Nikon Nikkor 15mm f/3.5 AI-s, specifiek vraagje

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nikon Nikkor 15mm f/3.5 AI-s, specifiek vraagje

Berichtdoor jantom » zo mei 29 2011 12:59 pm

Léon Obers schreef:
jantom schreef:Ga met het blote oog (ik kan zelf erg goed dichtbij kijken) naar het centrum van de foto toe (denk aan een afstand tussen foto en oog van 10 cm of zo - dat kan variëren); kijkt men naar de rand van de foto waarop het vorenvermelde eetbord staat dan is die vertekening opeens opgeheven. Eigenlijk heel logisch - denk daar maar eens over na.
........
Het hoeft niet persé vanuit het middelpunt van de opname ~ het kan ook van opzij van de foto (op wat grotere afstand). Een beetje "spelen" kan in deze geen kwaad.

Dat bekijken van een foto moet juist wel vanuit het middelpunt gebeuren om een juiste weergave te kunnen zien.
Of het moet zijn dat je een shift-objectief hebt gebruikt. Dan is afhankelijk van de shiftrichting ook het punt van kijken verschoven voor een meer juiste beeldbeleving.


Dag Léon:
Je hebt volkomen gelijk maar alleen in de situatie dat je de hele foto inéén wilt overzien; dat willen de meeste mensen uiteraard wel zo.
Vervelend: ik probeer zaken uit te leggen en dan komt Léon terecht met de opmerking dat het toch anders is. Ik had echter nóg nauwkeuriger moeten zijn ~ dan wist je meteen wat ik bedoelde te bewijzen. Maar bewijzen lukt me waarschijnlijk best wel.
Nu de poging: ik heb als voorbeeld een eetbord "opgevoerd" dat aan de kant van de foto staat. Op afstand (met het oog loodrecht op het bord) lijkt het bord duidelijk vervormd. Maar als het bord (op de foto) vanuit de juiste kijkhoek wordt bezien (probeer eens 40-60 graden gerekend vanaf de loodlijn ~ een beetje spelen met de kijkhoek) dan is de vorm van het bord op de foto weer gelijk het origineel.
Ik heb nooit bedoeld te zeggen (en heb dat ook niet gedaan) dat alle onderwerpen op de foto tegelijkertijd op die wijze kunnen worden bekeken. Daar is ons oog niet geschikt voor - we hebben nu eenmaal ogen met een kleine beeldhoek waarin alles scherp is (mits het oog goed is).
Het gaat mij erom om aan te geven dat opheffing van vormvertekening gewoon mogelijk is ~ het is eigenlijk een kwestie is van het kiezen van het juiste standpunt van het oog ten opzichte van de foto.
Even doordenkend kan ik me ook nog voorstellen dat er voor dit soort supergroothoek-opnamen kijkers (zeg maar: loupes) kunnen worden vervaardigd die het hele beeld in de juiste verhoudingen zullen kunnen weergeven.
Wat vind jij van dat idee, Léon? Het enige probleem dat ik daarbij zie is dat er snel problemen zullen zijn met de gewenste egale verlichting van de foto.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten