Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Brava » vr jul 22 2022 8:57 pm

Ooit in een inmiddels ver verleden heeft Hans Braakhuis een uitgebreide en gewaardeerde lijst samengesteld van (F vatting) objectieven. Daarin werd o.a. vermeld bouwjaar van- tot, soort , score en aantal respondenten. De titel was: een onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven door mij en waarschijnlijk veel anderen gebruikt bij de aanschaf van een nieuw of gebruikt objectief. De laatste bewerking van die lijst dateerde uit 12 juni 2013.

Inmiddels zijn we dus bijna zo’n 10 jaar verder en mis ik een dergelijke lijst met bouwjaren, waarderingen en scores op het www vind je wel wat versnipperde informatie maar gebundeld en dan ook nog specifiek Nikkor heb ik niet kunnen vinden.

Hulde aan Hans Braakhuis maar vrees dat hij destijds definitief gestopt is met bijwerken van deze lijst.

Iemand die een tip heeft voor een vergelijkbare lijst van recentere objectieven?
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Skippy » vr jul 22 2022 10:22 pm

Zoiets? http://www.photosynthesis.co.nz/nikon en www.naturfotograf.com (deze laatste is al een paar jaar niet bijgewerkt)
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Ronald53 » vr jul 22 2022 11:33 pm

Brava schreef:--- knip -- Iemand die een tip heeft voor een vergelijkbare lijst van recentere objectieven?
Ik heb niet echt de tip waar je naar op zoek bent. Want Hans heeft e.e.a. indertijd kennelijk hapklaar in een lijst gepresenteerd. Maar als we hier op het forum nou eens wat meer openheid zouden betrachten met betrekking tot de Exif van de geplaatste foto's? Dan krijgen de forumbezoekers meer informatie over de kwaliteit van bepaalde hardware in relatie tot de instellingen van je camera. Minder hapklaar dan een lijst van Hans, maar ongetwijfeld informatief.
(Dit is een oproep.)
Met vriendelijke groeten,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Brava » vr jul 22 2022 11:46 pm

@Skippy idd die ken ik, helaas slechts deels bruikbaar.
@Ronald53 lijkt mij mooi streven maar haalbaarheid?
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Vincent » za jul 23 2022 8:04 am

De bijdrages van Hans heb ik altijd als waardevol beschouwd. Ook leuke en leerzame gesprekken gehad met hem op club- en glasdagen.

Alleen de lijst, en het beoordelen van objectief in 1 cijfer, zelfs op basis van meerdere bronnen, en hoe prijzenswaardig ook, heb ik nooit helemaal begrepen. Daarmee ga je automatisch voorbij aan veel eigenschappen van een objectief die nooit in één getalletje te vatten zijn.

Het internet staat echt vol met hele goede, en minder goede reviews? zowel geschreven als gefilmd (YouTube). Vaak ook met mogelijkheden tot ondertiteling of vertaling mocht men de Engelse taal minder machtig zijn. Daar wordt je naar mijn idee veel wijzer van dan 1 getalletje.

En als je specifieke dingen niet kunt vinden dan kun het altijd op het forum vragen natuurlijk ;-)

Zoek je voor nu iets specifieks?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Skippy » za jul 23 2022 10:19 am

Een andere interessante bron van informatie is het Nikon forum op http://www.fredmiranda.com met veel foto's, gerubriceerd per objectief. Vaak zeggen plaatjes meer dan cijfertjes ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Brava » ma jul 25 2022 1:58 pm

@skippy nog/weer eens gekeken naar Fred Miranda inderdaad één van de betere alternatieven
@vincent doe graag eerst zelf wat onderzoek en op basis daarvan vraag ik her en der naar gebruikswaarde of alternatieven.

Voorbeeld: heb 2 jaar geleden mijn Nikkor 14-24 mm verkocht had zo z’n gebruiksaanwijzing maar de plaatjes waren fraai, maar ook onhandig uit evenwicht blok glas, bijna geen filters ( behalve Lee) mogelijk en frontlens te kwetsbaar. Kortom had nog oude Nikkor 20-35mm en wil die vervangen voor nieuwere Nikkor 16-35mm f4 of toch de de oudere 17-35mm f2.8 met de oudere swm motor= risico. Kortom wat is wijsheid in de tijd van de systeem cameras etc etc
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Richard » ma jul 25 2022 2:23 pm

Op welke camera en hoe kritisch ben je zelf qua scherpte? Qua scherpte overtreft de 14-24 de 17-35.

Wat wil je er mee fotograferen, heb je een lichtsterk objectief nodig? Kan je aan de 24 mm f1.4 denken, ragscherp.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Brava » ma jul 25 2022 5:56 pm

@Richard op een D4, ik zoek voor de groothoek geen prime maar een zoomobjectief. De scherpte van een 14-24mm ken ik evenals het gewicht en onhandelbaarheid vandaar verkocht. Ik zoek een handelbaar alternatief cq beter dan de oude Nikkor 20-35mm die ik nog had en nu gebruik. Voor landschap, interieur en gerelateerde onderwerpen. Dus 16-35 f4 lijkt een optie 17-35mm f2.8 ook maar die verdraaide wsm motor. Moet ook enigszins betaalbaar blijven. Zoek geen kast vol maar hooguit een tas vol!

En nee k’ga niet over op vergelijkbare systeemcamera ik heb meer hobby’s dan $ dus investeer maar ook wel met verstand en mate.

Zelfde laken en pak voor Nikkor 70-200mm f2.8 = verkocht en zoek lichter minder bulky (korter) alternatief dus waarschijnlijk een Nikkor 70-200mm f4 zie niet direct alternatieven.

Vandaar kijk/ zoek ik naar lijstjes a la good old Hans Braakhuis, websites en vraag her en der naar gebruikers. Perspectief wat wil ik ermee: Hoef er niet mee op national geographic maar wel graag strak op 100% van de 1500 clicks die ik per jaar maak komen er hooguit 1 a 2 van aan de muur etc
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Richard » ma jul 25 2022 7:47 pm

3 foto's met de 17-35 op een Z7: https://flic.kr/s/aHBqjzZvV4

De 17-35 heeft in mei 2019 o.a. een nieuwe swm unit gekregen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Skippy » ma jul 25 2022 10:26 pm

Nog een verwijzing naar een site met naar mijn mening prima testen nml. Photographylife. Zie bijvoorbeeld de test van de 16-35mm f4 https://photographylife.com/reviews/nikon-16-35mm-f4g-vr.
Als ik in de schoenen van de TS zou staan zou ik serieus een (tweedehands) 16-35mm f4 overwegen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Brava » ma jul 25 2022 10:32 pm

@Richard bedoel je dat jouw 17-35 een nieuwe swm unit heeft gekregen of een nieuwe batch bij Nikon? In dat geval enig idee vanaf welke serienummers dat dan is? Op photosynthesis is dat iig niet bijgewerkt.
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Brava » ma jul 25 2022 10:35 pm

@ Skippy de 16-35 was ook mijn eerste gedachte
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Brava » ma jul 25 2022 11:14 pm

@Skippy ik volg o.a.frederikboving op Youtube met o.a praktijk review van 16-35
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onderzoek naar nikkor objectieven Hans Braakhuis

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jul 26 2022 8:42 am

Ik had een overzicht van vrijwel alle objectieven en daarachter een gemiddeld cijfer van minstens 3 verschillende testen. Tenminste als dat testen waren van tijdschriften of websites, die dat vaker deden en waarvan het test resultaat werd uitgedrukt in een cijfer van 1 tot 10 of daar naar om te zetten was. Een resultaat met 3 van max 5 sterren werd een zo 6.
Een objectief wordt door velen net iets anders getest en vandaar een gemiddelde.
Ben er mee gestopt omdat bladen (Franse Zoom bv) stopten met levering van hun blad naar Nederland. (Het huidige Zoom NL is totaal iets anders) Gestopt omdat veel websites verdwenen. Er kwamen wel weer nieuwe websites, maar dat steeds muteren werd me te veel werk.
Wat Fred Miranda nu doet, zou een van de sites zijn om bij te houden: https://www.fredmiranda.com/reviews/showcat.php/cat/12
Ben helemaal gestopt met alles van Nikon in 2008 toen een financiële recessie het onbetaalbaar maakte om naar Japan te gaan. De Japanse Yen werd in een paar weken 60% duurder dan daarvoor. Heb tegenwoordig een andere hobby.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten