Scherpte 500mm f/4G ED VR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor ben42 » di dec 15 2020 3:40 pm

ReneG schreef:PS: Algemene observatie van mijn kant: Hier (NCN) wordt door de jaren heen op dit soort vraagstukken vaak als eerste reactie gewezen naar (of getwijfeld aan) de apparatuur, waarbij front/backfocus vaak al snel als de eerste/meest voor de hand liggende oorzaak wordt genoemd. Terwijl in mijn beleving de eindconclusie vaak is dat het zelden tot nooit aan de AF fijnafstelling ligt, maar aan niet geheel optimaal gebruik van de AF of net wat te lange sluitertijden. Dat laatste lijkt m.i. hier ook het geval.
Hear, Hear ! :prost: :thumbup:

Zelf ben ik een voorstander van eerst analyse en dan pas een diagnose of een behandeling.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Vincent » di dec 15 2020 4:34 pm

Ik denk dat een aantal ook best de moeite gedaan hebben om een goede analyse te doen... onvolledig is niet perse onjuist.

Als je toch zover ingezoomd hebt op het vogeltje kun je ook even naar beneden scrollen, dan zie je duidelijk dat de tak een stukje voor de vogel wel helemaal scherp is. Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van beweging van de vogel en een front focus

En als TS aangeeft dat hij structureel minder scherpe beelden heeft met een lens, dan zou dat ook een indicatie mogen zijn dat er iets anders mis gaat dan zo nu en dan een bewegingsonscherpte, dat zou je met die andere lens namelijk ook verwachten dan...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor ben42 » di dec 15 2020 4:55 pm

Hallo Vincent,

Je hebt helemaal gelijk, ik had een veeel langer bericht opgesteld, besloten; dat dat bericht te lang was geschrapt en alleen het kleine stukje over gehouden.

Dat berichtje in het kort (en flink geschrapt): Eerst reproduceerbare omstandigheden, tweeds zoveel mogelijk factoren uitschakelen, te beginnen met beweging en daarna ........

Wat de foto betreft, eerst waren het de drie streepjes in de ogen die mij opvielen, maar dat zou ook een reflectie kunnen zijn. Dezelfde beweging leek ook wel bij het snaveltje voor te komen. Wat de takjes betreft, daar zie ik zeker plekken die scherper zijn en waar ik minder beweging zie. Dus beweegt de vogel of beweegt de tak of beiden? De nagels van de vogel lijken ook bewogen te zijn, deze zitten 'vast op de tak'. Is de tak bewogen? Al met al geen goede foto om een lens op te beoordelen. Maar geheel terecht merkt Vincent op dat dit andere fouten niet uitsluit.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor bredewoldski » di dec 15 2020 8:23 pm

Wanneer er met bijvoorbeeld Singlepoint is scherp gesteld op het oog van de roodborst dan is er wel een serieus frontfocus probleem.
Op de tak thv de boog en het gat is de scherpte prima.
Ik snap dan ook de correctie niet die TS heeft uitgevoerd... deze correctie van -13 naar -18 zou de frontfocus nog erger maken.

De foto's die ik even snel op je flickr pagina bekeken (boshut de maashorst) heb zijn rag scherp daar lijkt de lens het meer dan prima te doen. Heb je recent last van dit probleem? Misschien heeft je lens een tik gehad en zit er intern een glaselement scheef.

Ik heb dezelfde lens en heb mij laten vertellen dat het verwijderbare filter onderdeel is van het lenssysteem en dat er dus altijd een filter aanwezig moet zijn
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor henkk » di dec 15 2020 9:04 pm

Vergeet niet dat elke focusactie uniek is en niet te herhalen. Het systeem vindt het op enig moment ok en blijft zo. De volgende focusactie zal weer een andere plek opleveren. Continu focus blijft steeds aanpassen maar moet ook geluk hebben op het moment van afdrukken. We geloven hier te veel in 'precies' terwijl ik meer ben van 'doe meer met ongeveer'.
Ik verlang terug naar handm focus met een goed matglas (liefst de E versie iirc)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor bredewoldski » wo dec 16 2020 2:33 pm

Ik weet niet of je reageert op mijn reactie Henkk, maar wanneer je een 500mm f4 en een D850 gebruikt dan moet het "precies" en met minder neem je geen genoegen!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor henkk » wo dec 16 2020 4:12 pm

Ha Bredewoldski, nee ik reageerde niet specifiek op jouw voorlaatste bericht maar nu wel op het laatste.
Automatische scherpstelling is geen proces dat bij herhaling tot precieze, identieke uitkomsten leidt. Hooguit tot uitkomsten die zo gelijk zijn dat je de verschillen niet meer ziet (weggevallen in de scherptediepte) maar die verschillen zijn er nog wel. 'Precies' zou betekenen een fout van 0 en dat is niet reëel. Juist met een 500 mm en een D850 is de kans groot die verschillen te kunnen zien.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Vincent » wo dec 16 2020 4:40 pm

henkk schreef:Juist met een 500 mm en een D850 is de kans groot die verschillen te kunnen zien.


Ik vraag me oprecht af waar je dit op baseert... Als je settings kloppen dan is dit gewoon, nee dan is dit JUIST een combinatie die structureel scherpe platen moet opleveren. Op een incidentele misser na wellicht.

Zit je er een keertje naast dan kunnen er verschillende dingen spelen, van gewoon een keertje niet opletten en een hele serie de verkeerde settings tot de snelle bewegingen van een vogeltje aan toe.

Maar als TS aangeeft dat hij gewoon altijd onscherpe foto's heeft, maar met de 200-500mm niet, dan is het wel vrij logisch om eerst eens naar de werking of de fijnafstelling van het objectief te gaan kijken. Zou hij er echt niets van bakken dan zou de 200-500mm natuurlijk ook gewoon onscherpe beelden geven.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor bredewoldski » wo dec 16 2020 4:45 pm

Amen!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor henkk » wo dec 16 2020 4:53 pm

Vincent schreef:
henkk schreef:Juist met een 500 mm en een D850 is de kans groot die verschillen te kunnen zien.


Ik vraag me oprecht af waar je dit op baseert...


Juist op de scherpte van de lens, de beperkte scherptediepte bij 500 mm en het hoge aantal pixels per mm2 van de D850. Scherpstellen is een analoog proces dat bij herhaling steeds marginaal verschillende uitkomsten oplevert. De ene keer zal het beter zijn dan de andere keer. Als er geen verschillen te zien zijn, komt dat doordat ze wegvallen in de scherptediepte, niet omdat ze er niet zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Patrick » wo dec 16 2020 4:54 pm

Mag ik voor Vincent stemmen? :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor henkk » wo dec 16 2020 9:05 pm

henkk schreef:Van -13 naar -18? Ik ben benieuwd. De foto van het vogeltje duidde op frontfocus. En dat vergt verstelling in de + richting.


bredewoldski schreef:Wanneer er met bijvoorbeeld Singlepoint is scherp gesteld op het oog van de roodborst dan is er wel een serieus frontfocus probleem.
Op de tak thv de boog en het gat is de scherpte prima.
Ik snap dan ook de correctie niet die TS heeft uitgevoerd... deze correctie van -13 naar -18 zou de frontfocus nog erger maken.


En hoe is het nu uitgepakt met de nieuwe instellingen?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor ben42 » do dec 17 2020 10:04 am

Patrick schreef:Mag ik voor Vincent stemmen? :prost:

Mag ik ook voor Vincent stemmen ?

Helaas wordt het gedrag van een camera niet bepaald middels democratie, maar door natuurkunde en techniek.

Eigen test:
Met de scherpstelling op oneindig varieert (bij mijn camera) de afstandschaal zichtbaar. Het zou zo maar mogelijk kunnen zijn dan ook de scherpstelling zelf varieert. **)

Beoordeling.
Zelf ga ik er maar vanuit dat de toleranties dusdanig zijn dat de scherptediepte voldoende is om dit soort 'kleine' variaties op te vangen. Maar echt beoordelen kan ik dit niet. Dus wat dat betreft hoop ik dat Vincent gelijk heeft dat dit soort variaties te klein is om een rol te spelen.

Toleranties:
De optiek kan natuurlijk zeer precies zijn ontworpen. Maar in een DSLR is de scherpstelling ook afhankelijk van de hulpspiegel. Om de klap van de spiegel op te vangen wordt gebruik gemaakt van een veerkrachtige strip (rubber of rubberachtig kunstof), deze strip houd ook de spiegel op zijn plaats.
Ongelooflijk knap dat dit zo goed werkt als het werkt, maar hier zit een bepaalde tolerantie in. Het materiaal zal met warm weer veerkrachtiger zijn ook zal de spiegel niet altijd in exact dezelfde positie terugkeren. ***)

Vriendelijke groet,
Ben


**)
Voor sterrenfotografie wilde ik een paar objectieven kunnen instellen zonder gebruik te maken van de AF en gebruikte daarvoor de AF overdag op oneindig. De afstandsschaal varieerde dan behoorlijk, in de nacht koos ik dan maar een gemiddelde.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat overdag de scherpstelling zelf ook varieerde, maar onwaarschijnlijk is dat niet.

***)
Wat het effect van deze toleranties is op het uiteindelijke resultaat, durf ik niet te zeggen. Met een aantal experimenten, b.v. voor de AF fijnafstelling heb ik de ervaring dat er altijd variaties zijn (zelfs als de spiegel op zijn plek blijft). Automatische AF fijnafstellings software doet ook een aantal tests en neemt dan een gemiddelde om zo goed mogelijk uit te komen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor henkk » do dec 17 2020 11:09 am

ben42 schreef:
Helaas wordt het gedrag van een camera niet bepaald middels democratie, maar door natuurkunde en techniek.


Hahaha, goed gezegd. :D

Naast de herkenbare observaties van Ben hierboven, is het zo dat de scherpstelhulp/indicator (het groene bolletje) niet aan en uit flitst maar een traject kent (korter of langer), waarbinnen hij continu brandt. Bij handmatig scherpstellen ga ik er dan meestal midden tussen in zitten. Bij gebruik van de AF is hij, meen ik, wat kritischer ingesteld dan bij MF maar nog steeds is er dan een traject waarbinnen het systeem vindt dat het scherp is en dus stopt met focussen. De ene keer is dat op een andere plek dan de andere keer.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Vincent » do dec 17 2020 12:49 pm

henkk schreef:De ene keer is dat op een andere plek dan de andere keer.


Natuurlijk zitten er toleranties op een systeem. Op elk mechanisch systeem. Maar dit is echt miereneuken in de marge (sorry voor de bewoordingen). Jouw opmerkingen suggereert een beetje (een beetje erg zelfs) alsof de autofocus van een camera een soort Russisch roulette is 'het is altijd maar de vraag wat je krijgt'... Dat is natuurlijk verre van de werkelijkheid.

Als jij dit gedrag wel ervaart met jouw eigen apparatuur dan zou ik er serieus eens goed naar laten kijken. Als je een goed functionerende set hebt, die je goed hebt ingesteld voor jouw gebruik, met een goede finetune (indien nodig), en zonder afwijkingen of defecten en je zou 100x op een stilzittend object focussen, helemaal als het zo groot in je zoeker is, en de contrasten zo goed zijn*, dan zou je gewoon altijd een scherpe foto moeten hebben. Zo niet dan doe je zelf iets verkeerd.

De eventuele kleine verschil waar jij het over hebt zie je niet terug in je beeld, totdat je een laboratorium opstelling gaat bouwen, en is zeker niet het probleem van TS.

*)Focussen op hele kleine objecten (klein in de zoeker), of met heel weinig contrast op het punt van focussen, kunnen minder goede resultaten geven.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten