Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor Patrick » ma okt 11 2010 11:09 am

gongon schreef:Ik weet niet of dat een eerlijke prijs is. De Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D kost bij KE 355 euro nieuw. en de Nikkor 60mm AF-S Micro f/2.8G Ed Nano kost bij KE 379 euro.

Dan is de keuze in geval van een nieuwe wel heel makkelijk! :huh: De AF-S...

Tweedehands lijkt mij ongeveer 2/3 van de nieuwprijs voor een goed exemplaar een goede prijs.
Patrick Flickr Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor pbreev » ma okt 11 2010 5:52 pm

Dan is de keuze in geval van een nieuwe wel heel makkelijk! :huh: De AF-S...

Ik weet niet of dat zo simpel is. Gelet op het lichtafval in de hoeken bij jouw geprezen AF-S t.o.v. de AF-D bij F/2.8. Fotografeer je alleen maar 1 op 1 dan heb je gelijk maar anders...
Het is maar net wat je zoekt ...
pbreev

Onderwerp:

Berichtdoor pacha » vr okt 29 2010 2:44 pm

Een (macro)objectief aanschaffen is keuzes maken.
Heb na enig wikken en wegen, de knoop doorgehakt.
't is de tweedehandse Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D geworden.
Het feit dat ik niet meteen achter vlinders ga aanhollen, maar voornamelijk zal proberen vrij rustige beestjes, zoals slakken, spinnen, enz.
van nabij in beeld te brengen, heeft de doorslag gegeven.

Heb een beetje geoefend, ben echter amateur en totaal leek in macrofotografie.
Begarijpelijk dat het resultaat niet bepaald meevalt.

Wanneer ik jullie schitterende macrofoto's op het forum bekijk, is het me duidelijk dat ik een hele weg te gaan heb.
Heb me wat ingelezen over het onderwerp, hier op het forum, en elders op het Internet.

't is meteen duidelijk, zonder jullie hulp, kom ik niet echt vooruit.

Ik neem aan dat jullie mij, aan de hand van een genomen foto, advies kunnen geven, aangaande de te vermijden fouten.

kan ik ergens in een bepaald topic een voorbeeld foto plaatsen, om voornamelijk tips en advies te krijgen, welke mij kunnen vooruithelpen bij het fotograferen, in het algemeen, en met deze macrolens in het bijzonder.

Met dank.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
pacha

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » vr okt 29 2010 2:49 pm

pacha schreef:
kan ik ergens in een bepaald topic een voorbeeld foto plaatsen, om voornamelijk tips en advies te krijgen, welke mij kunnen vooruithelpen bij het fotograferen, in het algemeen, en met deze macrolens in het bijzonder.

Met dank.

Ja hoor, gewoon in 'Foto presentaties'.
Groet, Cees :-)

Digitaal en analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Cees

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor George Fennes » vr okt 29 2010 8:49 pm

We hebben het allemaal nu wel over de Nikkor 60mm een heel goed objectief natuurlijk, maar nog beter is de Sigma 70 / 2,8 EX/DG/Macro.
Zoek het maar eens op hier op het forum en zelfs Hans Braakhuis moest schoorvoetend toegeven dat de Sigma 70 / 2,8 EX/DG/Macro het inderdaad won van de Nikkor.
Dus ik zou de Sigma zeker in de afweging meenemen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor pacha » za jan 15 2011 10:16 pm

[url][/url][url][/url]We zijn nu drie maanden verder,
heb heel wat plezier beleefd aan het macrolensje.

Zodanig veel zelfs, dat ik als uitbreiding voor het lensje, een voorzetlens heb gekocht.
Zo'n voorzetlens is een soort veredeld vergrootglas, wat op de frontlens wordt bevestigd.

Wat het resultaat hiervan is, wordt getoond in het topic : welk setje voorzetlenzen aanschaffen, pagina 2.

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=29836&start=15
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
pacha

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Wim Hummelman » zo jan 16 2011 9:52 am

Ik gebruik deze lens al enkele jaren als standaard lens en is buitengewoon scherp. Als micro gebruik ik deze lens voor stilstaande objecten, voor insecten en dergelijke moet je te dichtbij komen. Dan gebruik ik een 28-105 macro. Ik heb 2de hands in 2008 200.00 euro betaald.
Nikon E4300, D300, D70S, Nikkor 18-70G, 17-55 2.8, 28-105macro, 70-300, 60micro, 300 f4, bs900
Wim Hummelman

Forumlid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » zo jan 16 2011 1:22 pm

Mede door het onderwerp van Pacha over voorzetlenzen lopen er nu een paar dingen over de 60mm AF door elkaar heen.
Ik ben zo vrij even een regel uit één van mijn bijdragen aldaar hier te plakken.
---o--o--O--o--o---
De 60mm AF is nog steeds een van mijn favoriete objectieven, die ik jarenlang als standaardobjectief heb gebruikt op de F90. Enige minpunt is de slappe kunststof diafragmaring, die praktisch niet te bedienen is zonder dat je hem "inknijpt" en waardoor het ding dan niet meer soepel draait en je zelfs de inklikpunten niet goed meer kunt onderscheiden. Iets wat me iedere keer weer irriteert. Doe mij maar een klassieke metalen diafragmaring. Volgende keer dus maar een Zeiss... (Zodoende kan ik me wat voorstellen bij het commentaar van FotoMagazin op de slappe scherpstelring van de 1,4/85mm AF-S G, die volgens de testers daarbij de MF belemmert. Lekker handig...)
---o--o--O--o--o---
Maar afgezien van de Nikon-onwaardige diafragmaring: optisch is die 60mm nog steeds top. Scherp, vrijwel vertekeningsvrij, en een contrastweergave "van wat heb ik jou daar". En de scherpstelling is nog immer, na bijna 18 jaar, net zo soepel en smeuïg als toen ik hem kocht. De AF wordt door mij niet vaak gebruikt.
En er zijn in de periode dat ik hem als wat langer standaardobjectief gebruikte maar heel weinig keren geweest dat ik behoefte had aan meer lichtsterkte. Ook een kwestie van roeien met de riemen die je hebt, natuurlijk. Heel fijn in musea. Zelfs nu ik sinds een paar jaar de luxe van de 1,2/50mm mag ervaren grijp ik nog regelmatig naar de 60mm in het standaardbereik van 50 à 60mm.
Overigens zie ik de 1,4/35mm als het ideale standaardobjectief, die ik 80% van de tijd op de F90 heb.
Je raakt gauw verwend. Hoe prima de met de F90 aangeschafte 3,5-4,5/28-70mm AF D ook is, de geringe lichtsterkte beperkt de inzet tot de zeldzame keren dat ik flitsfoto's maak.

emdeklerk
emdeklerk

Forumlid

Terug naar “Macro/micro objectieven”