omkeerring

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor henkk » wo jun 26 2013 8:03 pm

als ik hier op 'openen' klik werkt alles prima.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » wo jun 26 2013 9:04 pm

Bij 4,33 van 4,44 MB stopt hij - ga het nog niet opgeven.
Ik denk dat ik de map temp maar eens leeg ga maken.

Tweede stap:
Dit heeft niet geholpen. Het gedeelte dat ik kon binnenhalen toch kunnen opslaan (gekozen voor xps-bestand).... Dat kunnen openen en het document is te lezen en toen opgeslagen als PDF en dat ging als een zonnetje.
Die balg heeft een verlengstuk. Ik heb de gewone balg wel maar niet het deel om te verlengen. Met deze balg zijn duidelijk grotere vergrotingen mogelijk.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor pacha » vr jun 28 2013 5:01 pm

Léon Obers schreef:
ecvh schreef:Kan iemand mij vertellen hoeveel de vergroting dan is als je een omkeerring gebruikt?

Als het om een 35mm gaat, heb ik die vraag eerder ook aan Pacha voorgelegd, omdat die er ervaring mee heeft (gebruikt wellicht een ouder manueel type), maar is nog geen antwoord op gekomen.


Lieve mensen,
bij de aanschaf van de Nikon BR-2A omkeerring 52mm, zat er wat uitleg in het doosje over de vergrotingsmaatstaf die je kan verwachten,
de 'reproductie ratio' noemt Nikon deze, en geeft de volgende maatstaven:
Af Nikkor 35mm f/:2D / f/2. 1,4 maal
Nikkor 35mm f/1.4 1.8 maal
Nikkor 35mm f/2 1.6 maal
Nikkor 35mm f/2.8 1.5 maal
Nikkor 35mm f/2.8 PC 1.6 maal

De lens die ik gebruik is een Nikkor 35mm f/2.8, aan de hand van het identificatie nummer te dateren als gebouwd in Japan tussen juni 1974 en 1978.
Heb destijds verschillende lenzen proefondervindelijk, op hun maximale vergrotingswaarde getest, een eenvoudig testje, met de meetlat onder lens,
heel precies is zo'n test niet, al zal de afwijking voor ons doel, weinig belangrijk zijn,
wat de maximale vergrotingsmaatstaf voor de Nikkor 35mm f/2.8, bij mijn test was, kan ik niet zo direct meer terugvinden,
uit ervaring weet ik echter, door opnames in de vrije natuur, dat de maximale vergrotingsmaatstaf, rond de 1.5 maal ligt,
meer moet je er niet van verwachten,
goeie resultaten in deze vergrotingsmaatstaf, met een 35mm. lens, zal je trouwens enkel behalen, wanneer je de apparatuur, de belichting, en de camera instellingen, behoorlijk op elkaar weet af te stellen,
met wat oefening lukt het best.

Nog volgens Nikkon is de vergrotingsmaatstaf voor:
AF Nikkor 20mm f/2.8D / f/2.8 3.4 maal
AF Nikkor 24mm f/2.8D / f/2.8 2.5 maal
AF Nikkor 28mm f/2.8D / f/2.8 2.0 maal

Met vriendelijke groeten,
Pacha
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » vr jun 28 2013 6:11 pm

Ik heb ook deze omkeerring (maar waar die is?).

Ik zie in je reactie wat vergrotingsmaatstaven maar het lijkt nergens op; anders gezegd: ik kan het niet in verband brengen met de waarden die ik lees in de gebruiksaanwijzing bij de balgen die ik bezit.

Ik ben benieuwd wat er in die gebruiksaanwijzing van die omkeerring precies staat. Volgens mij ligt het verhaal anders dan je nu presenteert.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 28 2013 6:16 pm

Nee, het verhaal ligt niet anders, maar je maakt het zelf anders.
Jij hebt het over het gebruik met een balg, dan zit er dus extra ruimte / afstand tussen.
Pacha heeft het puur en alleen over het gebruik van de omkeerring zonder balg.
Beide lijstjes staan los van elkaar, of vullen elkaar aan als je wilt.
De een puur bij gebruik van enkel de omkeerring, de ander in combinatie met een balg.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » vr jun 28 2013 6:25 pm

Volgens mij ging het over omkeerringen en balgen. Ik gaf in ieder geval goed aan dat ik uitging van omkeerring met balg.
Het kan ook met de K-set of met wat anders maar dat is geen oplossing waar ik vanuit ga.. Al die tussenringen.....

Daarom een gerichte vraag wat er in die gebruiksaanwijzing staat. :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 28 2013 6:33 pm

Dat geeft Pacha toch gewoon aan:
"bij de aanschaf van de Nikon BR-2A omkeerring 52mm, zat er wat uitleg in het doosje over de vergrotingsmaatstaf die je kan verwachten"

Jij gaat er misschien vanuit dat je perse tussenringen of een balg erbij zou moeten gebruiken, maar dat is helemaal geen must.
Je kunt ook enkel de omkeerring gebruiken met een (manuele) lens. Da's ook de goedkoopste optie. 8)
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jun 28 2013 6:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor a vgastel » vr jun 28 2013 6:37 pm

Kijk anders eens op de website van Hans braakhuis.Daar vind je alle info
http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf

edit
Tekst weg gehaald is ander te verwarrend lees de pdf. :wink2:
Laatst gewijzigd door a vgastel op vr jun 28 2013 6:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » vr jun 28 2013 6:42 pm

Je reactie is op zich goed maar het is met omkeerringen zo dat de boel ook werkelijk wordt omgekeerd.
Dat betekent (je mag me corrigeren) dat de afstand film(of sensor) - voorkant objectief duidelijk groter moet zijn dan de afstand achterlens - voorwerp. Het heeft toch anders geen zin om een omkeerring te gebruiken?

Ik ga ervan uit dat een omkeerring alleen gewenst is als beide vorenomschreven afstanden duidelijk van elkaar verschillen.
Ik hoor wel of mijn zienswijze correct is.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » vr jun 28 2013 6:47 pm

Mooi stuk Bert ~ maar ik ga het niet controleren... Ik zie dat macro je hobby is.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 28 2013 6:57 pm

jantom schreef:Je reactie is op zich goed maar het is met omkeerringen zo dat de boel ook werkelijk wordt omgekeerd.
Dat betekent (je mag me corrigeren) dat de afstand film(of sensor) - voorkant objectief duidelijk groter moet zijn dan de afstand achterlens - voorwerp. Het heeft toch anders geen zin om een omkeerring te gebruiken?

Je vergeet in deze context de belangrijkste reden om een omkeerring in combinatie met originele camera korte brandpunt (groothoek) lenzen te gebruiken, en dat is dat al die kortere brandpunten een "retrofocus" lensontwerp hebben.

Dat betekent dat welke balg-uitrek je ook zou willen gebruiken, voor mijn part een meter, of 10 meter. Je houdt omgekeerd altijd de afstand lens tot je onderwerp over, die nooit kleiner wordt dan de afstand "flens - filmvlak", die normaal gebruikt wordt om de afstand van het spiegelhuis te overbruggen, indien de lens normaal op een camera zou zitten.
Die retrofocus is ook de reden dat je met enkel gebruik van die simpele omkeerring ineens zo'n flinke vergroting kunt krijgen met zo'n groothoek.

Het heeft niet zoveel zin om afstanden te berekenen volgens de normaal gegeven optische formules, want die houden geen rekening met die retrofocus "afwijkingen" / omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jun 28 2013 7:05 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor a vgastel » vr jun 28 2013 6:59 pm

Heb hier een pdf macro misschien eens handig deze ook eens te bekijken.
http://www.tirpor.com/macro/macro_DOF.htm
Gebruik hem zelf wel eens.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » vr jun 28 2013 7:29 pm

Léon,

Ik ben steeds van retrofocuslenzen uitgegaan. Ik had als voorbeeld de 24mm lens genomen - eentje die grote vergrotingen mogelijk maakt.
Dat je dat niet bewust bent en dat ik het type lens ook niet verwoordde (slechts de brandpuntsafstand aangaf) is een andere zaak.

Is ook niet belangrijk...

Enkel een omkeerring gebruiken kan best - dat ben ik me bewust maar als ik macro zou doen dan wil ik graag naar wat extremer ~ wat is nu gemiddeld 1,5 x vergroting met die omkeerring... Met een macrolens in gewone stand krijg je al 1:1.

En ik (hoewel ik niet belangrijk ben en mijn mening ook al niet veel waard is :( ) vind het prettig om met de balg in te stellen. Die tussenringen is toch geen mooie oplossing... :) Er valt wel mee te werken..dat wel.

Er is genoeg keuze uit mogelijkheden en als ik zelf macro zou gaan doen kijk ik naar die mooie objectieven specifiek voor grotere vergrotingen. Of Nikon die nog produceert weet ik niet maar Zeiss heeft wat moois op dat gebied. Iets met Lupe.

Groeten, Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 28 2013 7:42 pm

jantom schreef:Enkel een omkeerring gebruiken kan best - dat ben ik me bewust maar als ik macro zou doen dan wil ik graag naar wat extremer ~ wat is nu gemiddeld 1,5 x vergroting met die omkeerring... Met een macrolens in gewone stand krijg je al 1:1.

Het is de verwoording / ervaring van Pacha die veel macro-opnamen buiten heeft gemaakt, en dat als een prettige vergrotingsmaatstaf beschouwd. Dat dan als advies doorgeeft om ermee te starten. Als je perse groter wilt kun je ook een korter brandpunt nemen.

Zoals je aangeeft zijn genoeg keuzemogelijkheden.
Het aardige van een kort brandpunt en enkel een omkeerring is dat het een relatief compact geheel is, waar makkelijk in het veld mee te werken is. Aanzienlijk handiger dan met een balg-opstelling.

De combinatie die Pacha noemt met daarbij niet te grote vergrotingsmaatstaf, is met wat oefening zelfs gewoon "uit de hand" of als je dat niet vertrouwt met een eenbeenstatief als extra steuntje snel en "makkelijk" toe te passen. Met gebruik van een balg kun je dat wel vergeten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: omkeerring

Berichtdoor jantom » vr jun 28 2013 7:55 pm

Ik kan het weer met je eens zijn.

Het gaat uiteraard ook om de toepassing (in dit geval -bij Pacha- veldwerk).

Heb jij, Léon (of misschien andere lezers op dit forum) ervaring met die Zeiss Lupe? Dat moeten zeer goed gecorrigeerde objectieven zijn.
Zo maar een vraagje...
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten