Nikor AF-S 105mm/2.8 VR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Nikor AF-S 105mm/2.8 VR

Berichtdoor Roger38 » do jul 27 2006 6:21 pm

Voor wie nog twijfeld hier een aantal foto's. Het kan nog veel beter, de dof ligt hier en daar niet goed. De 4 mooiste foto's post ik hier, de rest vinden jullie hier:
www.dicasa.nl/Macro3

Sprinkhaan:
Afbeelding

Libel:
Afbeelding

Waterjuffer:
Afbeelding

Waterjuffer:
Afbeelding
Roger38



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do jul 27 2006 6:36 pm

wat een kleuren! (met dank aan het ED glas?)
het moet erg lastig zijn om je zowel om de compositie te bekommeren (beelduitsnede) als de scherpediepte. De 'dof' is bij een aantal foto's net wat schuin weglopend, maar dat kan bijna niet anders denk ik aangezien je niet even de beste positie recht voor die libellen kunt innemen.
Wat ik zie is zeker niet slechter dan de 'oude' 105mm/f2.8 AF(D) Micro Nikkor, alleen de kleuren lijken me iets rijker, iets echter misschien wel (heb die libellen nooit gezien, dus neem het maar aan).

Hoe bevalt de VR? is het een voordeel op deze macro-lens?
Laatst gewijzigd door vanson op do jul 27 2006 8:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Roger38 » do jul 27 2006 6:42 pm

vanson schreef:wat een kleuren! (met dank aan het ED glas?)
het moet erg lastig zijn om je zowel om de compositie te bekommeren (beelduitsnede) als de scherpediepte. De 'dof' is bij een aantal foto's net wat schuin weglopend, maar dat kan bijna niet ander denk ik aangezien je niet even de beste positie recht voor die libellen kunt innemen.
Wat ik zie is zeker niet slechter dan de 'oude' 105mm/f2.8 AF(D) Micro Nikkor, allen de kleuren lijken me iets rijker, iets echter misschien wel (heb die libellen nooit gezien, dus neem het maar aan).

Hoe bevalt de VR? is het een voordeel op deze macro-lens?


Ik denk dat de VR goed zijn werk doet, foto's zijn genomen zonder statief, normaal toch wel een must bij macrofotografie. Bij de foto's heb ik een lichte usm gebruikt, verder niks aan de kleur gedaan. Als ik de dof onder de knie krijg ben ook zeer gelukkig met deze lens. Oja....................ik heb de foto's licht ingeflitst met de Nikon sb 600 met de kop 45 omhoog gericht.
Roger38



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do jul 27 2006 6:59 pm

Ik ben niet direct iemand die snel kritieken levert op foto's omdat ik de mening ben toegedaan dat de beste foto's altijd nog door jezelf worden gemaakt (waar je mee tevreden bent).
Maar deze foto's vind ik toch wel dermate indrukwekkend dat ik dat even kwijt wilde.
Toppie hoor. :D
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Roger38 » do jul 27 2006 8:06 pm

Ed Post schreef:Ik ben niet direct iemand die snel kritieken levert op foto's omdat ik de mening ben toegedaan dat de beste foto's altijd nog door jezelf worden gemaakt (waar je mee tevreden bent).
Maar deze foto's vind ik toch wel dermate indrukwekkend dat ik dat even kwijt wilde.
Toppie hoor. :D


Wauw........thanks zeg, en dan te bedenken dat ik ze gewoon ff los uit de losse pols heb geschoten bij wijze van test :oops:
Roger38



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do jul 27 2006 8:10 pm

Roger38 schreef: en dan te bedenken dat ik ze gewoon ff los uit de losse pols heb geschoten bij wijze van test :oops:

Daar zitten vanwege de spontaniteit vaak de mooiste opnames tussen. :wink:

Deze was ook uit de losse pols, zo vanuit een rijdende auto met de 80-200mm 2,8 AFD met een hele kleine scherptediepte, de handen zijn al niet meer scherp....
OK, hij is niet perfect, maar wel spontaan....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ed Post op do jul 27 2006 8:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do jul 27 2006 8:11 pm

de kleuren van die foto met al die rietstengels en andere planten, prachtig!
de libellen zijn bijna storend aanwezig bij zoveel mooie kleuren, jammer dat je die foto niet geplaatst hebt.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor alfa156 » ma jul 31 2006 8:30 pm

Nu heb ikzelf een Tamron 90mm macro. Ik vraag me af of deze 105mm qua beeld beter is. De foto's hierboven zien er iig erg goed uit. Het VR systeem lijkt mij een behoorlijk voordeel. Hoef je niet zo snel meer van statief te werken. Hebben jullie enig idee?
alfa156



Onderwerp:

Berichtdoor Roger38 » ma jul 31 2006 8:51 pm

alfa156 schreef:Nu heb ikzelf een Tamron 90mm macro. Ik vraag me af of deze 105mm qua beeld beter is. De foto's hierboven zien er iig erg goed uit. Het VR systeem lijkt mij een behoorlijk voordeel. Hoef je niet zo snel meer van statief te werken. Hebben jullie enig idee?


Klopt, deze foto's zijn uit de hand gemaakt, geen statief gebruikt.
Roger38



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » ma jul 31 2006 8:54 pm

Ed Post schreef:
Roger38 schreef: en dan te bedenken dat ik ze gewoon ff los uit de losse pols heb geschoten bij wijze van test :oops:

Daar zitten vanwege de spontaniteit vaak de mooiste opnames tussen. :wink:

Deze was ook uit de losse pols, zo vanuit een rijdende auto met de 80-200mm 2,8 AFD met een hele kleine scherptediepte, de handen zijn al niet meer scherp....
OK, hij is niet perfect, maar wel spontaan....

Afbeelding


Ik maak alleen op uit jou omschrijving dat ie spontaan is, ik vind er eigenlijk weinig aan er zit niet duidelijk een onderwerp in en ik vind dat ie teveel overbelichte plekken heeft. jammer. maar goed daar ging het hier niet om.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » di aug 01 2006 2:40 pm

Opgezetfan schreef:Ik maak alleen op uit jou omschrijving dat ie spontaan is, ik vind er eigenlijk weinig aan er zit niet duidelijk een onderwerp in en ik vind dat ie teveel overbelichte plekken heeft. jammer. maar goed daar ging het hier niet om.

Als ik jouw reacties lees staat er volgens jou nog nergens op dit forum een goede foto uitgezonderd die van jezelf, en laat ik die nou net érg saai vinden...
Ik zit op jouw reactie dan ook niet echt te wachten.

Zo...., deze reactie was ook zeer spontaan.... :evil:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten