Scherpte 500mm f/4G ED VR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor wadwandelaar » ma okt 26 2020 8:50 am

Vincent schreef:Scherpstellen in liveview, 2 knoppen tegelijk indrukken, OK drukken, klaar.
Welke 2 knoppen Vincent?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor palindroomreinier » ma okt 26 2020 9:19 am

Dat staat héél mooi beschreven in de handleiding!
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1102


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor wadwandelaar » ma okt 26 2020 9:23 am

Ik zie het inderdaad. Overheen gelezen ooit. AF-stand knop en de filmopname knop.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Wally118 » ma okt 26 2020 11:43 am

Bedankt voor de tips allen!! Ik ga er eens mee aan de slag om 'm opnieuw te finetunen (wel eerst het getalletje van de winkel opschrijven :D ).
Dat van die 2 knoppen in liveview wist ik ook niet, die ga ik eens even opzoeken!!

Voor wat betreft de werkafstand, dat is natuurlijk lastig te bepalen... De ene keer zit iets 5 meter van je af en de volgende keer 15 tot 20 meter. Zoiets weet je niet van te voren he...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Wally118 » ma okt 26 2020 11:54 am

Vincent schreef:Dat ‘durven’ insinueert voor mij een beetje dat je dingen kapot kunt maken... ik zou jezelf echt de benzine besparen en het oude getalletje gewoon opschrijven of onthouden.

Je kunt net zo eenvoudig en snel weer terug naar de kalibratie van de winkel, als dat je het zelf kunt aanpassen.

Zelf Kalibreren is met de nieuwe bodies echt een fluitje van een cent. Scherpstellen in liveview, 2 knoppen tegelijk indrukken, OK drukken, klaar. Staat je camera op statief dan zou je dat de volgende keer in de hut zelfs gewoon op dat vogeltje kunnen kalibreren. Als die een paar seconden stil genoeg zit tenminste ;-)


Wellicht een hele blonde vraag, maar kan de scherpstelling via liveview er dan nooit naast zitten?? Als je frontfocus hebt en je stelt dan scherp, dan krijg je toch verkeerde waardes??
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Patrick » ma okt 26 2020 12:00 pm

Bij Live view stel je, net als bij een systeemcamera, scherp met de sensor zelf en niet met een aparte sensor. Want dat is de oorzaak van front- en backfocus: het scherpstellen gebeurt door een aparte sensor en dat kan dus niet goed zitten...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Wally118 » ma okt 26 2020 12:32 pm

Patrick schreef:Bij Live view stel je, net als bij een systeemcamera, scherp met de sensor zelf en niet met een aparte sensor. Want dat is de oorzaak van front- en backfocus: het scherpstellen gebeurt door een aparte sensor en dat kan dus niet goed zitten...


Helemaal duidelijk!! Dank voor de uitleg!!
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Wally118 » wo okt 28 2020 2:40 pm

Net eens geprobeerd via de tip van Vincent en er komt inderdaad een andere waarde uit dan er in stond. Hopen dat het nu beter is dan... Was -13 en is nu -18.

Wel nog even een volgende vraag mbt het finetunen. Hoe doe je dit met een zoomlens?? Welk brandpunt kun je daar dan het beste voor kiezen??
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor henkk » wo okt 28 2020 3:39 pm

Met een zoom: ook hier het meest gebruikte brandpunt kiezen. Of anders het gemiddelde van de waarden bij 20% resp 80% van de zoomrange. Of iets dergelijks.

Van -13 naar -18? Ik ben benieuwd. De foto van het vogeltje duidde op frontfocus. En dat vergt verstelling in de + richting.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Etienne2 » za dec 12 2020 7:30 am

Voor wat betreft het roodborstje, maak deze foto eens met F5.6
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Ad B » za dec 12 2020 1:27 pm

Hoi,

míjn roodborstje is wél retescherp...
Z7, Sigma 150-600C, 600mm, F6,3 (vol open dus), 1/250e sec. Uit de hand genomen.
AfbeeldingRoodborstje (European robin) by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Dat moet een D850 met een 500mm F4 toch minimaal net zo goed kunnen doen...
Misschien... is het verstandiger om je sluitertijd behoorlijk te verhogen.
Er vliegt bij die camera wel een grote spiegel op en neer, die zou ook nog voor wat onscherpte kunnen zorgen...
Mijn voorganger was ook een D850.
Met m'n Z7 maak in gemakkelijker echt scherpe platen, ik hou ook wel van langzame(re) sluitertijd opnames.
Succes en veel fotofun.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor ben42 » za dec 12 2020 1:54 pm

Niet perfect, maar ik heb geprobeerd een analyse te doen van de foto's, ja dit gaat gepaard met pixel peeping.
De conclusie is niet zeker, maar ik kom erop dat er sprake is van beweging. Zie de onderstaande flinke vergrotingen van de foto.
Afbeelding

Wat zie ik op de vergrotingen. Rechts boven in het oog zit een streepje dat 3 keer herhaald wordt. En als ik naar het puntje van de snavel kijk zie ik de rand van de snavel ook 3 keer afgebeeld. Dit lijkt voor mij op een beweging, de beweging is van linksonder naar rechtsboven (of andersom). Zou de beweging van de vogel zelf kunnen zijn of van de camera.

Het is onwaarschijnlijk dat een dergelijk 3 dubbel beeld overeenkomt met de werkelijkheid (bij volledige stilstand) en het is ook onwaarschijnlijk dat deze 3 dubbel beeld onstaat door het optische systeem van de camera. (Als je via een spiegel zou werken zou dat nog kunnen, maar daarvan is normaal geen sprake.)

Gezien de instelling van 1/200 seconde zou ik gokken op beweging van de camera.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Etienne2 » ma dec 14 2020 7:10 am

Bewegings onscherpte
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor Nikkormaat » ma dec 14 2020 10:59 am

Wordt die bewegingsonscherpte veroorzaakt door de fotograaf of het onrustige roodborstje? Het lijkt de het laatste, want de tak komt scherper over.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte 500mm f/4G ED VR

Berichtdoor ReneG » ma dec 14 2020 10:54 pm

ben42 schreef:Gezien de instelling van 1/200 seconde zou ik gokken op beweging van de camera.


(Had dit draadje even gemist).

Ik denk dat ben42 gelijk heeft, al denk ik zelf (op basis van eigen ervaring) eerder aan beweging door het vogeltje. Die kleine vogeltjes maken soms hele subtiele en snelle bewegingen, die je ook snel mist omdat de sluiter gesloten is. Maar de beweging zou idd. ook een subtiele beweging van de camera kunnen zijn, bijvoorbeeld door afdrukken. Ik zou persoonlijk ook op een statief met een dergelijke lens eerder een wat hogere ISO kiezen (dat kan ook makkelijk) om minstens in het het bereik 1/500e tot 1/1000e te komen, wat je rond ISO800 brengt. Dit vooral om eventuele beweging van de vogel te bevriezen.

PS: Algemene observatie van mijn kant: Hier (NCN) wordt door de jaren heen op dit soort vraagstukken vaak als eerste reactie gewezen naar (of getwijfeld aan) de apparatuur, waarbij front/backfocus vaak al snel als de eerste/meest voor de hand liggende oorzaak wordt genoemd. Terwijl in mijn beleving de eindconclusie vaak is dat het zelden tot nooit aan de AF fijnafstelling ligt, maar aan niet geheel optimaal gebruik van de AF of net wat te lange sluitertijden. Dat laatste lijkt m.i. hier ook het geval.
Laatst gewijzigd door ReneG op di dec 15 2020 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten