Macro objectief

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Macro objectief

Berichtdoor erikwiechers » wo aug 31 2005 7:14 pm

Zijn er onder jullie die zich speciaal richten op de macro fotografie ? En zo ja, welke lenzen genruiken jullie daarvoor ? En hebben jullie ergens voorbeelden staan ?
Ikzelf wil eventueel de AF Zoom-Micro 70-180 f/4.5-5.6D aanschaffen. Heeft iemand ervaring met dit objectief ?

Alvast bedankt voor de reacties

groet
Erik
erikwiechers



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo aug 31 2005 9:59 pm

Afbeelding
Foto: ©EAD2000-2005etc.


Dag Erik,

Hierboven een foto, die ik maakte met mijn 105 mm 2.8 Manual focus Nikkor.
Dat is een van de gereedschappen waar ik mee werk. Ik werk ook met de PB-4 balg met daarop een EL Nikkor of Schneider Kreuznach vergrotingslens (dat is echt een ongeevenaarde combinatie). Het andere gereedschap is mijn statief en dat is eigenlijk onontbeerlijk bij macro fotografie (die heb je in verschillende prijsklassen, maar elk statief is beter dan helemaal geen statief). Om voldoende scherptediepte te krijgen moet je het diafragma flink dichtknijpen en dan heb je vaak lange belichtingstijden.

Er is een uitstekende verhandeling over Macro fotografie door Hans Braakhuis: http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogus/
Links vind je dan de klik opties: macro dichtbij, macro praktijk.
Echt een aanrader.

Nu over de lens die je op het oog hebt:
Bjørn Rørslett is een beroepsfotograaf, die veel Macro werk doet, en hij heeft van een groot aantal Nikkor lenzen zijn persoonlijke voorkeur opgeschreven. Wellicht een handige graadmeter.
De link: http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html
Bjørn klaagt niet over de optische kwaliteit van de lens, maar vindt de houder waarmee je de lens op een statief bevestigt ver beneden de maat. Hij is vervolgens zelf aan de slag gegaan om de houder te modificeren.

Mijn persoonlijk voorkeur zou uitgaan naar een ander objectief (mijn 105 mm 2.8 manual focus is goedkoper dan macro zoom - maar werkt natuurlijk lastig op een digitale camera vanwege ontbreking van de chip).
Een iets duurder maar hele mooie optie is de 85 mm PC Micro Nikkor, omdat je hiermee het vlak waarop je scherpstelt kunt instellen (Schleimplfug) of de 200 mm 4.0 micro Nikkor.

Tot slot heb ik me laten vertellen dat het eindejaars nummer van het blad van de NCN aandacht zal besteden aan macro fotografie technieken (onder voorbehoud wel te verstaan).

AG



Afbeelding
Foto: EAD2000-2005etc.
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Wolverlei » zo okt 30 2005 12:31 am

Effe wat laat wellicht, maar ik fotografeer met de zoommicro, de 105 en de 60 mm micro van Nikon. Ieder heeft zo zijn beperkingen. De 105 heb ik inmiddels overgedaan aan mijn zoon die ook niet onverdienstelijk fotografeert inmiddels.

De zoom is erg handig voor insecten en reptielen. Je hoeft niet zo dichtbij te komen. Nadeel is dat ie moeilijker uit de hand werkt en ik ben vaak wat eigenwijs en probeer het toch, wat tot missers leidt. Voor bloemen en "repro's" gebruik ik de 2,8/60 mm. Een onovertroffen klasse objectief. Haarscherp, mooie dof. Ik heb er al twee versleten (eerst de 3,5/55 die is gestolen en toen een tijdje de eerste 60/2,8 met dat rare dunne scherpstelringetje aan de voorkant en de wiebelende lenzen bij volle uitdraai... verkocht..)
Werkt ook goed op de balg. Maar bij insecten en reptielen kom je snel te dichtbij.

Verder werk ook wel met de 24-85 met macroinstelling tot 2 : 1. Is wat minder, maar het objectief is lekker universeel wanneer je iets mee wil nemen op een wandeling. Met een beetje diafragmeren is het conrast prima, maar vor echte repro's istie niet geschikt. Vertekent een beetje, maar dat zie je niet met beestjes en bloemetjes. Een muur is toch ook wat moeilijker (en dat doe ik nogal eens.. een afwijking van me)
Bij heel dichtbij valt soms de schaduw van de zonnekap over het onderwerp...
Wolverlei




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten