Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Antonz » za apr 10 2021 9:13 pm

Ik wil wat verder komen in het dichterbij fotograferen (pun intended). Klein natuurspul zoals bloemen/planten, insecten. En ook gewone alledaagse dingen maar dan vooral de kleinere dingen in detail. Ik loop hierbij snel tegen de beperkingen aan van de "gewone" objectieven die ik heb. Vorige week nog heb ik geprobeerd een horloge op de foto te zetten. Dat ging beter met mijn telefoon dan met de camera. Budget is niet onbeperkt, dus ik overweeg een gebruikte Tokina 100mm F2.8 te gaan zoeken. Is dat een goede keus? Aan camera's heb ik een D7500 en D7200 in gebruik.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Boem » za apr 10 2021 9:39 pm

Prima keus, net als eigenlijk alle 100-105mm macrolenzenvan de grote merken.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor jan » za apr 10 2021 10:54 pm

Prima keuze. Mocht je overwegen om naar de Z-serie te gaan dan vervalt de autofocus. Maar voor een macro is dat niet echt een probleem.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Karina2 » za apr 10 2021 10:58 pm

Samen met mijn D7000 een prima duo :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor John Jansen » zo apr 11 2021 11:15 am

goede keus, betaalbare alternatieven Tamron 90 mm (oudere type) Laowa 65mm (ragscherp)
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Antonz » zo apr 11 2021 11:49 am

Dank voor de bevestiging mensen. Vooralsnog ben ik prima gelukkig met de spiegelreflex, de Z-serie trekt me vooralsnog niet en ik zie me nog een hele tijd met plezier op DX fotograferen met een D7xxx camera. Voor mij persoonlijk is dat de sweetspot. Ik heb een 11-20 Tokina en die bevalt me heel goed: prettig in de hand, scherpe foto's en voelt oerdegelijk. Vandaar ook een voorkeur voor de Tokina macro. Een 65mm is weliswaar lekker compact in de tas maar je moet wel dichter op je onderwerp kruipen. De 100mm geeft meer ruimte. Ik ga wel zien of ik wat meer info kan vinden over de Tamron en Laowa en verder marktplaats en de lokale fotohandel een tijdje in de gaten houden voor een nette gebruikte Tokina. Wordt het niks, dan is de spaarpot tegen die tijd misschien nog wat verder gevuld voor een nieuwe.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Peter » zo apr 11 2021 12:05 pm

Tokina is prima spul.
Echt slechte macro lenzen worden vandaag de dag ook niet meer gemaakt
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Frans Martens » zo apr 11 2021 1:17 pm

Af en toe komt er hier en/of daar ook nog wel eens een tweedehands betaalbare Nikon 105 2.8 voorbij, mijn macro favoriet.
Als je het leuk vindt via de link wat voorbeelden;

https://www.flickr.com/photos/152984714 ... 005501691/
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Antonz » zo apr 11 2021 4:15 pm

Zeker leuk, dank je wel Frans. Alle beestjes komen prachtig los van de achtergrond. Wel is direct heel duidelijk hoe weinig scherptediepte je hebt bij levende insecten. Dat wordt best een uitdaging om voldoende van het onderwerp scherp in beeld te krijgen.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Frans Martens » zo apr 11 2021 11:15 pm

Antonz schreef:Zeker leuk, dank je wel Frans. Alle beestjes komen prachtig los van de achtergrond. Wel is direct heel duidelijk hoe weinig scherptediepte je hebt bij levende insecten. Dat wordt best een uitdaging om voldoende van het onderwerp scherp in beeld te krijgen.


Ja dat is zeker lastig, je kunt natuurlijk op een zonnige dag je diafragma wat verder dicht draaien en, hoewel veel fotografen het lastig vinden, een klein statief overwegen.
Wat extra licht, bv van een ringflitser, geeft je ook wat meer speling. Maar ik zou zeggen probeer eerst een fijne lens te vinden en ga daar mee het veld in. Succes met je zoektocht.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Nikkormaat » ma apr 12 2021 12:01 am

Zoek na de lockdown een mogelijkheid om hem uit te proberen. Ik heb door vergelijking voor de Nikon 105 mm f2.8 gekozen vanwege de langere slag ten opzichte van de andere merken. Met die lange slag vond ik het makkelijker om nauwkeurig handmatig scherp te stellen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Antonz » wo apr 14 2021 8:51 pm

Ik heb voor nu een set tussenringen gevonden, daar kan ik alvast mee beginnen. Ik vond ze op marktplaats. Je hoort er soms de raarste (en naarste) verhalen over. Dit was dan weer een mooie positieve ervaring, zo kan het gelukkig ook.

Eerste indruk in het gebruik van de ringen is dat de lens die je er op zet, niet te kort moet zijn. Een standaard zoom op max vergroting geeft misschien enkele cm tussen voorzijde lens en onderwerp. Een 50mm op tussenringen moet je zo ongeveer tegen je onderwerp aan duwen om flinke vergroting te verkrijgen. Ik heb één langere lens. Dat zou voor nu de goede kandidaat zijn om verder mee te experimenteren. Maar een tegenvaller daarbij is dat die juist nu een probleem lijkt te krijgen in het scherpstel mechaniek dus die valt even af. Komend weekend hopelijk tijd om daar naar te kijken. Wel erg leuk om dingen uit te proberen met de tussenringen. Er is een nieuwe wereld te ontdekken. En ineens wordt een stevig statief onmisbaar.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Stijn Smits » wo apr 14 2021 10:47 pm

Scherpstellen met tussenringen kun je het best handmatig doen, waar je ook rekening mee moet houden is dat je scherpstelling op oneindig verliest.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Antonz » ma apr 19 2021 4:34 pm

Soms kan het snel gaan. Ik heb inmiddels een nette gebruikte Tokina 100mm F2.8 op de kop getikt.

Zomaar even een snel kiekje van een verlepte narcis.

AfbeeldingVergane glorie, on Flickr

Het lijkt nog heel wat, maar is zo'n mini narcisje. Dat zie je pas als je het hele bosje op de kliko ziet liggen.

AfbeeldingDSC_0522_00001, on Flickr

Prachtig hoe veel detail er zichtbaar wordt (ook het koppie van de hond, ik kan de haren tellen), en dat met een alleszins betaalbaar objectief. Heel mooi speelgoed.

Nogmaals dank aan allemaal voor het meedenken!
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tokina 100mm F2.8 goede keus voor macro?

Berichtdoor Karina2 » ma apr 19 2021 6:38 pm

Wat leuk dat je al zo snel geslaagd bent in de keuze voor je nieuwe lens. Veel plezier ermee!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten