hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor EdvandeZilver » vr mar 25 2022 12:02 pm

Je optiek bepaalt de DOF en de bijbehorende fraaie of minder fraaie bokeh, niet de sensor van je camera.
Als ik jou was zou ik een en ander testen met statische onderwerpen of stilstaande personen voor diverse achtergronden, dan kom je er vanzelf achter wat je mooi vindt en waar de beperkingen van de objectieven liggen die je reeds in bezit hebt.
Daarna zou je kunnen overwegen om de door jou beoogde objectieven ergens te huren voor 'n dag ofzo.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr mar 25 2022 12:13 pm

Wat Ed zegt. Je gaat toch geen duizenden euro's uitgeven zonder te weten of het oplevert wat JIJ wilt zien? Gewoon testen, dan weet je het.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor Patrick » vr mar 25 2022 12:29 pm

De genoemde objectieven zijn het beste wat te koop is hun klasse. Als het daar niet mee "lukt", dan lukt het nergens mee bij die brandpunten.

Ik zou het veel eerder zoeken in een betere plek zoeken als je de achtergronden onrustig vindt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor schilder » vr mar 25 2022 1:30 pm

Verschil met scherpte diepte tussen dx en Fx is er wel op fx zijn de details veel beter te onderscheiden zeker bij de megapixels camera’s
Gebruikte 200 mm zijn er bijna niet en een nieuwe word niet meer gemaakt
Mogelijk toch doorsparen voor de Z series
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor henkk » vr mar 25 2022 7:18 pm

Bouma489 schreef:Resumerend kan ik voor een boterzachte achtergrond beter een z611 als body voor mijn z 70-200 kopen (€2000,-) dan een tweedehands 200mm 2.0 (€ 4000,-)?

Een prime heeft veelal een iets mooier 'bokeh' dan een zoom en 2.0 geeft een iets 'beter' bokeh dan 2.8 maar aangezien je afaik al een S 70-200/2.8 met Z- mount hebt, denk ik werkelijk dat het geen duizenden €€ waard is om een 200 f/2 te kopen.
Als geld geen rol speelt, zal de 200 mm prime iets beter presteren qua 'bokeh' denk ik. Denk ik, maar niet zeker omdat de S lenzen met Z vatting echt weer een klasse verder zijn dan de lenzen met F vatting. Het zou zo maar kunnen dat de scherpte van de 200/2 tegen valt tov de S zoom 2.8, zeker vol open.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor Patrick » vr mar 25 2022 8:04 pm

De 200/2 is echt scherp genoeg hoor. Buitengewoon goed objectief. En vooral de onscherpte is om van te smullen. Ik heb er een keer straatfotografie mee gedaan in Antwerpen tijdens een NCN uitje. Omdat het kon. Idioot natuurlijk met zo'n lomp ding, maar de beelden zijn geweldig.

Ik plaats er hier even een paar... meer kan je er vinden op mijn Flickr pagina met NCN foto's: https://www.flickr.com/photos/pput/albu ... 131336972/

1.
AfbeeldingPP_20171216_125056-2 by Patrick Put, on Flickr

2.
AfbeeldingPP_20171216_131352-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

3.
AfbeeldingPP_20171216_144422 by Patrick Put, on Flickr

4.
AfbeeldingPP_20171216_164951-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

5.
AfbeeldingPP_20171216_143311 by Patrick Put, on Flickr

6.
AfbeeldingPP_20171216_131717-2 by Patrick Put, on Flickr
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr mar 25 2022 9:57 pm

Dat zijn zéér overtuigende foto’s Patrick! Mooi!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor Patrick » vr mar 25 2022 11:35 pm

Het is eigenlijk opvallend hoe makkelijk je goede resultaten kan behalen met een objectief als dit. Ik had 'm geleend van een clublid en het is dat ie zo zwaar is om 'm lang op iemand gericht te houden. Het was mijn eerste ervaring met dit objectief. Het grappige is dat als je met zo'n ding op mensen richt ze geen idee hebben dat het om hun gaat. Dus stiekem doen is niet nodig, als het al zou kunnen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor Ronald53 » vr mar 25 2022 11:57 pm

Vincent schreef:
Bouma489 schreef:Op een of andere manier blijft een antwoord weg.


Het antwoord op de gestelde vraag is vaak niet het antwoord op de daadwerkelijke vraag… Maar excuses, verkeerde antwoord verwijderd.

Vraag; gaat de 200mm2.0 minder achtergrond geven dan de 400mm op 2.8?


Ja.
Ik heb even teruggekeken naar het begin van dit draadje. De gestelde vraag is: "Wat zouden jullie doen? Het F systeem loslaten of de kans nu te benutten F glas relatief goedkoop aan te schaffen en te gebruiken in combinatie met mijn D4s?" Mijn antwoord daarop is: Stap over op het Z-systeem.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor mozes » za mar 26 2022 2:20 am

Zorg dat je de techniek onder de knie krijgt.
Met een 200 f2 gaat je foto er vast beter uitzien.
maar zou je hem gebruiken zoals in je voorbeeld foto, dan ga je toch een teleurstelling krijgen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor Bouma489 » za mar 26 2022 9:57 am

Dank jullie wel voor het delen van jullie mooie beeldmateriaal. Gaande weg heb ik mijn gezochte antwoord van jullie gekregen. De verschillen in 'boterzachte' achtergrond tussen heel goede objectieven (F 400/2.8–F200/2.0—Z 70-200/2.8) lijken niet heel groot. Een tweedehands F 200-2.0 is nu te koop voor € 4.000,-. Voor mij geen gering bedrag.
Met een beetje pech zou ik met € 3.000,- erbij over een jaar een hagelnieuwe Z 200/2.0 kunnen aanschaffen. Gevoelsmatig is voor mij nu de uitkomst van dit draadje dat ik ga genieten van de D4s in combinatie met al mijn bestaande F glas en ik in rust ga sparen voor straks 'the ultimate'; Een hagelnieuwe Z 200/2.0.
Op dit moment heb ik drie Z-lenzen; 16-50—50-250—70-200. Alle drie leveren ze plaatjes die het beeldscherm afklappen.
Gelet op de schitterende foto's van de huidige 200mm zijn de verwachtingen voor de straks nieuwe Z—200mm hoog gespannen.
Leuk ook om ergens voor te sparen waarvan ik weet dat het absoluut topglas zal zijn.
Ergo; mijn zoektocht is met behulp van julie gedoofd.
Of ik mij kan beheersen wanneer een goed gebruikte F200 onder de 2k komt weet ik niet, het blijft een schitterende lens.
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor Vincent » za mar 26 2022 9:59 am

Ronald53 schreef:Ik heb even teruggekeken naar het begin van dit draadje. De gestelde vraag is: […]


Vanuit mijn ervaring in mijn vorige werk, eventals als mijn ervaring als fotograaf, waarin ik in beide functies jarenlang advies heb mogen geven, en nog doe, heb ik geleerd dat de kunst van goed advies geven niet altijd betekent dat je gewoon maar antwoord geeft op de gestelde vraag. De kunst is dat je eerst onderzoekt of de gestelde vraag ook daadwerkelijk het probleem is… Ook als de vraagsteller dat liever niet heeft. Dat klinkt triviaal, dat is het niet…

In de vraagstelling zit immers vaak al een aanname verwerkt waar de vraagsteller denkt dat de oplossing ligt. Of men wil gewoon graag iets kopen en zoeken daarvoor bevestiging. Niets mis mee, als dat maar duidelijk is.

Daarnaast kan de oplossing verschillen per situatie en persoon, zelfs als het probleem of de vraagstelling indentiteit is. Dergelijke objectieven zijn niet voor iedereen hanteerbaar, niet in elke situatie even bruikbaar, passen niet in ieder budget, etc, etc.

Als ik dit topic, en een aantal privé berichtjes van TS lees dan kan hij nu heel veel geld uit gaan geven maar schiet hij er weinig mee op. Maar dat was zijn vraag niet, zoals hij zelf aangeeft.

‘Toevallig’ heb ik hier zowel een 200, een 300 als een 400 staan, die worden gebruikt op zowel D als Z. Niets om over op te scheppen, maar om aan te geven dat ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik over praat (al is het ‘hebben’ natuurlijk geen garantie voor ‘verstand van zaken’). Maar het kan in potentie wel waarde hebben bij het advies geven. Meer dan het aantal sterretjes onder ja naam wellicht… of het feit datje er ooit een keertje eentje een half uurtje gebruikt hebt… :shh:

Dergelijke objectieven alleen vergelijken op scherptediepte gaat echt volledig voorbij aan de grote verschillen en unieke eigenschappen van elk van deze objectieven. Maar dat was zijn vraag ook niet.

Dus op de vraag die hij wel stelde; bij gelijk sensorformaat en als het onderwerp even groot in beeld is (dus bij een korte lens moet je dan dichterbij gaan staan) geven objectieven bij hele goede benadering een gelijke scherptediepte bij een gelijk diafragma. Uitzondering: bij heel dichtbij focussen (lees: macro) worden de verschillen wel zichtbaar. Met de 200mm f/2 kun je een stop wijder/groter diafragma schieten dus kun je ook een kleinere scherptediepte krijgen. Ga je naar een kleinere beeldsensor dan wordt je scherptediepte weer iets groter.

Conclusie: Van de door TS voorgedragen oplossingen geeft de 200mm f/2 op de D4s die TS al heeft de kleinste mogelijke scherptediepte met de kleinste investering en lijkt me daarmee het beste antwoord op de vraag die hij stelde. Alternatief, en los van andere praktische zaken, is met een 105mm 1.4 en/of 135mm 1.4 een nog kleinere scherptediepte te verkrijgen.

Ongevraagde aanvullingen:
ps1. Ik heb nog nergens vernomen dat er ergens een in de toekomst een 200mm Z op de planning staat. Dus daar kun je best voor gaan sparen en op gaan zitten wachten (sparen kan in sommige, maar niet alle, situaties sowieso een verstandige keuze zijn), maar de vraag is of je op termijn dat potje dan kunt uitgeven aan het vooraf gewenste doel. En dat antwoord is waarschijnlijk ‘nee’.

ps2. Ik zou een 200 f/2 sowieso niet zo snel op een cropsensor zoals de Z50 schieten. Het unieke van 200mm beeld is huist de schepte icm met de onscherpte. Zonde om een groot deel van de onscherpte aan de randen van je beeld niet te benutten.

ps3. Voor sportfotografie komen lichtsterke teleprimes ook gewoon het beste tot zijn recht op 1) op een full frame sensor en 2) op een pro body met bijbehorende autofocus, bediening en balans (maar voor sommige mensen gewoon te zwaar en onhandelbaar).

ps4. Ik lees goede dingen over de Sigma 135mm 1.4 dus dat is wellicht ook de moeite waard om eens naar te kijken?

The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor Patrick » za mar 26 2022 11:52 am

Vincent is altijd zo'n mooi rustpunt in dit soort draadjes. En hij is bescheiden, maar hij weet heeeeeeeel goed wat deze top-primes kunnen.

Persoonlijk zou ik een "gunstige" (eventueel een tijdje kijken wat er allemaal verschijnt op markt, want het lukt vaak niet direct) tweedehands 200/2 proberen te scoren en die op de D4s schroeven. Daar kan je nog jaren prachtige platen mee schieten. Nog steeds een bom duiten, maar elk alternatief lijkt mij nog veel meer te kosten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hardloper isoleren van zijn achtergrond?

Berichtdoor RVK » za mar 26 2022 2:14 pm

Als ik de vraagsteller goed begrijp gaat het om het vrij maken van een atleet van de achtergrond door beperken van de scherpte diepte. Mijn advies is dan verdiep je even in wat scherpte diepte is en wat het bepaald, zo moeilijk is dat niet. Neem een goede DOF calculator en vul jouw gegevens in, bv uitgaande van afbeelding maatstaf, en zie wat de invloeden zijn van brandpunt afstand, diafragma, en voorwerp afstand. Zo kun je werken naar jouw gewenst resultaat met zo wie zo meerder opties.

Ik zoek natuurlijk ook excuses om dure objectieven aan te schaffen ( lukt niet erg krijg wat tegenwind) maar ik ben bang dat dit niet gegarandeerd zo maar het gewenste resultaat geeft.

Uitgaande van bv een loper van 2 meter en een afbeelding maatstaf van 1:100 (20 mm op sensor) kun je zo , door variatie van brandpunt afstand, diafragma en voorwerp afstand, de verschillen zien in scherpte diepte en kijken of dat past bij jouw wensen en mogelijkheden.

Er zijn veel DOF calculators, maar voor gevallen zoals hier is de DOF calculator van Tooth Walker zeer bruikbaar omdat je kunt uitgaan van de afbeelding maatstaf . Misschien is hij nog wel ergens te Googelen ander heb ik hem nog wel.

Gewoon proberen.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten