gebruikerservaring macrolenzen

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

gebruikerservaring macrolenzen

Berichtdoor trudy.thomassen » zo aug 27 2006 10:42 am

Wie kan mij helpen met een keuze voor aanschaf van een macrolens.
Ik twijfel tussen sigma 105 mm en tokina 100mm
trudy.thomassen



Onderwerp:

Re: gebruikerserv aring macrolenzen

Berichtdoor La Mancha » zo aug 27 2006 1:38 pm

trudy.thomassen schreef:Wie kan mij helpen met een keuze voor aanschaf van een macrolens.
Ik twijfel tussen sigma 105 mm en tokina 100mm


Hallo,

Ik zit met hetzelfde ( probleem ) ben ook aan het zoeken en ( sparen )wat voor mij het beste is, beide lensen zijn n.m.i goed, alleen een groot prijsverschil de Sigma 105 EX F 2.8 Macro kost € 409,00 en de Tokina100 F 2.8 At-X Macro € 349,00 er zit dus een groot prijsverschil in, nu is de keus welke is de beste, zie de testverslagen van Focus.
Hoop dat je hier wat aan heb en laat me weten of je een keus heb gemaakt.

Gr Henk.
La Mancha



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » zo aug 27 2006 1:58 pm

Trudy,

Er even vanuit gaande dat je een D50 of D70s hebt en geen D200 zijn de volgende specifieke macro-objectieven allemaal goed:
- Nikkor f2,8 60mm Micro D (het allerbeste objectief dus het referentie-objectief)(score 72,5);
- Sigma EX f2,8 50mm DG Makro digital (score 69,5);
- Tamron AF f2,8 90mm SP Di 1:1 Macro digital (score 69);
- Sigma EX f2,8 105mm DG Makro digital (score 70);
- Tokina AT-X f2,8 100mm Macro (kwam er op de D200 goed uit dus zal op de D50 en D70s ook wel goed zijn) (score 1,5 punten lager dan de Sigma).

Nikkor lenzen zijn altijd supergoed gecentreerd. Dit betekent dat het scherpteverloop van het centrum naar de hoeken toe altijd heel gelijkmatig is. Bij macro-opnames, zeker in een plat vlak, kan dat belangrijk zijn. De scores komen uit het Duitse blad ColorFoto. Helaas beveelt ColorFoto de Nikkor 105mm Micro niet aan.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo aug 27 2006 2:36 pm

Ik heb een paar weken terug onderstaande lens gekocht voor 30 euro op marktplaats.
Zoals je kunt zien met macrofuntie.
Ik gebruik hem i.c.m. met de PN-11 tussenring (werkt AF niet meer) maar er komen prima foto,s uit voor weinig geld.
Persoonlijk zou ik eerst zoiets proberen voordat je een dure (en misschien wel mindere)lens koopt
Afbeelding
Afbeelding
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor harry bul » zo aug 27 2006 2:43 pm

sigma macrolens 105mm 2.8 werkt beslist goed op een D70 D50 maar ook de tamron 90mm 2.8 is ontzettend goed spreek uit ervaring heb hem namelijk zelf gebruik hem met de D70 speciaal voor macro maar ook voor portret fotografie een pracht lens.maar de keuze is nattuurlijk aan jouw en wat je wilt besteden enz.

GR Harry

als ik een keuze zou moeten maken tussen sigma/tokina zou mijn voorkeur uit gaan naar een sigma.
harry bul



Onderwerp:

Berichtdoor trudy.thomassen » zo aug 27 2006 6:33 pm

Bedankt voor jullie reacties.

Ik maak inderdaad gebruik van een Nikon D50.
Het macro-objectief wil ik voornamelijk gebruiken voor het maken van foto´s van vlinders, spinnen en ander (on)gedierte.

Is er iemand, die ervaring heeft met de Sigma 105mm en dit soort fotografie?

Gr. Trudy
trudy.thomassen



Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » zo aug 27 2006 7:20 pm

Als ik moest kiezen tussen Sigma en Tokina, koos ik toch voor Nikon.
Even doorsparen, maar dan heb je wel het beste wat er te koop is.
evertfoto



Onderwerp:

Berichtdoor harry bul » zo aug 27 2006 7:39 pm

even doorsparen zegt er iemand met die prijzen van tegenwoordig van nikon nou als jij een D50 gebruikt kijk dan eens op www.dfoto.nl daar staan genoeg macro's die gemaakt zijn met een D50 en sigma 105mm en van bijzonder goede kwaliteit maar nogmaals jij moet een keuze maken en dat kan een ander niet voor jouw doen en een ander kan ook niet in jouw beurs kijken toch..

105mm 2.8 sigma 409 euro
105mm 2.8 nikkor 795 euro
60mm 2.8 nikkor 519 euro
90mm 2.8 tamron 388 euro

suc6 met je keuze.
Laatst gewijzigd door harry bul op zo aug 27 2006 8:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
harry bul



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » zo aug 27 2006 7:55 pm

Geachte Olle Griese: een zoomlens met macro-functie is iets anders dan een echte, op dichtbij gecorrigeerde macrolens als een Micro-Nikkor.
Een echte macrolens is gecorrigeerd voor een afbeeldingsmaatstaf van 1 op 10. Helaas is ook Nikon er toe over gegaan de gewone lenzen met niet meer dan een riante dichtbij-instelling het predikaat "macro" mee te geven. Niet dat het niet werkt, maar toch...
Beste Trudy: "(on)gedierte" bestaat niet in het dierenrijk. Of het zou die ene, op twee benen lopende soort moeten zijn...
Om op je vraag terug te komen: ik zou ook altijd voor Nikon gaan, maar als je echt wilt kiezen tussen Sigma en Tokina: neem dan Tokina.
Dat zou ik doen, gezien de mechanische en optische kwaliteit.
Probeer anders eens een tweedehands Micro-Nikkor?
Groetjes, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » zo aug 27 2006 8:37 pm

Beste Trudy,

Ik zelf fotografeer nu al een tijdje met de tokina.
Ben er erg over te spreken, en ervaar de lens optisch en mechanisch meer als goed. Natuurlijk zijn er altijd betere( alle nikkors :) ), maar daarvoor tast je ook dieper in de buidel.
Kijk voor wat foto's van dit objectief maar eens op mijn website onder de link:macro's and still's in color.
Van alle vreemdmerk objectieven vind ik de tokina qua feel en uitstraling het dichtst in de buurt van nikon liggen.
Mechanisch zijn ze ook erg robuust.
Succes met je keuze

Gr. Martin
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » zo aug 27 2006 9:29 pm

Hallo Trudy,

Mijn keuze zou zijn de Tamron SP AF90mm F/2.8 Di Macro 1:1.

Dit objectief krijgt zeer goede kritieken en is redelijk goed betaalbaar.

Mijn eigen favoriet is de AF Zoom-Micro 70-180 f/4.5-5.6D.

Dit is een zeer veelzijdig objectief echter wordt niet meer gemaakt maar wordt af en toe nog wel eens aangeboden op de 2e hands markt.

Voor een review zie: http://www.bythom.com/70180Macrolens.htm
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma aug 28 2006 7:33 am

Voor het fotograferen van vlinders heb je veelal aan een 100 mm macro objectief niet genoeg. Vaak hoor ik dat je dan een 200 mm nodig hebt.

Ik heb wel eens wat geprobeert met een 180 mm en tussenringen, maar dan krijg je de vlinder er ook niet goed op.

De meeste vlinders vliegen weg al ik ze dichter benader dan 3 meter.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dirk Wisman » ma aug 28 2006 9:22 am

Dat had ik ook, mijn vader de bioloog had een oplossing (goedkoop).

1. men neme een handzame glazen pot (geen netje, dit beschadigt de vlinder)
2. vang de vlinder (vergt enige handigheid)
3. deksel (met gaatjes) erop
4. half uurtje in de ijskast
5. vlinder wordt nu zeer traag.
6. je kan hem vanuit het potje op de bloem zetten.
7. de vlinder zal zijn vleugels open slaag om zich te warmen aan de zon
8. fototjes maken
9. even wachten na afloop totdat de vlinder wegvliegt (ivm andere roofdieren)
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor ivdputten » ma aug 28 2006 10:34 am

Kijk eens op marktplaats voor een 60mm micro van Nikon.
Geweldige lens en niet zo duur tweedehands.

Ivo
ivdputten



Onderwerp:

Berichtdoor harry bul » ma aug 28 2006 10:58 am

wat is volgens jouw niet duur tweede hands?ook daar worden op het moment de prijzen aangepast voor nikon lenzen.
harry bul




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten