D90 en macro lens

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: D90 en macro lens

Berichtdoor JaapV » zo okt 10 2010 1:57 pm

Genster schreef:Mijn advies is om eerst heel goed na te denken over de vraag hoe vaak je heb objectief gaat gebruiken. Een open deur natuurlijk, maar als ik dat zelf had gedaan had ik mijn Nikon AF-S 105mm F/2.8G iF ED VR micro een half jaar geleden NOOIT gekocht. Ik had zelfs geen goedkopere (of een gebruikte) gekocht.
Twee keer gebruikt en eigenlijk alleen maar "omdat ik hem had", niet omdat ik hem in die situaties zo hard nodig had.

Oh oh!! Dat klinkt als de terminale fase van NAS! :mryellow:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
JaapV

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Nismo » zo okt 10 2010 2:49 pm

Ik zal even 2 voorbeelden laten zien:

foto 1:
Afbeelding

D40 met Nikkor 60mm f/2.8 d(helaas toen verkocht omdat dit niet ging werken met scherpstellen)
Je ziet ook dat ik het hart van de bloem niet scherp krijg.
Foto 2:
Afbeelding

D90 met 18-105 3.5-5.6G
Ik merkte dat ik met deze lens, al een heel stuk minder ver op het onderwerp hoefde te zitten.
Maar wat ik wil is: nog verder te kunnen inzoomen en dat de gehele bloem dan scherp blijft inclusief hart van de bloem.
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl
Nismo

Forumlid

Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » ma okt 11 2010 1:20 am

Nismo schreef:foto 1:
D40 met Nikkor 60mm f/2.8 d (helaas toen verkocht omdat dit niet ging werken met scherpstellen)
Je ziet ook dat ik het hart van de bloem niet scherp krijg.

Het scherptepunt ligt iets in de bloem, bovenste en onderste bloemblad en het binnenrandje van dat kleine blaadje op "2 uur".
Die punten zijn scherp, niks mis mee.
Het niet scherp zijn voor en achter het scherpstelpunt is niet een kwestie van scherpstellen, maar van een erg korte scherptediepte afhankelijk van het ingestelde diafragma. Verdiep je eens meer in de theorie van scherptediepte, en pas dat toe in de praktijk.

Meer diafragmeren vergroot de scherptediepte. Te ver diafragmeren (boven circa f11) loopt de scherptediepte nog wel verder op, maar de algemene scherpte gaat door diffractie zodanig omlaag dat het algemene beeld er in dat geval dan weer niet beter op gaat worden. Elke macrolens van willekeurig elk merk en van welk topsegment ook, voldoet aan diezelfde eigenschappen.
Dus verbeter je niet je eigen manier van fotograferen loop je met een nieuwe lens tegen precies dezelfde problemen op ten aanzien van scherpte en scherptediepte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor Nismo » ma okt 11 2010 8:29 pm

Bedankt voor je tip,zal me er eens in gaan verdiepen,ik zal toch wel een macro lens moeten gaan kopen,zal niet lukken met de objectief wat ik nu heb.
Zal ik dan voor deze gaan:
No:1
http://link.marktplaats.nl/384746566
Of
No:2
http://link.marktplaats.nl/385524368
Staat bij dat er een canonvatting aan zit,weet niet of dit weer terug te zetten is naar nikon?

Alvast bedankt.
Nismo

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » ma okt 11 2010 9:19 pm

Een Nikonvatting is een Nikonvatting. Een Nikon camera heeft een Nikonvatting.

Een Canonvatting is een Canonvatting. Alleen aan te treffen op Canoncamera's: nu al de vierde achtereenvolgende sinds ze hun Leica-kopie lieten opvolgen door hun eerste spiegelreflex.

En nee, dat is niet "terug te zetten". Je moet gewoon een objectief kopen met een Nikonvatting.

Vroeger, heel vroeger, had je wel wisselvattingen. Dan kocht je een B-merk-objectief als bijvoorbeeld Sigma en daar kon je dan de passende adapter/vatting voor je camera bij kopen. Dat was in mijn ervaring rampzalig. Ieder merk had en heeft zijn eigen versies van de diverse palletjes aan de objectieven, en allemaal op een andere plaats in de bajonet, en dan moesten de palletjes van zo'n B-merk-objectief via die adapter communiceren met de gewenste camera. Zo werd in zo'n Sigma het diafragma bediend door een axiaal bewegend palletje à la Praktica, en dat moest dan door die adapter voor een Nikon worden omgezet in een radiale beweging. Bleef zo'n adapter nou altijd maar goed vast zitten... Maar nee hoor...

Ik zou overigens die 60mm nooit verkocht hebben...

Succes, emdeklerk
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Ralph » ma okt 11 2010 10:03 pm

Zoals ook al eerder gezegd is de Tamron 90mm ook een goeie keus!
Ik ben er iig tevreden mee met mijn D90!

Voor voorbeeld foto's zie mijn wereldbolletje (onder me naam) ;)
Ralph

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Nismo » ma okt 11 2010 10:34 pm

@dutchy
Hele mooie foto's!
Dat is wat ik een beetje voor ogen heb met macro,maar moet wel eerlijk zijn ik moet nog een hoop leren daarin.
Mocht iemand een tamron 90mm hebben liggen hou ik me zeker aanbevolen.
Nismo

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ralph » ma okt 11 2010 10:37 pm

Nismo schreef:@dutchy
Hele mooie foto's!
Dat is wat ik een beetje voor ogen heb met macro,maar moet wel eerlijk zijn ik moet nog een hoop leren daarin.
Mocht iemand een tamron 90mm hebben liggen hou ik me zeker aanbevolen.

Thnx, tis idd wel lastig om echt goed onder de knie te krijgen...
Ralph

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Macro/micro objectieven”