Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor pacha » do okt 07 2010 4:27 pm

Ben nieuw op het forum, en leek in fotografie.

Ben van plan een nieuwe lens aan te schaffen, om voornamelijk kleine dieren en kleine voorwerpen van dichtbij te fotograferen,
zoals vlinders, libellen, bijtjes, en dergelijke.
Er zijn wellicht meerdere lenzen hiervoor geschikt.

Ik bezit reeds een Nikon 50mm f/1.8D lens,
en een Tamron sp af28-75mm xrsi
wellicht niet echt geschikt voor dit soort werk.

Nu is mijn vraag:
Mag ik van de Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D, betere resultaten verwachten bij het fotograferen van kleine dieren, en kleine voorwerpen,
dan van de 2 voornoemde lenzen,
en dan vooral op gebied van scherpte en de mogelijk om het onderwerp, dichter bij zijn ware grootte af te beelden.

Kan de Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D lens tweedehands aankopen, daarom mijn vraag over deze lens.

(Sorry voor de vraagstelling, het onderwerp wellicht al aan bod geweest, maar heb via de zoekfunctie geen bevredigend antwoord op mijn vraag kunnen vinden.)
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor Melliw » do okt 07 2010 4:30 pm

De 60mm staat bekend om zijn enorme scherpte en andere kwaliteiten.
Je zult daar zeker mee vooruit kunnen in het macro-gebied. Als de prijs je aanstaat: gelijk doen.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor TomD80 » do okt 07 2010 5:11 pm

De 60 mm staat inderdaad bekend om scherpte en zeer goede autofocus. Echter vraag ik me af of dit objectief voor jou interessant is. 60mm is naar mijn mening meer een objectief om postzegels ofzo mee te fotograferen. Met zo'n 60 mm moet je namelijk behoorlijk dicht op je onderwerp zitten.
Je zal waarschijnlijk betere resultaten krijgen dan met het arsenaal wat je nu hebt, echter voor bewegende dieren zou ik toch een macro objectief met een brandpunt van ronde de 100mm aanraden.
TomD80



Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor Patrick » do okt 07 2010 6:37 pm

Mijn eerste idee was ook direct dat de 60mm te kort is voor wat je ermee wilt doen. Je kan beter naar iets langers kijken. Zoals gezegd iets rond de 100mm. Of zelfs iets als een Sigma 150mm, welke bekend staat als een uitstekend objectief waarbij je wat met afstand kunt bewaren tot je onderwerp.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor pacha » vr okt 08 2010 12:12 pm

Patrick, TomD80 en Melliw,
bedankt voor jullie deskundige uitleg.

Een objectief kopen is keuzes maken.
Aan de hand van jullie raad kan ik met meer inzicht mijn keuze maken.

Mag ik voorzichtig afleiden dat een tweedehandse Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D, niet direct een miskoop is,
voor iemand die totaal onkundig is in de macro fotografie,
maar dat er betere opties zijn wanneer men verder wil in deze discipline.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor TomD80 » vr okt 08 2010 5:23 pm

Het is geen miskoop nee, mits het objectief in goede staat is natuurlijk. Je bent alleen vrij beperkt in werkgebied, en voor beestjes fotograferen kom je qua afstand wat tekort. Hans Braakhuis heeft een handige catalogus voor macro objectieven geloof ik. Misschien dat je dat eens door kan nemen, dan wordt een en ander wat duidelijker misschien. Succes
TomD80



Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor Patrick » vr okt 08 2010 10:31 pm

De 60mm is een prachtig objectief. Alleen zijn de meeste beestjes al lang weg voordat je scherpgesteld hebt. De werkafstand is gewoon nog korter dan bij de "langere" objectieven...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor EelcoD7100 » za okt 09 2010 10:29 pm

Patrick schreef:De 60mm is een prachtig objectief. Alleen zijn de meeste beestjes al lang weg voordat je scherpgesteld hebt. De werkafstand is gewoon nog korter dan bij de "langere" objectieven...


:wink: :wink: Natuurlijk Patrick....... :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Met de 60mm AF-S moet je er nog dichter op, als je je best doet dan lukt dat ook...

Groetjes Monique :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Gebruikersavatar
EelcoD7100

Forumlid
Berichten: 5028


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor Patrick » zo okt 10 2010 1:19 am

Ik heb niet beweerd dat het niet kan. Dat hebben jullie met de eerste foto hier meer dan bewezen; wat een prachtige plaat trouwens! Maar iets meer werkafstand wordt over het algemeen als voordelig beschouwd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor Melliw » zo okt 10 2010 10:40 pm

Ik weet het nog niet, de 105 heb ik al een paar jaar en ik was ervan overtuigd dat dat het was. Echter de 60 heeft een steeds groter plekje in mijn hard weten te veroveren in de paar maanden dat ik hem heb.

Ik denk dat de 60mm wel degelijk goed ingezet kan worden voor de kleine beestjes, het vereist misschien wel iets meer discipline dan een wat langer objectief.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor emdeklerk » ma okt 11 2010 8:48 am

Melliw: "Ik denk dat de 60mm wel degelijk goed ingezet kan worden voor de kleine beestjes, het vereist misschien wel iets meer discipline dan een wat langer objectief."

Mijn idee.
Ik volgde deze discussie al, en vroeg me af hoe we het vroeger ook al weer deden met de 3,5/55mm op een simpele Nikkormat.
Werkafstand is makkelijk, maar heus niet altijd zaligmakend. Hoeveel scheelt het nu helemaal met een 105mm? Voor schrikachtige beestjes maakt het heel weinig tot niets uit, en de niet-schrikachtige beestjes blijven toch wel zitten.
De 2,8/60mm AF is gewoon een topopbjectief. Ik wilde dat ik de test had bewaard uit FotoMagazin waarin hij destijds werd vergeleken met de concurrentie, waaronder Leica en Zeiss.

emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor Daniël » ma okt 11 2010 8:55 am

Je moet niet vergeten dat een 60mm macro op een DX al 90mm

Dus 60mm is al prima. Maar de 105m VR is natuurlijk de beste. Al is de 200mm macro wel heel erg gaaf. Heb er mogen werken en vind deze wel erg leuk (kost ook leuke centjes :cry: )
Daniël



Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor pacha » ma okt 11 2010 8:59 am

De tweedehands Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D is niet direct een slechte koop, meen ik te begrijpen uit jullie gewaadeerde mening.
Wat ik met de lens allemaal ga doen, is nog niet geheel duidelijk, het wordt dus afwachten of de lens me zal liggen of niet,
'k moet met iets beginnen in de macro fotografie, heb dus de neiging om deze lens aan te kopen.

Nu is de vraag: welke is een eerlijke prijs voor deze lens?
vooropgesteld dat de lens in orde is, zonder beschadigging.

Is 250 euro een eerlijke prijs?
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor gongon » ma okt 11 2010 9:03 am

Ik weet niet of dat een eerlijke prijs is. De Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D kost bij KE 355 euro nieuw. en de Nikkor 60mm AF-S Micro f/2.8G Ed Nano kost bij KE 379 euro.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikkor AF Micro 60 f/2.8 D

Berichtdoor Daniël » ma okt 11 2010 9:16 am

kijk maar is even hiernaar:
http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266
Daniël




Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten