is het de 'zwakste' lens uit de 1.8 serie. Ik gebruik veelvuldig de 20mm en 85mm, op afstand gevolgd door de 35mm (portretlens). De 50mm wordt bijna niet gebruikt. Maar de Tamron 17-50 heb je al. Je hebt al een lens in dat bereik vervangen en gaat dan nog eenzelfde lens in datzelfde bereik erbij doen. Verder is de 35mm f/1.8 voor DX heel scherp maar de onscherpte vond ik zelf wat minder fraai. Er zijn betere 35mms.

Ik zou dus zelf:
- Kiezen voor een prime lens die nog niet in je huidige bereik van 17-50mm zit (wellicht een 85mm, echt een mooie portretlens, of toch groothoek voor landschap)
- Eens kijken naar een kwalitatief betere zoom. Afhankelijk van je camera (welke heb je?) kun je denken aan een Nikon 17-55 DX (groot, zwaar, geen VR maar oh zo snel en 'maar' 500 euro 2e hands). Er zijn ook lichtere 2e hands alternatieven, maar die zijn minder lichtsterk.

Vergeet ook niet dat wanneer je een lens vervangt je de oude kunt verkopen en dat in het budget bij kunt passen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor MelissaW » ma jul 22 2019 4:22 pm

Bedankt voor de reacties!

@Wiebeterpstra: Dat zou kunnen maar ik ben bang dat dat een beetje zonde van mijn geld wordt, ik fotografeer eigenlijk alleen op vakantie landschap dus ik zoek iets wat voor heel veel verschillende dingen gebruikt kan worden en ook voor hondenfotografie. Dit lijkt mij echt meer een landschapslens. Wel bedankt voor de tip

@ReneG: Bedankt voor je uitleg. Ik fotografeer inderdaad met DX en heb nu een D5200. Ik wil binnenkort alleen overstappen naar iets beters (ik dacht misschien aan D7200), daarom wil ik momenteel ook nog even niet een hele dure lens kopen. Ik wil eerst geld apart houden voor een nieuwe camera.

Voor als ik een nieuwe camera heb zit ik er wel aan te denken een betere zoomlens te kopen, een sigma 18-35 1.8 of inderdaad de nikon 17-55 2.8. Een 85mm lens ga ik ook zeker nog een keer kopen, lijkt mij geweldig voor hondenfotografie.

Ik merk nu dat ik ook eigenlijk een beetje te laat ben als ik nu nog voor het einde van de week een nieuwe lens wil kopen, vooral als het een wat duurdere is. De oude lens verkopen kan dat inderdaad, maar daar ben ik nu ook te laat voor.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor George Fennes » ma jul 22 2019 4:51 pm

Melissa heb je naar de frontlens van je Tamron gekeken?
Deze kan loszitten en dan krijg je vervorming.
Is eenvoudig vast te zetten bij de reparatieafdeling van Tamron.
Kost weinig of niets.
Want qua scherpte doet de Tamron niet onder voor de Nikon 17-55mm 2.8.
Dus daar hoef je geen Nikon voor aan te schaffen.
Ik hoor graag van je.

Groetjes van George Fennes
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor justme » ma jul 22 2019 4:53 pm

Waarom geen tele? Als je naar de platen van Hannah kijkt heeft ze daar enorm profijt van
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jul 22 2019 6:25 pm

Wiebe

Mijn idee. Omdat het toch al kort dag voor je is, gewoon doorsparen voor een nieuwe body. Kun je de front of back focus van je huidige zoomlens ook onderhanden nemen, dat kan helaas niet met je D5200. En daarna uitkijken naar 'n 70-200 2.8.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor jan24 » ma jul 22 2019 6:56 pm

Ik kan meegaan in de beredenering van George Fennes. Ik heb op mijn D5300 naar volle tevredenheid de Tamron SP 17-50 2.8 zitten. Wel de uitvoering zonder stabilisatie (VR). Met VR zou iets minder scherp zijn, is de algemene teneur.

Wat mij wel opvalt, jij meldt ook al dat jouw huidige D5200 niet goed focust. Is dat mogelijk niet mede de oorzaak van vervorming?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor MelissaW » ma jul 22 2019 11:28 pm

Bedankt voor alle reacties!

@George Fennes: Het kan zijn dat je gelijk hebt. Ik heb hem een hele tijd geleden laten vallen, hij viel toen tegen een tafel aan en daarna op een tas. Omdat de tas zacht is en ik niets aan de lens merkte ging ik er van uit dat er niets aan de hand was, maar het kan natuurlijk zijn dat er wel iets kapot is gegaan. Kan ik zelf controleren of de frontlens los zit? Ik zal nog even kijken of ik ergens een foto kan vinden van de vervorming.

@Wiebeterpstra: Toevallig keek ik net nog even naar de foto's van Hannah en zat ik daar zelf ook al aan te denken. Ik keek nooit naar telezoom want dat leek mij onhandig en onnodig aangezien ik toch alleen maar portret doe (actie lukt niet), maar de foto's die je er mee kan maken zijn wel echt geweldig. Misschien is zo'n lens inderdaad wel een betere optie

@EdvandeZilver: Dat klinkt als een goed plan, eerst een nieuwe body en dan naar lenzen kijken. Ik heb trouwens wel al genoeg geld voor een nieuwe body, maar ik wil daar echt even goed de tijd voor nemen om te kijken welke bij mij past.

@Jan24: Dat kan, ik bedenk me nu dat ik de lens altijd 'verkeerd' heb gebruikt. De focus van mijn camera is alleen betrouwbaar via het scherm en daar kwam ik pas met mijn Nikon 50mm achter. Ik heb het daarna nooit meer met de Tamron getest. Ik vond het al raar dat ik niet tevreden ben over de kwaliteit aangezien de lens juist zo goed bekend staat.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor Tony D » di jul 23 2019 9:24 pm

Nog een duit in het zakje: de 16-85mm van Nikon. Niet zo lichtsterk, maar precies het bereik dat je wil. De vertekening is in Photoshop prima weg te werken. En tweede hands voor € 250-300,- te koop.
Daar kun je je geen buil aan vallen.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor MelissaW » ma jul 29 2019 10:56 pm

Tony D schreef:Nog een duit in het zakje: de 16-85mm van Nikon. Niet zo lichtsterk, maar precies het bereik dat je wil. De vertekening is in Photoshop prima weg te werken. En tweede hands voor € 250-300,- te koop.
Daar kun je je geen buil aan vallen.

Tony D


Dat is inderdaad ook een goede optie, wel minder lichtsterk maar ook niet zo duur, dat is fijn.

-------


Ik ben nu op vakantie en moet toegeven dat ik spijt heb dat ik geen nieuwe lens heb gekocht. Ik ben er achter gekomen dat het focusprobleem met de tamron niet aan de camera ligt omdat hij zelfs via het scherm heel slecht focust (zelfs slechter lijkt wel). Bij landschapsfoto's focust hij soms zelfs op een klein plantje op de voorgrond in plaats van op de bergen die driekwart van de foto vullen...Foto's zijn ook gewoon wazig en vol met ruis terwijl de iso waarden niet hoger komen dan 250. Later gebruikte in de 50mm lens en dat ging veel beter, scherpe en mooie foto's

Ik denk dat ik de 50mm maar wat meer ga gebruiken en als ik terug kom ga ik zo snel mogelijk kijken voor een nieuwe camera en een nieuwe lens.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor justme » ma jul 29 2019 11:05 pm

Doe je wel single point focus, zodat je zelf bepaalt waar er gefocust wordt?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm en 35mm?

Berichtdoor MelissaW » ma jul 29 2019 11:39 pm

Ja, dat doe ik. Ik ga voor morgen nog even alle camera instellingen na maar ik denk echt dat het de lens is. Als ik via het scherm met de 50mm fotografeer heb ik nergens last van.
Ik moet wel zeggen dat de lichtomstandigheden niet ideaal waren (bewolkt, regen, mist) dus misschien had hij daarom nog meer moeite met focussen, maar ik vind het niet echt normaal.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten