Vraag over de Micro Nikkor 60/2.8

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Vraag over de Micro Nikkor 60/2.8

Berichtdoor jantb » vr mar 03 2006 2:11 pm

Goedemiddag,

Ik fotografeer met een D70 met een 18-70 kitlens en
een Micro Nikkor 60/2.8.
Nu wordt de 60/2.8 over het algemeen goed getest
in het macrogebied, maar hoe zit het nu met deze lens op oneindig?
Is het misschien beter om dan b.v. een 50mm
te gebruiken?

Groeten Jan.
jantb



Onderwerp:

Berichtdoor ML » vr mar 03 2006 11:08 pm

Heb zelf niet de 60mm macro, maar de 105mm. Hoewel deze brandpuntsafstand geschikt is voor bv portret-fotografie worden de foto's over het algemeen als 'te scherp' ervaren voor portretten. Zoiets zou ik me bij de 60 ook kunnen voorstellen maar je kan de macro objectieven best heel goed gebruiken op de 'oneindig'-stand.
ML



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mar 04 2006 9:43 am

De macro objectieven zoals de 55, 60 105 en 200 mm worden door Nikon gemaakt met de keuze om vertekenings vrij te zijn in het 1:1 gebied. Als je een objectief ontwerpt moet je altijd keuzes maken. En bij de macro objectieven ligt de keuze in het macro gebied.
Bij alle andere andere objectieven ligt de keuze op het oneindige vlak.

Nu kun je met alle objectieven ook macro opnamen maken. Tussenring gebruiken en klaar. Maar je werkt dan niet vertekenings vrij.

Je kunt met alle macro objectieven ook opnamen maken op oneindig. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met de kwaliteit er van.

De 60 macro wordt op een digitale camera een 90 mm waar je dus ook prima portretten mee kunt maken. Maar het blijft een f2,8 objectief. Veel scherptediepte dus en bij portretten is dat niet altijd mijn eerste keuze. Er zijn dus veel mensen die een f1,2 AI(s) 50mm objectief hier voor nemen of het f1,4 of f1,8 50mm AF objectief.

Uitproberen dus, de club heeft binnenkort een macro praktijk dag.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten