Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor Bouma489 » wo nov 08 2023 7:15 pm

Ik heb een principe overeenkomst om mijn hagelnieuwe 70-200 2.8 te ruilen voor een vr 200, 2.0. Dit ivm portretfotografie.
De huidige eigenaar van de 200 2.0 heeft de lens zelf destijds tweedehands gekocht en door ziekte niet veel gebruikt.
Wat denken jullie, is dit een risicovolle ruil of kan ik mij geen buil vallen?
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor henkk » wo nov 08 2023 7:28 pm

200 mm lijkt mij wel erg lang voor portretfotografie. Lastig voor de interactie met het model. Verder vast wel een prachtlens.
Probeer eens met je 70-200 op 200 mm portretten te schieten (en 1 stop maakt ook niet zo veel uit qua scherptediepte; mogelijk wel mooiere dof onscherpte met zo'n prime).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor keenoncoolstuff » wo nov 08 2023 9:22 pm

Als het je echt om portretten en kleine scherptediepte gaat zou ik de 70-200 verkopen en voor de 135mm f/1.8 Plena gaan. :thumbup:
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor Bouma489 » wo nov 08 2023 9:33 pm

Ik fotografeer met een D4s en met een Z50.
Een Plena van € 3.000,- plus een Z8 van €4.500,- wordt € 7.500,-.
Dan maar liever met gesloten beurzen een 200mm 2.0 op mijn D4s.
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor keenoncoolstuff » wo nov 08 2023 10:08 pm

Omdat je in de titel Z vatting had staan ging ik ervan uit dat je al spiegelloos was en de 200mm met een FTZ wilde gebruiken. :roll:
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor henkk » wo nov 08 2023 10:30 pm

Obv de nieuwe info over je body's adviseer ik je toch eens je 70-200 op 135 mm te zetten op je Z50 en daarmee te proberen portretten te schieten. Dat is de beeldhoek van een 200 mm op een D4s. Het lijkt mij verre van optimaal. Mik niet teveel op deze 'gelegenheid' maar overdenk de toekomst: voor portretten met de (crop) Z50 is de range 50~85 mm m.i. het meest geschikt en met de D4s de range 70~135 mm. En croppen van portretten gaat wel maar stitchen niet dus liever een wat te korte brandpunt dan te lang (alhoewel je meestal wel verder weg kunt gaan staan maar een model op meer dan 5 m is toch wel ver).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor Vincent » wo nov 08 2023 11:06 pm

Allemaal mooie theorieën over afstand, beeldhoek, cropfactor, toekomstbestendigheid, interactie met een model, etc...

Maar voor mijn gevoel typisch reacties van mensen die nooit (serieus) met een 200 f/2 hebben geschoten... De 200mm f/2 is echt een ontzettend bijzonder objectief, wat mij betreft moeilijk te vergelijken met welk ander objectief dan ook! Ik heb er zelf jarenlang met heel veel plezier mee geschoten, portretten, maar voornamelijk sportfotografie. Soms kwam die stop licht wel goed van pas natuurlijk! Dat gaf ook echt unieke platen met een heel eigen karakter. En aangezien TS ook aan sportfotografie doet (toch?), maakt dat de 200mm wellicht en erg begeerlijk objectief.

Adviseer ik dus om te ruilen? Nee zeker niet, daarover doe ik geen uitspraak, daar ga ik mijn vingers verder niet aan branden verder (maar van ruilen komt..?). Ik heb mijn 200mm f/2 ook niet 1:1 vergeleken met de Plena, ik heb namelijk de 200mm min of meer van de hand gedaan voor de Plena, niet omdat de Plena perse beter is (daar heb ik dus niet naar gekeken), maar om toch langzaam maar zeker de transitie naar volledig Z mount te maken (en anders werd de lens-collectie wel heel erg decadent ook).

Dus gewoon even een reactie in dit topic om te zeggen: het verschil tussen de 200 f/2 en de 70-200mm is ècht meer dan een stop licht en het gebrek aan zoomfunctionaliteit, dat verschil is niet in specsheets uit te drukken!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor schilder » do nov 09 2023 12:23 am

Nou het verschil is best groot tussen de 200 mm en 70-200
Maar gaat het om de vr1 of vr2 versie
Mogelijk eerst proberen
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor Bouma489 » do nov 09 2023 9:02 am

Dag Vincent, helaas is het mij niet gegeven lang genoeg op deze aardkloot te zijn om rustig aan uit te bouwen naar een Z systeem. En ja de 200mm heeft iets magisch, een uniek eigen karakter. Vandaar dat ik er op de valreep graag mee wil fotograferen. Voor een Z-systeem heb ik helaas onvoldoende tijd.
Met de Z50 heb ik eerder al op 110mm (165 equivalent) gefotografeerd. En inderdaad bijzonder mooi resultaat. Het magische van de 200 prime lijkt de 70-200 nét niet te hebben.
En ja, ‘waar twee ruilen moet er een huilen’, daar ben ik inderdaad bang voor.
Zijn er specifieke aandachtspunten waar ik op moet letten bij overname/ruilen?
Bouma489

Forumlid
Berichten: 34


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruilen 70-200s (z vatting) voor 200mm 2.0 f vatting.

Berichtdoor Vincent » do nov 09 2023 11:30 am

Als je tijd beperkt is dan zou ik sowieso je hart volgen met zulke dingen en het niet overdenken...

Bouma489 schreef:Het magische van de 200 prime lijkt de 70-200 nét niet te hebben.


Dat is echt een understatement, verschil in beeld is echt groter dan veel mensen denken. 200mm beeld heeft echt iets speciaal, moeilijk je vinger op te leggen, maar iedereen ziet dat er 'iets' anders is.

Zijn er specifieke aandachtspunten waar ik op moet letten bij overname/ruilen?


Gewicht is een dingetje. Ik weet niet of dat voor jou een probleem gaat opleveren gezien je eerder opmerking. Uiteraard moet je kunnen leven met het gebrek aan zoom. Komt je onderwerp te dichtbij dan past het gewoon niet meer. Vaak geen probleem, soms wel.

Verder de gebruikelijke dingen. Ziet een 200 er van buiten netjes uit en werkt alles naar behoren dan kan er niet zoveel mis mee zijn. Klein 'fluitje' in de autofocus als je van close focus naar oneindig en terug gaat is normaal, een harde piep is dat niet. Meestal is een fluitje na 2 of 3x focussen ook weer weg.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten