Advies gevraagd: Still life/ Food fotografie

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd: Still life/ Food fotografie

Berichtdoor ElRonno » vr mei 24 2013 4:55 pm

De balg kan een grotere tilt en shift maken dan de PC-E. Bij de balg zijn tilt en shift op dezelfde as, bij de PC-E haaks. Daarnaast kan je bij de balg de camera horizontaal en verticaal gebruiken (en alles daartussen ook), bij de PC-E niet. Ik heb er een tweedehands Componon-S 80/4 lensje op van 100 euro en die is waanzinnig scherp.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd: Still life/ Food fotografie

Berichtdoor Léon Obers » vr mei 24 2013 5:45 pm

Tuihanti schreef:Op de foto hierboven zit er een El Nikkor 50mm 2,8N op, denk ik.

In die opstelling de EL Nikkor 105mm/5.6. Je hebt meer aan een wat langer brandpunt bij dichtbij fotografie / table-top.
Zou je niet verwachten maar met een 105mm erop kun je met balg nog tot oneindig scherpstellen. Je zit daarbij nog niet vast aan een minimum afstand door de balguitrek.
Ik heb ook een APO Rodagon 105mm/4.0. Die is scherper, al direct bij grotere opening ook beter op CA gecorrigeerd. De scherpte / microcontrast is met name beter tot in de randen en hoeken bij een verstelde stevige tilt-verstelling dan de EL Nikkor. De tilt/shift verstelling gaat verder dan bij een PC-Nikkor.

Zou je meer mogelijkheden willen, zou je ook een Novoflex balg kunnen nemen, maar kost al weer een duit meer.
Zie plaatjes met die balg in eerder bericht: viewtopic.php?p=514534#p514534

Ondanks dit soort "ouderwetse" oplossingen ben ik persoonlijk meer geneigd voor die oplossingen te gaan omdat die flexibeler zijn, dan een PC-E objectief. Ondanks de minder handige bediening. Maar dat komt wellicht door de jarenlange ervaring met een technische camera in het analoge tijdperk, waar ik 90% van de tijd fotografeerde op 4x5 inch vlakfilm. (Maar ook wel op 8x10 inch vlakfilm). Dus dit soort "geklooi" ga ik minder snel uit de weg.


Ik heb nog even een vergelijking opgedoken.
Test van 3 vergrotingsobjectieven met relatief erg sterke tilt verstelling van een rommeltafel. Allen bij diafragma F8
Scherptevlak is gelijk gelegd met de bovenkanten van plastic lensdoosjes, niettang, hobbymes, papier mappen erachter.
Bewust wat extreem tegenlicht erin om te kijken wat het doet met kleurrandjes, overstraling e.d.
- Rodenstock APO Rodagon 105mm/4.0
- El Nikkor 105mm/5.6
- Tominon 105mm/4.5

Overzicht van de opname:
Afbeelding


De scherpte bij het hobbymes en de mappen erboven.
Voor mensen is dit wellicht moeilijk te begrijpen of te beoordelen, maar je moet in ogenschouw nemen dat die lens dus echt heel sterk gedraaid op die balg zit (zoiets als bij het voorbeeld op de vorige pagina). De beeldcirkel van een 105mm vergrotingslens dekt een formaat uit van pakweg 6x9 cm. Bij die scheve instelling kom je zo'n beetje aan de buitenranden van dat bereik.


100% crop (voor een normale vergroting, rechtermuisknop ----> Afbeelding bekijken ----> en zoom + voor full res)

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd: Still life/ Food fotografie

Berichtdoor Léon Obers » vr mei 24 2013 7:53 pm

ElRonno schreef:De balg kan een grotere tilt en shift maken dan de PC-E. Bij de balg zijn tilt en shift op dezelfde as, bij de PC-E haaks. Daarnaast kan je bij de balg de camera horizontaal en verticaal gebruiken (en alles daartussen ook), bij de PC-E niet.

Dat laatste van de PC-E is niet juist.
De hele combinatie van verstellingen kan om de optische as "van de bajonet" draaien, maar daarbij blijven de assen voor shift en tilt wel haaks staan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd: Still life/ Food fotografie

Berichtdoor ElRonno » vr mei 24 2013 8:08 pm

Léon Obers schreef:De hele combinatie van verstellingen kan om de optische as "van de bajonet" draaien.


Excuus, je hebt gelijk.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten