OK, na discussie Sigma 18-200, hier is dan de Nikon 105 VR

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

OK, na discussie Sigma 18-200, hier is dan de Nikon 105 VR

Berichtdoor Wolf Zorrito » vr nov 17 2006 7:47 pm

Ik had beloofd nog wat plaatjes te laten zien nav de discussie over de Sigma 18-200 en de aanschaf van de 105 prime. Hier zijn de eerste shots met de Nikon 105 VR:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Wolf Zorrito



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » vr nov 17 2006 7:50 pm

Pláááátjes!!!!!!!!!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Wolf Zorrito » vr nov 17 2006 7:59 pm

Cees,

Ja, ik heb nu al gezien hoeveel meer contrast en scherpte ik kan vastleggen. Al is het maar een simpele D50 body, de lens knalt er wel een goede dynamiek in. Ik moet zelfs beter kijken hoe het licht is want NU kan ik het wel vastleggen. Gaaf, ik kan weer verder groeien zo.
Het is wel een smak geld maar dan heb je ook wat.

Wolf
:lol:
Wolf Zorrito



Onderwerp:

Berichtdoor Steef » vr nov 17 2006 8:19 pm

Gaaf man! Ziet er goed uit. Deze lens staat ook al op mn verlanglijstje :wink:
Steef



Onderwerp:

Berichtdoor Pindar01 » vr nov 17 2006 8:49 pm

Wolf,
Waanzinnig! :shock:

Ik ben net lid en heb de discussie niet gevolgd maar, ik begrijp dat de sigma lens niet voldeed?

Groet: Michel
Pindar01



Onderwerp:

Berichtdoor Wolf Zorrito » vr nov 17 2006 8:57 pm

Michel,

Oh, lees dan even de discussie die over de Sigma lens ging:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=1621

De Sigma DC 18-200 is een prima lens hoor. Maar ik kocht hem in Juni toen er nog zoveel licht was. En nu is er minder zon, ik heb mijn foto-interesse verlegd naar meer schaduw werk en structuur. En dan moet je keuzes maken. Vandaar.

Wolf
Wolf Zorrito



Onderwerp:

Berichtdoor renecita » za nov 18 2006 7:45 am

Wolf,

Prachtige foto's. Ik heb de lens ook (nog niet zo lang). Heb mooie foto's gemaakt. Maar in de praktijk vind ik het toch nog moeilijk om te gaan met de geringe scherptediepte. Heb ook al aardig wat foto's gemaakt van paddestoelen die er op de camera mooi uitzagen, maar op de pc maar deels scherp waren. Hoe doe jij dat? Welk diafragma gebruik je doorgaans? En tot welke sluitertijd lukt het jou om uit de hand te fotograferen?

Ben benieuwd.

Renecita
renecita



Onderwerp:

Berichtdoor Wolf Zorrito » za nov 18 2006 8:48 am

Renecita,

Prachtige foto's. Ik heb de lens ook (nog niet zo lang). Heb mooie foto's gemaakt. Maar in de praktijk vind ik het toch nog moeilijk om te gaan met de geringe scherptediepte. Heb ook al aardig wat foto's gemaakt van paddestoelen die er op de camera mooi uitzagen, maar op de pc maar deels scherp waren.



Ik begrijp wat je bedoelt. Voor mij betekent de geringe scherptediepte dat ik opnieuw moet leren fotos te maken. Nu de zoom in de doos ligt betekent dat ik zelf veeeeeel meer moet lopen en bewegen om de juiste positie te vinden. Dat lijkt mss een nadeel maar ik denk dat het een voordeel is. De zoom maakte me een beetje gemakszuchtig en nu moet ik dus zelf aan het werk. En dat geld ook voor de scherptediepte. Ik zie het niet als nadeel, meer als voordeel, het bied me kansen fotos te maken die bijzonder zijn. :idea:







Welk diafragma gebruik je doorgaans? En tot welke sluitertijd lukt het jou om uit de hand te fotograferen?


Diafragma wordt doorgaans ingesteld op 8-12 . Dat geeft vaak de beste scherpte. Zie ook mijn vorige 'draad' over de Sigma, ik heb toen proefjes gedaan. Uit de hand fotograferen met deze lens weet ik nog niet, ik heb de lens nog maar 1 dag hoor. Ik zal er op letten !
Probeer in elke geval in een goede houding te staan: knieen lichtjes los, voeten uit elkaar, armen en camera tegen je lichaam, linkerhand voor bij de lens. Als je bv TaiChi of een gevechtssport doet weet je wel hoe je 'goed' moet staan. :shock:


Wolf
Wolf Zorrito



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za nov 18 2006 7:42 pm

n.a.v. jou foto,s heb ik vanmiddag de 105mm micro 2.8 zonder VR gekocht.
Ik hoop dat daar net zulke scherpe foto,s mee te maken zijn.
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Wolf Zorrito » za nov 18 2006 8:00 pm

Olle griese,

GEFELICITEERD want het is een moordlens.
Als alleen de VR ontbreekt zal de optiek wel net zo goed zijn dunkt me. Je moet mss eerder een keer een statief gebruiken dan met VR.

Laat de fotos maar zien !!!!!!!!!!!

Hest goud doan jong, Wolf
Wolf Zorrito



Onderwerp:

Berichtdoor renecita » zo nov 19 2006 1:24 pm

Dank je Wolf, voor je antwoord.

Probeer in elke geval in een goede houding te staan: knieen lichtjes los, voeten uit elkaar, armen en camera tegen je lichaam, linkerhand voor bij de lens. Als je bv TaiChi of een gevechtssport doet weet je wel hoe je 'goed' moet staan.


Je beschrijving van de juiste houding is goed duidelijk hoor! Liever geen gevechtssport voor mij :wink:
renecita



Onderwerp:

Berichtdoor Wolf Zorrito » zo nov 19 2006 1:31 pm

Liever geen gevechtssport voor mij



Toch wel hoor want de basis voor TaiChi en andere oosterse gevechtssporten is dat je leert te ontvangen, vreedzaam en stil te zijn van binnen. Je leert de agressieve energie van de tegenstander om te keren, terug te geven.

Wolf
Wolf Zorrito



Onderwerp:

Berichtdoor rvdb » ma nov 20 2006 11:34 am

Kun je die lens nu ook gebruiken voor niet macro plaatjes.. Want op 105mm is VR ook wel handig in het verreweg schieten.. Heb je daar al mee gestoeid?
rvdb



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » wo nov 22 2006 5:47 pm

Wolf Zorrito schreef:Olle griese

Laat de fotos maar zien !!!!!!!!!!!

Hest goud doan jong, Wolf

vanmiddag de lens binnen gekregen, helaas niets gevonden rond het huis waar de micro voor bedoeld is maar met een duif op 2 meter afstand doet hij het ook prima.
Foto wel verkleind naar 150 Kb
Afbeelding
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Wolf Zorrito » wo nov 22 2006 6:42 pm

Olle,
Mooi hoor, het staat als een huis ! Ga der maar niet onderstaan anders heb je dadelijk een lens met duivepoep :-)


Rvdb,
Ik heb nog een foto gemaakt waarop je kunt zien hoe objecten veraf scherp worden afgebeeld. Het is een landschapsfoto met ganzen ( wit ) en een zendmast. Afstand ca 700 meter. Opname free-hand, zonder statief.
De foto is ca 3 MB dus ik doe hem maar via een linkje . Kun je hem lekker dowloaden en zoomen zo veel je wilt.


http://members.lycos.nl/wolfzorrito/image/Untitled-358groot.jpg

Wolf
Wolf Zorrito




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten