D90 en macro lens
Onderwerp:
D90 en macro lens
Hallo,
Ik ben vandaag toch overgegaan naar de D90,had een D40 maar was in deze camera beperkt met objectieven.
Ik ben op zoek naar een mooi macro objectief, die ik wil gaan gebruiken voor close up in de natuur van beestjes, paddenstoelen,andere kleine voorwerpen.
Welke objectief zouden jullie mij aanraden?
Ik had een nikkor 60mm f/2.8D gehad maar had ik toen de tijd weer verkocht, omdat ik de de D40 had en daar de motor in het objectief zat.
Prijsklasse heb ik nog geen idee van,mag laag en midden zijn.
Alvast bedankt.
Ik ben vandaag toch overgegaan naar de D90,had een D40 maar was in deze camera beperkt met objectieven.
Ik ben op zoek naar een mooi macro objectief, die ik wil gaan gebruiken voor close up in de natuur van beestjes, paddenstoelen,andere kleine voorwerpen.
Welke objectief zouden jullie mij aanraden?
Ik had een nikkor 60mm f/2.8D gehad maar had ik toen de tijd weer verkocht, omdat ik de de D40 had en daar de motor in het objectief zat.
Prijsklasse heb ik nog geen idee van,mag laag en midden zijn.
Alvast bedankt.
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl
Onderwerp:
Re: D90 en macro lens
Welkom op het forum.
Op de D90 kun je alle macro lenzen gebruiken wat betreft scherpstelling. Voor je doel ( ..beestjes..) lijkt een wat langer brandpunt (90+ mm) beter ivm met de grotere werkafstand. Voldeed de 60 mm, afgezien van scherpstelling?
Groet Hans.
Op de D90 kun je alle macro lenzen gebruiken wat betreft scherpstelling. Voor je doel ( ..beestjes..) lijkt een wat langer brandpunt (90+ mm) beter ivm met de grotere werkafstand. Voldeed de 60 mm, afgezien van scherpstelling?
Groet Hans.
Onderwerp:
De 60mm was gewoon wel goed maar ik moest toch aardig dicht bij komen om hem goed op de foto te zetten.
Dus als ik het goed begrijp is een lens met een 100mm brandpuntsafstand beter voor wat ik wil gaan doen?
Zo ja wat voor lens zouden jullie dan aanraden in die brandpuntsafstand?
Dus als ik het goed begrijp is een lens met een 100mm brandpuntsafstand beter voor wat ik wil gaan doen?
Zo ja wat voor lens zouden jullie dan aanraden in die brandpuntsafstand?
Onderwerp:
AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, het grotere broertje van de 60 mm uitvoering.
groeten,
Gert van den Berg
groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Onderwerp:
Nismo schreef:De 60mm was gewoon wel goed maar ik moest toch aardig dicht bij komen om hem goed op de foto te zetten.
Zo simpel ligt het niet, het is ook afhankelijk van de optische constructie. Veel tegenwoordige macro-lenzen verkorten de brandpunt bij het dichterbij instellen en kom je alsnog aan korte instelafstanden.
Er is eerder een draadje geweest specifiek over de instelafstanden / werkafstanden.
Neem dat eens door: viewtopic.php?f=29&t=24006&start=0
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Ervaringsniveau: *****
Onderwerp:
Ik heb het zo ver mijn kennis gaat doorgelezen,en zou dit volgens mij een goed objectief zijn:Nikon micro nikkor 105 mm F2,8 af-D
Of zouden jullie nog een andere aanraden?
Of zouden jullie nog een andere aanraden?
Onderwerp:
In plaats van de vorige 105mm van Nikon zou ik eerder de Tamron 90mm aanraden. Optisch vind ik die mooier. Mechanisch wint de Nikon het wel, maar de Tamron is prima en fijn om mee te werken.
Eigenlijk zijn alle macro-objectieven rond de 90mm a 105mm prima. Er zijn voor zover ik weet geen slechte meer bij de grotere merken (Nikon, Sigma, Tamron, Tokina).
Eigenlijk zijn alle macro-objectieven rond de 90mm a 105mm prima. Er zijn voor zover ik weet geen slechte meer bij de grotere merken (Nikon, Sigma, Tamron, Tokina).
Onderwerp:
Patrick schreef:In plaats van de vorige 105mm van Nikon zou ik eerder de Tamron 90mm aanraden. Optisch vind ik die mooier. Mechanisch wint de Nikon het wel, maar de Tamron is prima en fijn om mee te werken.
Nou, ik zou eerder de Nikon 105mm aanraden. Ben heel erg tevreden over de Nikon 105mm en over de Tamron 90mm was ik het niet, oke, optisch dan wel zoals Patrick zei, maar hij weigerde weleens als ik wisselde tussen handmatig en autofocus. En dan word er natuurlijk gezegd dat je bij macrofotografie toch beter handmatig kan scherp stellen, maar hij kon ook op autofocus en als dat erop zit moet het natuurlijk wel werken, had niet zo zin om de hele tijd aan de ring te zitten raggen totdat hij het weer eens een keertje deed.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Onderwerp:
oke bedankt voor de adviezen,zal eens kijken wat zo'n objectief kost en kijken waar ik dan het beste voor kan gaan sparen.
Onderwerp:
Nikon 105mm prima macro lens kost €626
Tamron 90mm ook een meer dan goede macro lens €349
Sigma 105mm ook goed kost €375
voorkeur als het een ander merk dan nikon is gaat uit naar de Tamron 90mm
maar dat is mijn voorkeur natuurlijk.komt er op neer dat ze alle drie goed zijn alleen de prijs is anders..
groeten, Harry
Tamron 90mm ook een meer dan goede macro lens €349
Sigma 105mm ook goed kost €375
voorkeur als het een ander merk dan nikon is gaat uit naar de Tamron 90mm
maar dat is mijn voorkeur natuurlijk.komt er op neer dat ze alle drie goed zijn alleen de prijs is anders..
groeten, Harry
Onderwerp:
gongon schreef:Patrick schreef:In plaats van de vorige 105mm van Nikon zou ik eerder de Tamron 90mm aanraden. Optisch vind ik die mooier. Mechanisch wint de Nikon het wel, maar de Tamron is prima en fijn om mee te werken.
Nou, ik zou eerder de Nikon 105mm aanraden. Ben heel erg tevreden over de Nikon 105mm en over de Tamron 90mm was ik het niet, oke, optisch dan wel zoals Patrick zei, maar hij weigerde weleens als ik wisselde tussen handmatig en autofocus. En dan word er natuurlijk gezegd dat je bij macrofotografie toch beter handmatig kan scherp stellen, maar hij kon ook op autofocus en als dat erop zit moet het natuurlijk wel werken, had niet zo zin om de hele tijd aan de ring te zitten raggen totdat hij het weer eens een keertje deed.
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat de Nikon 105 VR niet het betere objectief is. Maar het prijsverschil is natuurlijk wel heel groot. Je kan bijna 2 Tamron's halen voor de prijs van 1 Nikon. En de Nikon is natuurlijk niet 2 maal zo goed.
Ik heb de Tamron trouwens zelf ook gehad en heb nooit hoeven "raggen"...
Onderwerp:
Nu biedt Nikon voor de meerprijs wel VR (hoewel ik niet weet hoe effectief die is bij 1:1), interne scherpstelling (lens wordt niet langer bij 1:1, geen stofpomp) en interne scherpstelmotor. (bredere toepassing)
Als beperking tot DX formaat geen probleem is kun je ook Micro Nikkor 85 mm AF-S overwegen. Heeft de vrije afstand van de 105 mm, kost momenteel 399 bij Kamera Express.
Hier een test: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rafsdx85vr
Groet Hans.
Als beperking tot DX formaat geen probleem is kun je ook Micro Nikkor 85 mm AF-S overwegen. Heeft de vrije afstand van de 105 mm, kost momenteel 399 bij Kamera Express.
Hier een test: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rafsdx85vr
Groet Hans.
Onderwerp:
Mijn advies is om eerst heel goed na te denken over de vraag hoe vaak je heb objectief gaat gebruiken. Een open deur natuurlijk, maar als ik dat zelf had gedaan had ik mijn Nikon AF-S 105mm F/2.8G iF ED VR micro een half jaar geleden NOOIT gekocht. Ik had zelfs geen goedkopere (of een gebruikte) gekocht.
Twee keer gebruikt en eigenlijk alleen maar "omdat ik hem had", niet omdat ik hem in die situaties zo hard nodig had.
Twee keer gebruikt en eigenlijk alleen maar "omdat ik hem had", niet omdat ik hem in die situaties zo hard nodig had.
Onderwerp:
Genster schreef:Mijn advies is om eerst heel goed na te denken over de vraag hoe vaak je heb objectief gaat gebruiken. Een open deur natuurlijk, maar als ik dat zelf had gedaan had ik mijn Nikon AF-S 105mm F/2.8G iF ED VR micro een half jaar geleden NOOIT gekocht. Ik had zelfs geen goedkopere (of een gebruikte) gekocht.
Ik gebruik de laatste tijd haast alleen maar de 105mm, en dan vooral om mijn kleindochter te fotograferen. al gebruik ik hem ook regelmatig voor macrofotografie.
Groetjes Gonnie.
Onderwerp:
gongon schreef:Ik gebruik de laatste tijd haast alleen maar de 105mm, en dan vooral om mijn kleindochter te fotograferen. al gebruik ik hem ook regelmatig voor macrofotografie.
Ik heb (nog) geen kleindochter
Terug naar “Macro/micro objectieven”