Vraag Nikkor200 mm Micro f/4 AI-S

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Vraag Nikkor200 mm Micro f/4 AI-S

Berichtdoor Uding0 » wo nov 10 2010 12:14 pm

Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een Nikkor 105 mm 2.8 macro VR.
Ik kan een zo goed als nieuwe Nikkor 200 mm Micro AI-S f/4 kopen.

Ik fotografeer met een D300 en D700 en vroeg me af of deze lens een goede uitbreiding is op mijn 105 mm macro. Volgens Kenn Rockwell moet dit een goede lens zijn.

Heeft iemand ervaring met de Nikkor 200 mm Mircro f/4 AI-S. Graag jullie mening/ervaring.

Met dank,
Marcel.
Laatst gewijzigd door Uding0 op za sep 24 2011 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Uding0

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag Nikkor200 mm Micro f/4 AI-S

Berichtdoor Javelin » wo nov 10 2010 12:45 pm

Ik heb zowel deze 200 Micro als de 105 Micro.De 200 gebruik ik op mijn D3, de 105 op mijn D200.Er zal volgens de geleerden heus ergens kwaliteitsverschil tussen beide objectieven zitten maar de 50-75 vergrotingen van alletwee kunnen rustig naast elkaar worden opgehangen.
Persoonlijk vind ik de grotere werkafstand van de 200 t.o.v. de 105, wel op dezelfde camera,erg prettig.
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.
Gebruikersavatar
Javelin

Clublid
Berichten: 176


Locatie: Weert
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag Nikkor200 mm Micro f/4 AI-S

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo nov 10 2010 2:50 pm

Er zijn kennelijk 2 verschillende Nikkor 200 mm Micro f/4 AI-S objectieven.
Braczko III geeft aan dat je vanaf snr 200001 er een hebt met ED glas en een bereik van 1:1.
Bij Roland Vink zie je bij de serienummers wel de AIS versie, maar op het Specifications tabblad zijn beide AIS objectieven 1:2.
Heb wel eens met de 200 micro AF gewerkt. Heb hem weg gedaan omdat deze naast de 105 AF te groot en te zwaar is. De extra ruimte bij de instelafstand die je met de 200mm hebt, was voor mij minder van belang.
Ik ken een wat oudere fotografe die heel blij is met een 200mm AF macro. Zonder te hoeven bukken kan ze op het strand prachtige zandvormen fotograferen. CLS flitser voor structuur en schaduw en je hebt foto's om je vingers bij af te likken.
Alle Nikkor micro's hebben een zeer goede kwaliteit. Het bespaart je het lezen van veel testverslagen.

Vink: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Zelf kwam ik deze tegen: http://www.fotobeurs.com/zoekertjes/det ... 91&m=Nikon.
Onduidelijk of het een AI of AIS objectief is. En de AI versies zijn altijd 1:2.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag Nikkor200 mm Micro f/4 AI-S

Berichtdoor Uding0 » wo nov 10 2010 10:20 pm

Ik dank jullie voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Marcel.
Uding0

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten