Nikkor AF 20mm f2.8 frontglas zelf beschadigd...te redden?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Nikkor AF 20mm f2.8 frontglas zelf beschadigd...te redden?

Berichtdoor FotoTuur » ma mar 02 2020 9:27 pm

Heb nooit een beschermende UV-filter op mijn 20 mm objectief gedaan (o m'n andere objectieven overigens wel.
En dit objectief lag lang in het rommelvakje in m'n fototas; je kan nu wel raden wat er is gebeurd.... :frown:
Ik kwam er pas achter toen ik op een groepsfoto zag dat alle genomen foto's met dat opbejctief alleen in het midden wazig waren. Gelukkig gebruikte ik die bewuste shoot ook een ander objectief....
Onderzoekend waar het aan lag constateerde ik dat het voorste glaselement beschadigd was! Bij de juiste lichtinval zie je duidelijk krasjes in het centrum van de lens in een cirkelvormig gebied van ca. 2 cm.
Het lijkt dat de coating (of in ieder geval de oppervlaktelaag) flink beschadigd is.
Ik doe meestal niet moeilijk over een krasje maar nu het zo duidelijk zichtbaar is op de foto's is dit mooie objectief onbruikbaar geworden.
Kan je het voorste glaselement laten vervangen?
"Alles kan" natuurlijk; maar zou het opwegen tegen de kosten? of kan ik net zo goed een 2e hands andere kopen?
Misschien heeft iemand er ervaring mee bij Nikon of een reparateur? (welke reparateur dan?)

Ik las wel het e.e.a. in een ander draadje maar ik denk dat 't voor ieder objectief anders zal zijn.
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 20mm f2.8 frontglas zelf beschadigd...te redden?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma mar 02 2020 10:44 pm

Ik gok dat zo'n frontlens echt en dingetje is voor NSP.
Even een belletje bij hun er aan wagen en je weet of het economisch rendabel is.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 20mm f2.8 frontglas zelf beschadigd...te redden?

Berichtdoor ReneG » ma mar 02 2020 10:57 pm

De meeste (en naar ik me heb laten vertellen belangrijke en dure) coating zit vaak op lenzen binnenin de lens en niet op de frontlens. De frontlens vervangen kan, afhankelijk van de constructie van de lens die wel arbeidskosten met zich mee kunnen brengen, dus nog wel eens meevallen. Ken iemand bij wie een frontlens was vervangen voor iets meer dan 100 euro, maar dat was geen 20mm f/1.8.

Oftewel, even NPS bellen en vragen hoeveel het vervangen van een frontlens voor dat objectief kost.

Als dat hem niet wordt kun je ook nog op zoek gaan naar de AF-S 20mm f/1.8, wat een ontzettend goed objectief is. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 20mm f2.8 frontglas zelf beschadigd...te redden?

Berichtdoor FotoTuur » wo mar 04 2020 11:35 am

Heb direct maar even met NSP gebeld: ruwe inschatting: minimaal €150,-
Het objectief kost (nu) nieuw €600-650,- echter , mijn objectief is 10-15 jaar oud (ik hou de jaartjes niet meer bij hoor) . Een 2e hands objectief van dit type is €300-400....
Mijn 'vaste' objectef op m'n D750 is de 24-70mmf/2.8. en ik maak(te) (dus) niet zo heel veel foto's met de 20mm.
Voor de sterrenhemel- en melkwegfoto's die ik tijdens m'n laatste reis maakte had ik graag dit objectief willen gebruiken...
Het is dus even afwegen...
Ik zou ook nog voor een goedkopere (groothoek zoom) van Sigma of Tamron kunnen gaan....

Dank voor de op-bel tip nog, ReneG!
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten