Macro lens voor productfotografie.

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor Léon Obers » wo jan 20 2010 3:14 pm

San schreef:Ik ben benieuwd, lijkt me een kwestie van enorm wennen. Er zijn ook voldoende tevreden gebruikers van de 105mm, dus ik zal het ook in de vingers moeten krijgen : )

Maar of dat nu typische productfotografen zijn? Die nemen liever hun toevlucht tot bijv. de Nikkor PC 85mm tilt/shift objectieven, of nog beter een "Hartblei" 80mm of 120mm tilt/shift objectief om betere controle te hebben op perspectief en scherptevlak.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor San » wo jan 20 2010 8:14 pm

Ik heb de fotocube en lampen even opgezet om wat testfoto's te maken (totdat mijn lampen sprongen) ;)

Het is even wennen, maar productfotografie in een studio op statief is toch goed te doen... Bij grotere duidelijke objecten, is het een kwestie van het object precies in het midden van het scherpstelpunt te positioneren (eenmaal scherpgesteld kun je eventueel nog wat herkaderen, maar bij productfotografie niet noodzakelijk). Op een statief wat lastig soms, maar als je de kop van het statief wat los schroeft, dan ben je iets flexibeler. De handklopper (hoe heet zoiets?) was wat moeilijker omdat je op het juiste punt scherp moet stellen. Maar het vergt denk ik allemaal wat handigheid en ervaring (ik vind het wel leuk altijd om me ergens in vast te bijten). Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Heerlijk scherp, mooie kleuren ..


Na het openen van de thumbnails, op 100 % bekijken voor een scherpe goede weergave.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Leuk al deze foto's zijn geaccepteerd bij Shutterstock. De foto van de appel ook .. Review ging snel dit keer :)
San



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor patrick91 » vr jan 22 2010 10:08 pm

Dat is een garde :)

Het wennen is dus al gelukt!
Ik heb de tamron 90 gekocht .. verwacht ik morgen..
patrick91



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor San » vr jan 22 2010 10:26 pm

Ik lig helemaal in een deuk hier ... natuurlijk een garde .. ik wist niet meer hoe het heette. :oops:
San



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor San » ma mei 17 2010 7:56 pm

Toch weer een oud topic van mezelf opgezocht. Ik ben nu al een tijdje in het bezit van de Nikkor 105mm.
Wat ik moeilijk vind van dit objectief is toch de beperkte scherptediepte. Voornamelijk bij productfoto's; bij het fotograferen van een armband of ketting met diafragma F/11, krijg ik toch maar een beperkt deel scherp. Een beperkte scherptediepte kan soms heel mooi zijn, maar bij mijn productfoto's wil ik alles scherp of een grote mate scherp. Hiervoor gebruikte ik de Tamron 90mm op een cropcamera en met F/11 had ik alles mooi scherp.

Wat doe ik fout, moet ik meer afstand nemen voor meer scherptediepte? Iets verkeerd ingesteld?
Ik heb hier even snel wat voorbeeldjes (zijn eigenlijk 3 aparte foto's, heb ze even samen in één afbeelding geplakt, dus verhoudingen komen niet overeen).. Ik stel logischerwijs scherp op het voorste gedeelte, maar ik vind de scherptediepte van bijvoorbeeld de ring, maar ook de hanger veel te beperkt. Terwijl F/11 is gebruikt.

Afbeelding
San



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor flitslicht » di mei 18 2010 9:55 am

Het ligt niet aan de lens maar aan de afbeeldingsmaatstaf. Je kan twee dingen doen:

1. zorgen dat het onderwerp kleiner op de sensor wordt afgebeeld (verder weg gaan staan)
2. een tilt/shift lens gebruiken om het scherptevlak te kantelen zodat het over de tafel loopt
flitslicht



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor San » di mei 18 2010 12:02 pm

Ik zal het verder weg proberen .. hoewel ik er volgens mij niet al te dicht op sta (30 a 50 cm). Bedankt voor je antwoord :)
San



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor henkk » di mei 18 2010 10:31 pm

Wat ik hiervoor probeer is twee foto's aan elkaar te stitchen met een verschillend scherpstelpunt. Ik gebruik ook de 105 mm Micro en als stitch programma PS elements. Helemaal geweldig gaat dat in de praktijk nog niet maar het zou eenzelfde effect als een shift/tilt-objectief moeten kunnen opleveren.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor Léon Obers » di mei 18 2010 11:38 pm

Uitgebreide stitch software om focus stacking te kunnen toepassen:
http://www.heliconsoft.com/heliconfocus.html
http://www.heliconsoft.com/focus_samples.html
Demo-filmpje hoe dat verder automatisch gestitched wordt: http://www.youtube.com/watch?v=fJiEw4VC ... re=related
In combinatie met een Focus Focus Stacking Rail kunnen de beelden zelfs zodanig gecombineerd worden dat een 3-D rendering gemaakt kan worden:
http://www.youtube.com/watch?v=KFn03H1_ ... _embedded#!
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor San » wo mei 19 2010 8:26 am

Dus het is wel een erkend probleem als ik het zo lees? Stitchen kan, maar liever niet, lijkt me een hels karwei met veel productfoto's. Wat betreft bewerken ben ik ook al veel tijd kwijt. De Tamron 90mm Macro had dit helemaal niet zo sterk .. Op F11 was het object vrijwel over de hele linie scherp.

Overigens vind ik de beperkte scherptediepte in andere gevallen wel erg mooi, Ik houd erg van boterzachte DOF/bokeh .. alleen niet altijd geschikt voor productfoto's.
San



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 19 2010 8:43 am

San schreef:De Tamron 90mm Macro had dit helemaal niet zo sterk .. Op F11 was het object vrijwel over de hele linie scherp.

Dat lijkt maar zo. Het verschil waar je op doelt toen je die Tamron nog gebruikte met een andere camera, het verschil tussen FX en DX is dat de scherptediepte bij FX zo ongeveer ruim 1 stop minder bedraagt dan het gebruik van lenzen op DX bij dezelfde beeldhoek.

Verder gebruik je wellicht een andere vergrotingsmaatstaf omdat DX een kleiner opnameformaat is, en door de crop je beeld eerder "formaatvullend" is dan bij FX. Je hebt bij FX dus de neiging dichterbij je onderwerpen te benaderen.
Dichterbij impliceert een kleinere scherptediepte.

Voor macro is FX geen voordeel. Je kunt dan wellicht beter zelfs nog een compactcamera gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor San » wo mei 19 2010 10:27 am

Ah dat klinkt heel logisch .. zal eens experimenteren met een kleiner diafragma en meer afstand. Bedankt!
San



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor flitslicht » wo mei 19 2010 11:32 am

De scherptediepte is ook afhankelijk van het formaat en de bekijksafstand. Gebruik je een beeld bijvoorbeeld klein op een webpagina dan is de scherptediepte veel groter dan als je het groot afdrukt en van dezelfde afstand bekijkt. Bovendien is diffractie onzichtbaar als je het klein gebruikt waardoor je best naar f/22 of zo kan gaan. Het beste kan je dus al tijdens het fotograferen rekening houden met het gebruiksdoel. Verder is ook het punt waar je scherpstelt van belang. De scherptediepte bij macro is voor en achter het scherpstelpunt ongeveer gelijk.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 19 2010 12:11 pm

flitslicht schreef:De scherptediepte is ook afhankelijk van het formaat en de bekijksafstand......
.....Bovendien is diffractie onzichtbaar als je het klein gebruikt waardoor je best naar f/22 of zo kan gaan.

Ik kan dat wel beamen. Heb vroeger bij een fotostudio hier in Eindhoven veel foto's gemaakt van brillen voor in een catalogus.
http://www.euro-optics.nl
De brillen groot op het scherm gezien, zag je beslist wel de scherpte naar onscherpte iets weglopen achter bij de "veren" voor achter de oren. (Je deed wel iets met een balans door het scherptepunt er tussenin te leggen, maar toch wat meer nadruk op een scherpe voorkant dan op een achterkant). Bij diafragma f 22 zag je beslist ook de iets afgenomen algemene scherpte door diffractie (ik dacht dat ik om die reden maximaal tussen f16 en f22 in ging zitten). Maar de plaatjes werden maximaal iets van pakweg 6-7 centimeter breed in de folder gebruikt. Meestal zelfs nog kleiner. Met verkleining en de normale verscherping van beeld op dat formaat, valt zoiets dan niet meer op.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Macro lens voor productfotografie.

Berichtdoor San » wo mei 19 2010 2:08 pm

Voor foto's op webformaat tot hoever kan ik maximaal gaan in diafragma voor een kwalitatief mooi scherpe foto?
San




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten