Welke lens voor portret?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Welke lens voor portret?

Berichtdoor Timmeh4 » vr mar 24 2023 7:20 pm

Ik heb een Nikon D7500 en wil wat meer portretfoto's gaan maken, nu heb ik al een aantal lenzen en was benieuwd wat volgens jullie de beste is hiervoor.

Mijn huidige lenzen zijn:

Nikon 35mm 1.8
Sigma 17-50 2.8
Sigma 105 2.8 macro

De 35 en 17-50 zijn naar mijn idee leuk voor volledige portretten en de 105 meer voor het hoofd. Zou een Nikon 85 1.8 wellicht een mooie aanvulling zijn of hebben jullie een ander advies?
Gebruikersavatar
Timmeh4

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Waardenburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor HenkvanZuylen » vr mar 24 2023 8:40 pm

Denk eens aan een 50mm f1.8 of f1.4
Dat is een mooi objectief voor portretten op een crop camera
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 160


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr mar 24 2023 8:56 pm

Ik gebruikt nog wel eens een 85mm DX micro lens op mijn D7200 voor portretten, ik heb de 50mm f1.8 mogen proberen wat ook een mooie lens is.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor Brutus » vr mar 24 2023 9:11 pm

105.
Tenminste als het om het hoofd gaat.
Beetje afstand nemen, groot diafragma, achtergrond lekker onscherp.
Beetje afhankelijk van je stijl.

Ten voeten uit?
50 mm op de Sigma.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor ReneG » vr mar 24 2023 9:40 pm

Ik heb al die lenzen (of heb ze gehad) en zou zonder meer gaan voor de AF-S 85mm f/1.8. Wel moet je voldoende werkafstand hebben, want op DX is hij aan de lange kant. Als je er geen geld aan wilt uitgeven, gebruik dan de 105mm macrolens. Maar dat wordt op DX wel een erg lange werkafstand. De 50mm is goedkoop te krijgen en op DX een prima werkafstand, maar die lens heeft me nooit kunnen bekoren. Vlees noch vis eigenlijk.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor annoh » za mar 25 2023 11:26 am

Fotograferen is kijken. Mijn advies is om zelf te leren kijken. Ga aan de slag met 50mm en 105mm en kijk wat de verschillen zijn.

Een tijd geleden had ik een shoot met een professioneel model. Zij kon zien, aan de hand van hoe haar neus weergegeven werd, met welke brandpuntafstand ik gewerkt had.

Ik werk zelf graag met 105mm en 150mm, full frame, om een evenwichtig beeld te krijgen.

Succes.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor Timmeh4 » zo mar 26 2023 1:38 pm

Allen bedankt voor de reacties, ik ben aan het kijken naar een 50 of 85. Kijkend naar de prijs zou ik een 50 1.8 nemen maar nu zag ik ook de art versies van sigma zijn deze in kwaliteit zo veel beter dat ze het grote verschil in prijs goed maken?
Gebruikersavatar
Timmeh4

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Waardenburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor Karina2 » zo mar 26 2023 2:35 pm

Beste Tim,
Het antwoord op je laatste vraag weet ik niet, maar gezien het bereik waarin je zoekt, heb ik misschien nog een suggestie voor je.
Zelf gebruik ik met veel plezier de Viltrox 56mm f/1.4, Nikon DX, prettig in gebruik, prettig geprijsd en omgerekend naar fullframe 85mm.
Ik heb de Z-versie en zie niet zo snel een F-versie, maar misschien de moeite waard om na te vragen of die er is of dat werken i.c.m. een adapter eventueel een mogelijkheid zou zijn.
Succes en veel plezier met welke keuze je uiteindelijk ook maakt :-)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor henkk » zo mar 26 2023 2:44 pm

Z-lenzen kunnen niet met een adapter op een F-vatting worden gezet. De 'registerafstand' (afstand bajonet tot sensor) van het Z-systeem is veel kleiner dan van het F-systeem en dat is schier onoplosbaar (zonder kwaliteitsverlies)

Met de Sigma ART 20 mm f/1.4 ben ik erg tevreden. Een flink verschil met de Nikkor 20 mm AF-D f/2.8. Hoe dat op 50 mm zit weet ik niet, de 50 f/1.8 staat goed bekend. Ik vermoed dat de Sigma ART wel de 50 mm Nikkor f/1.4 (waarvan ik enkele versies heb t/m de laatste) verslaat.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor annoh » zo mar 26 2023 3:28 pm

Ik bedoel niet zo zeel kijken naar de prijs maar kijken naar het beeld wat het oplevert. Wanneer je 50mm op APS-c camera zet en je maakt een wat krap gekaderd portret dan kan het gezicht wat bol lijken. Dat moet je maar mooi vinden! En, dat moet je model maar weten te waarderen!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor Patrick » zo mar 26 2023 4:07 pm

50mm is gewoon wat te kort voor een goed portret. Ik zou zeker voor de 85mm gaan!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor henkk » zo mar 26 2023 5:39 pm

Belangrijker dan de brandpuntsafstand vind ik de opnameafstand. 50 mm op aps-c (~ 75 mm op fx) is niet zoveel minder dan 85 mm op fx. Daarover hoor je zelden klachten over vervorming zelfs bij krappe kadering. Maar het dwingt je wel tot voldoende afstand. En bedenk dat achteraf croppen op hetzelfde neerkomt als een langere brandpuntsafstand gebruiken (zie bijv. de Nikon-lenssimulator).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor Patrick » zo mar 26 2023 6:15 pm

De klassieke portretlenzen waren altijd 85, 105 en 135mm. Dan zit je met 85mm al aan de kortste kant. Met een zoom pak je meestal een 70-200 objectief. En die zoom je dan liefst een beetje in. Juist om te voorkomen dat je model een relatief grote neus heeft en kleine oren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor henkk » zo mar 26 2023 9:59 pm

Zoom met je voeten. Een vette zoomlens lijkt mij niet optimaal voor de interactie tussen model en fotograaf en ook niet voor de onscherpe beeldweergave.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens voor portret?

Berichtdoor Ronald53 » zo mar 26 2023 10:46 pm

henkk schreef:....knip.... En bedenk dat achteraf croppen op hetzelfde neerkomt als een langere brandpuntsafstand gebruiken (zie bijv. de Nikon-lenssimulator).
Oeps, maar dan laat je het effect op de scherptediepte even buiten de vergelijking.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten