Scherpte 500mm f/4G ED VR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Wally118 » zo okt 25 2020 6:18 am

Ik merk dat de scherpte van mijn 500mm f/4G ED VR (500mm f/4G ED VR) erg te wensen over laat. Als ik deze lens gebruik is dit altijd vanuit een schuilhut en heb ik 'm op een schommelkop staan die weer bevestigd is op een grondstatief. Ik gebruik deze dus nooit uit de hand.
De lens is al 2x gecalibreerd door mijn lokale fotoboer en zou, naar mijn mening, dus toch wel goed moeten zijn. Ik heb bij hem al mijn lenzen laten calibreren en de 500mm is de enige waar ik niet de gewenste scherpte mee krijg. Met mijn 200-500mm zijn de foto's uit de hand scherper dan de 500mm op een schommelkop...
Heeft iemand misschien nog een idee waar dit aan kan liggen of wat ik verkeerd doe?? Er zit zo'n intern filter in dat ik er uit kan halen, kan het daar misschien wat mee te maken hebben??

Onderstaande foto van het roodborstje is met de 500mm vanuit een schuilhut gemaakt (op een schommelkop dus). Ik weet 100% zeker dat ik hier scherp heb gesteld op het oog maar toch is de scherpte om te janken... Als je de fotonaam aanklikt kom je op mijn Flickr-pagina en kun je nog inzoomen op de foto. Instellingen: F4.0 | 1/200 | ISO360 op de D850.
AfbeeldingRobin02

Onderstaande foto van de grondeekhoorn is met de 200-500mm gemaakt uit de hand. Hier is de scherpte veel beter. Instellingen: F5.6 | 1/100 | ISO400 op de D850.
AfbeeldingChipmunk12
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor JvdKooij » zo okt 25 2020 7:02 am

Walter, even een paar foto's bekeken op je flickr, maar de eerstvolgende foto's van je 500mm zijn toch gewoon hartstikke scherp?
vogeltjes bewegen nu eenmaal veel en snel, dan krijg je denk ik toch gewoon af en toe van dit soort foto's ertussen
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor palindroomreinier » zo okt 25 2020 7:36 am

Dag Walter,
Een vraagje wat heeft de lokale fotoboer gecalibreerd? Alleen de lens, dat kan hij niet. Dit alleen bij Nikon Beverwijk.
Heeft de fotoboer gecalibreerd met je camera D850 op je lenzen dus de AF fijn afstelling?
Heb je de VR uitgezet als je een statief gebruikt.
In een foto hut is het object (vogeltjes) meestal redelijk dichtbij en dan op F 4 heb je maar weinig scherpte diepte.
En een D850 straft je gelijk met onscherpe foto's als er beweging is met lage sluiter tijden.
mvg,
Reinier
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1102


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo okt 25 2020 7:41 am

Plak een krant op een muur, schutting. Neem iets afstand zodat je de krant in het midden en in een hoek op de foto kunt zetten. Als je daarna de krant kunt lezen op een monitor, zit je wel goed. Doe dit met meerdere objectieven, zodat je het verschil kunt zien. Schrijf op de krant, welk objectief en welk diafragma.

Een schommelkop is geen statief om alles goed stil te zetten.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Vincent » zo okt 25 2020 7:56 am

Het takje op de eerste foto is behoorlijk scherper een stukje voor het vogeltje.

Dat lijkt me dus een frontfocus, door slechte kalibratie of gewoon door verkeerd focussen (door gebruiker en/of camera).
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor imaginary_nl » zo okt 25 2020 11:48 am

Helemaal eens met de voorgangers.
Met mijn 600f4 en 850 precies hetzelfde gehad. 200-500 was vaak scherper...

De af-fijnafstelling nog eens heel precies gedaan, dat maakte al verschil.

Verder probeer ik 2x tot 3x de brandpuntsafstand aan te houden v.w.b. sluitertijd, meetrekken uitgezonderd natuurlijk. Bewegingsonscherpte is vaak het probleem.
De vergroting is soms absurd. Brandpunt van 500 of meer en flinke crop door veel pixels.

Op de D3s luistert het veel minder nauw, maar de D850 is niet vergevingsgezind!

Vergis je ook niet in de windgevoeligheid van zo'n groot objectief. En RUSTIG afdrukken, niet op de ontspanknop "rammen".


Groet,
Patrick
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op zo okt 25 2020 11:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Wally118 » zo okt 25 2020 11:49 am

JvdKooij schreef:Walter, even een paar foto's bekeken op je flickr, maar de eerstvolgende foto's van je 500mm zijn toch gewoon hartstikke scherp?
vogeltjes bewegen nu eenmaal veel en snel, dan krijg je denk ik toch gewoon af en toe van dit soort foto's ertussen


Je wilt niet weten hoeveel ik er heb weggegooid. Ik weet dat er altijd veel "afval" tussen kan zitten maar ik vind het wel erg extreem bij deze lens. Ik heb laatst in een hut gezeten en daar heb ik nog niet 1 scherpe foto van over gehouden, ik heb dus echt alles weg kunnen gooien omdat ze zo waren zoals het roodborstje.

palindroomreinier schreef:Dag Walter,
Een vraagje wat heeft de lokale fotoboer gecalibreerd? Alleen de lens, dat kan hij niet. Dit alleen bij Nikon Beverwijk.
Heeft de fotoboer gecalibreerd met je camera D850 op je lenzen dus de AF fijn afstelling?
Heb je de VR uitgezet als je een statief gebruikt.


Ik zeg het verkeerd, de lens is gecalibreerd op de D850. Via de AF fijn afstelling inderdaad.
Op de lens zit een speciale VR voor op een tri-pod. Die heb ik dan aanstaan.
Ik weet ook dat de D850 je onmiddelijk op je fouten wijst door de enorme mp, maar ik blijf het zeer vreemd vinden dat ik met de 500mm onscherpere foto's krijg dan met de 200-500mm uit de hand.

Hans Braakhuis schreef:Plak een krant op een muur, schutting. Neem iets afstand zodat je de krant in het midden en in een hoek op de foto kunt zetten. Als je daarna de krant kunt lezen op een monitor, zit je wel goed. Doe dit met meerdere objectieven, zodat je het verschil kunt zien. Schrijf op de krant, welk objectief en welk diafragma.

Een schommelkop is geen statief om alles goed stil te zetten.


Goeie tip!! Dat ga ik zeker eens proberen!!

Vincent schreef:Het takje op de eerste foto is behoorlijk scherper een stukje voor het vogeltje.

Dat lijkt me dus een frontfocus, door slechte kalibratie of gewoon door verkeerd focussen (door gebruiker en/of camera).


Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de kalibratie goed is gebeurd. Dit hebben ze me ook laten zien in de winkel. Echter weet ik ook 100% zeker dat ik bij het roodborstje op het oog had gefocust (ik gebruik single point trouwens) en toch waren ze allemaal niet scherp (ik had geloof ik een stuk of 5 foto's in een burst)...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor henkk » zo okt 25 2020 11:53 am

Op welke afstand hebben ze die calibratie gedaan? Dat kan nogal uitmaken. Voor zo'n lens zeker de calibratie uitvoeren op werkafstand (en -diafragma). Dus als je op 20 m schiet, op die afstand calibreren en niet op 10 x de brandpuntsafstand of zo.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor imaginary_nl » zo okt 25 2020 11:58 am

Ook een snelle lens en snelle body hebben even tijd nodig om een stabiele "lock" voor autofocus te krijgen.
Met VR komt daar nog tijd bij. Tussen het activeren en stabiel worden van de stabilisatie werkt het averechts. Het lens-element beweegt dan nog niet in de juiste richting om de beweging op te heffen.

Geef het wat tijd door alles al te activeren, AF en VR, druk dan pas af. Max. een seconde (schatting). En anders VR uit wanneer je handmatig scherpstelt en niet kan anticiperen.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor imaginary_nl » zo okt 25 2020 11:59 am

henkk schreef:Op welke afstand hebben ze die calibratie gedaan? Dat kan nogal uitmaken. Voor zo'n lens zeker de calibratie uitvoeren op werkafstand (en -diafragma). Dus als je op 20 m schiet, op die afstand calibreren en niet op 10 x de brandpuntsafstand of zo.
Zeker waar v.w.b. de afstand. Diafragma helemaal open bij afstellen om zo min mogelijk scherptediepte te hebben.

Bij de uiteindelijke opname kan ook bij dit soort objectieven wat scherpte toevoegen. Maar ze zijn geoptimaliseerd om (bijna) helemaal open gebruikt te worden.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor henkk » zo okt 25 2020 12:19 pm

Er zijn lenzen (ik weet niet of deze daarbij hoort) waarbij het scherptepunt ook afhangt van het werkdiafragma. Vandaar mijn advies om bij werkdiafragma te calibreren (en dat kan dus best wijd open zijn als je daarmee werkt). Het is wat lastiger maar als je door diafragmeren een ander scherptepunt krijgt dan bij het calibreren, heeft het nog niet zo geholpen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Vincent » zo okt 25 2020 12:22 pm

Wally118 schreef:Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de kalibratie goed is gebeurd. Dit hebben ze me ook laten zien in de winkel. Echter weet ik ook 100% zeker dat ik bij het roodborstje op het oog had gefocust (ik gebruik single point trouwens) en toch waren ze allemaal niet scherp (ik had geloof ik een stuk of 5 foto's in een burst)...


Ik zeg ook niet perse dat ze het verkeerd gedaan hebben. Maar in je beeld zie je duidelijk dat de tak onder het vogeltje veel meer scherpte heeft, op een plaats die in werkelijkheid voor het vogeltje lag...

Mooie van de d850 is dat je gewoon zelf eenvoudig een fine tune kunt doen met de ingebouwde automatische fine tune optie. Zelfs ‘on the fly’ op locatie. Heeft mij ook al eens ‘gered’.

Ik zou de finetune waarde van de winkel opschrijven (is maar 1 getalletje) en zelf op de gewenste afstand de kalibratie eens overdoen. Zal me niets verbazen als het probleem dan is opgelost.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor mozes » zo okt 25 2020 3:50 pm

imaginary_nl schreef:Ook een snelle lens en snelle body hebben even tijd nodig om een stabiele "lock" voor autofocus te krijgen.
Met VR komt daar nog tijd bij. Tussen het activeren en stabiel worden van de stabilisatie werkt het averechts. Het lens-element beweegt dan nog niet in de juiste richting om de beweging op te heffen.

Geef het wat tijd door alles al te activeren, AF en VR, druk dan pas af. Max. een seconde (schatting). En anders VR uit wanneer je handmatig scherpstelt en niet kan anticiperen.

Ik vermoed dit ook, geef het even de tijd..
check het groene balletje in je zoeker, let er eens op hoe lang het duurt totdat deze niet meer knippert.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor John Jansen » zo okt 25 2020 5:06 pm

Ik heb dezelfde combi en rag scherp, ik kalibreer zelf de objectieven met de D850 vanuit het menu van de camera, op jouw foto zoals meerdere clubleden al aangaven, zit de scherpte voor het roodborstje, beide pootjes zijn onscherp het takje voor het vogeltje is scherp. in jouw menu kun je het ook zelf aan passen, als je dit niet zelf durft te doen of wil doen een trip naar Ton in Heumen.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Vincent » zo okt 25 2020 8:21 pm

Dat ‘durven’ insinueert voor mij een beetje dat je dingen kapot kunt maken... ik zou jezelf echt de benzine besparen en het oude getalletje gewoon opschrijven of onthouden.

Je kunt net zo eenvoudig en snel weer terug naar de kalibratie van de winkel, als dat je het zelf kunt aanpassen.

Zelf Kalibreren is met de nieuwe bodies echt een fluitje van een cent. Scherpstellen in liveview, 2 knoppen tegelijk indrukken, OK drukken, klaar. Staat je camera op statief dan zou je dat de volgende keer in de hut zelfs gewoon op dat vogeltje kunnen kalibreren. Als die een paar seconden stil genoeg zit tenminste ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten