micro-nikkor

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

micro-nikkor

Berichtdoor artto » za sep 02 2006 7:29 pm

heb reeds jaren de 60mm2.8 in bezit. meer dan mooie lens! in gebruik zowat mijn standaard(zeker voor analoog, maar ook op dslr prima, dan maar een paar pasjes achteruit...)
op zoek naar een mooie lichtsterke portretlens, ben ik van plan alsnog de micro 105/2.8 afs, aanteschaffen.(wordt op een dslr 158mm, mooi toch voor portretten?)
iemand hier ervaring mee?

onder de nikoniaan-techneuten onder ons, waarom een 105mm? en geen 100mm? het verschil van 5mm heeft een betekenis, neem ik aan.

ik was van plan de oude 105mm2.8 aanteschaffen, maar het verchil van 34euro(C.A) met de nwe zal duidelijk zijn, dat mijn keuze reeds bepaald is. ook mijn polafilter 62mm past op de 105afs. (de oude filtermaat is 52mm)
artto



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » za sep 02 2006 10:58 pm

Op een digitale body is de 60mm micro de ideale portretlens!! Waarom wil je naar een 105mm?? De portretlens voor analoge fotografie is 90mm dat is digitaal dus de 60mm. Als je naar een 105mm analoog (157,5mm digitaal) gaat krijg je een 'platter' gezicht. Voor mensen met heel grote neuzen misschien een voordeel, maar over het algemeen dus niet. Bovendien is de 60mm qua contrast en scherpte absoluut de allerbeste Nikon-lens die er is.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo sep 03 2006 7:26 am

hier is ook een discussie over het ideale portret objectief:

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=1136

Het verschil tussen een 60 en een 105 macro objectief zit in de werkafstand. Je kunt ze beiden ook voor portretten gebruiken. Alles kan.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten