Nikkor 105mm 2.8

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm 2.8

Berichtdoor henedu » ma apr 15 2013 8:53 am

thx voor je reactie .. ik had echter verwacht dat ik ook macro's kon nemen bij grotere afstanden dan 16cm (rekening houdend met mijn cropfactor) .... bij 17cm is er al geen sprake van macro ... ppff
henedu

Forumlid
Berichten: 49


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm 2.8

Berichtdoor ArendV » ma apr 15 2013 11:12 am

Lees dit draadje over werkafstanden ook eens door, wil je echt een flinke vergroting bereiken dan zul je toch op het voorwerp moeten kruipen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=24006

Als je minder dan 1:1 nodig hebt, zijn er wel meer mogelijkheden om op grotere afstand te werken (b.v. tussenringen met tele objectief of teleconverter gebruiken).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm 2.8

Berichtdoor Daniël » ma sep 02 2013 10:40 am

Even een oud draadje aanwakkeren.

Ik heb de Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR objectief. Werkelijk een geweldig objectief.

Nu lees ik hier en daar af en toe de 1:1 verhouding. Nu is het mij duidelijk wat dat is, alleen hoe krijg ik dat? Ik heb wat gelezen op http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm maar kom er dan nog niet helemaal achter.

Wie kan mij in een simpele tekst antwoord opgeven?
Daniël



Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm 2.8

Berichtdoor emdeklerk » ma sep 02 2013 11:01 am

De 1 op 1-verhouding wil zeggen dat het onderwerp op dezelfde grootte wordt afgebeeld op de film/sensor als het in werkelijkheid is. Een kevertje van 1 cm lengte komt dan ook op precies 1 cm op de film/sensor. (1 op 1-opnamen van grotere insecten of vlinders passen dus niet op het DX-formaat...)

Een macro-objectief als een Micro-Nikkor kun je als het goed is middels de afstandsschaal instellen op 1 op 1, het is gewoon de kortst instelbare afstand. Ook jouw Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR II. Dan staat de afstandschaal op 0,31m.

Voor sommige objectieven heb/had je een extra tussenring nodig; die kwamen standaard "maar" tot 1 op 2.
Voor de aloude 3,5/55m de M1-ring van 27,5mm, voor de 4/105mm de PN-11 van 52,5mm.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm 2.8

Berichtdoor Daniël » ma sep 02 2013 11:08 am

Het eerste stukje had ik al door. Ook van de DX ;) Maar niet verkeerd om het nogmaals aan te kaarten.

Het 2e punt was wat ik zocht. Bedankt voor je reactie.
Daniël



Onderwerp:

Re: Nikkor 105mm 2.8

Berichtdoor emdeklerk » ma sep 02 2013 12:39 pm

Geen dank.
Je kunt het ook simpel controleren door op een lineaaltje scherp te stellen; bij 1 op 1 zie je precies 24mm in beeld; de 24mm van de lange kant van de DX-sensor. (Het zal iets minder zijn, de zoeker geeft geen 100% weer). Tenzij je een FX-camera hebt, dan zie je 36mm in beeld...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten