Welke micro-objectieven voor D3100?

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Welke micro-objectieven voor D3100?

Berichtdoor senior user » ma sep 23 2013 2:35 pm

Beste mensen,
Hoewel ik mijn uiterste best heb gedaan om na te gaan of mijn vraag al eens eerder beantwoord is, heb ik niets gevonden... Argeloos poneer ik mijn vraag daarom maar als 'nieuw' onderwerp. Ik ben enige tijd in het bezit van een D3100 camera. Ik wil wat meer mogelijkheden in de macro-fotografie en zoek daarom een voor dit model geschikt "Micro"-objectief. Het objectief zou daarom volledig compatibe[ /u] moeten zijn en ook [u]autofocus-functionaliteit op de D3100 moeten bieden. Ik heb al eens navraag gedaan bij Nikon support en kreeg toen de volgende 4 modellen opgegeven:
#AF-S DX Micro-Nikkor 40 mm f/2.8G # AF-S Micro-Nikkor 60 mm f/2.8G # AF-S DX VR Micro-Nikkor 85mm f/3.5G # AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G.

Volgens begeleidend commentaar van Nikkon Support zitten de verschillen voornamenlijk in de brandpuntsafstand (grotere brandpunsafstand = niet zo dicht bij het onderwerp voor een 1:1 reproductie). Wat is wijsheid? Wie van de forum-lezers/gebruikers kan mij goede tip(s) geven? De prijzen liggen behoorlijk uiteen (in dezelfde volgorde: E 212,00 / 459,00 / 419,00 / 749,00 als indicatie)

Ben benieuwd naar reacties waarvoor bij voorbaat dank !

Senior user
senior user



Onderwerp:

Re: Welke micro-objectieven voor D3100?

Berichtdoor Voormalig clublid » ma sep 23 2013 2:54 pm

Lees goede info van de 105mm micro van Nikon.
Nieuw kost deze 105mm micro € 699,00 bij camera.nl.

Trouwens de Nikon AF S 105mm micro word soms aangeboden hier in Aangeboden/gevraagd of op Mp.
Voormalig clublid



Onderwerp:

Re: Welke micro-objectieven voor D3100?

Berichtdoor justme » ma sep 23 2013 2:55 pm

Kern van dit verhaal, en andere verhalen die hier op lijken is en blijft de 'behoefte' en het 'budget'.
Met name de weegschaal: 'Wat heb ik er voor over' weegt toepasselijk heel zwaar in jouw/uw kwestie.

Zoals reeds door Nikon Support aangegeven is er een scala aan keus, met bijbehorende prijzen.

Is het budget de zwaarste overweging dan is het makkelijk wegstrepen.
Maar is het gebruiksgemak de zwaarste overweging dan kom je eerder uit bij grotere brandpuntsafstanden.

Kortom wie is het zwaarste op uw wip-wap

Budget vs Gebruiksgemak (werkafstand)


voetnoot:
Voordelen zijn er ook te vinden in de zin van Groothoek vs. Tele, Vertekening vs. minder/geen Vertekening
(40mm is niet echt groothoek meer, maar aanzienlijk meer dan de 105mm)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke micro-objectieven voor D3100?

Berichtdoor Jester » ma sep 23 2013 3:45 pm

Over Micro-Nikkors is hier op het forum toch al heel wat geschreven hoor... Ik denk dat zoeken op lenstype (bijv. 60mm of 105mm) al heel wat info oplevert. Maar toch: het hangt grotendeels van het te fotograferen onderwerp af wat de beste keus is. In grote lijnen: bewegend spul als insecten, dan zou mijn advies een grotere werkafstand zijn, dus een 85mm of een 105mm. Bij niet bewegende onderwerpen als bloemen en planten, dan heb je aan een 60mm ook een fantastich objectief. Ik heb al eerder in reacties geschreven dat ik mijn 60mm heb ingeruild voor een 105mm, juist om meer werkafstand te hebben... Kwalitatief (scherpte) zijn beide objectieven super. Kortom, als je het geld ervoor (over) hebt zou ik voor de 105mm gaan... Met de 40mm en 85mm heb ik geen ervaring, overigens.

Aan een 60mm / 85mm / 105mm heb je meteen een mooie portretlens, dus 2 halen, 1 betalen :D

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

re: wat meer mogelijkheden ...

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 23 2013 4:22 pm

Beste S,

Ik denk dat de vraagstelling wat nader gepreciseerd zou moeten worden.

Wie foto's in het bereik van 4:1 tot 1:1 wil maken, zal graag een wat langer objectief willen hebben (85,105).
Wie overweegt ooit een FX model Nikon kamera te kopen, kiest uit de 60 en 105 modellen.
Wie tevreden kan zijn met een compact objectief dat dichterbij gaat dan vele "normale" lenzen kan gelukkig worden met de 40mm DX-micro-nikkor.
Wie volledige werkzaamheid (op een D3100) wil leest in het kamera handboek welke lenzen volledig compatible zijn en welke iets minder.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten