Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor emdeklerk » do nov 21 2013 3:39 pm

Geen dank hoor.

Maar op de doos van de balg staat alleen: F-mount. Dat zegt op zich niets.
Ik persoonlijk zou me prettiger voelen als er stond: For Nikon F, AI and AF.
Nogmaals: eerst een PK-13A op de camera, dan de balg.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Zou het geen optie zijn om een 12mm

Berichtdoor gijs sandberg » do nov 21 2013 3:45 pm

Riny,
Waarom zou je, je hebt toch een kleine ring uit de set?
Groeten, Gijs
PS wat een geneuzel (van respondenten), je moet gewoon wachten op een regenachtige middag en e.e.a. uitproberen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor Riny » do nov 21 2013 3:54 pm

Zal eens zoeken naar genoemde ring.

Misschien een domme vraag, heb nog oudere AF lenzen (ook handmatig in te stellen) liggen dus ook met contacten, moet ik dan aan de voorzijde van de balg ook nog iets toepassen?
Dat ik met een balg volledig handmatig moet werken is mij duidelijk.
Zelf zat ik te denken om een van deze oudere AF lenzen vast op de balg te laten zitten en ja, dan heb ik aan de genoemde ring voldoende.

gijs sandberg schreef:Riny,
Waarom zou je, je hebt toch een kleine ring uit de set?


Dat is ook waar Gijs.
Wordt wel wat verwarrend met alle goed bedoelde reacties dus moeilijk voor mij om een definitieve beslissing of raad aan te nemen.

Ben een echte NONO op dit gebied al dacht mij al aardig ingelezen te hebben, hahahahaha.
Riny



Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor René.Vermey » do nov 21 2013 3:56 pm

Zou het geen optie zijn om een 12mm macroring aan te schaffen zonder contacten om deze tussen de body en de balg te plaatsen

Zeker, alleen zou ik kijken voor een grotere ring, minimaal 20 mm.
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
René.Vermey

Socialmedia
Berichten: 539


Locatie: Harmelen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor oud0001 » do nov 21 2013 7:26 pm

Zoals ik het zie.

Een macrobalg van 69 euro zoals ze zo vaak worden aangeboden.
Die zijn een stuk moderner dan een Nikon PB4 of PB6. Die is gemaakt voor de digitale camera's van nu.
Ik heb deze balg nooit gehad dus kan over deze balg niets anders zeggen dan ik nu doe.
Voorzichtig proberen. Past het meteen goed is er niets aan de hand en heb je geen tussenring nodig.
Het komt uit China dus wel eerst even voorzichtig proberen.

Kenko automatische tussenringen hoef je niet over na te denken. Als het de set voor Nikon is kunnen ze er zonder enig risico op.
Ik heb zelf een Kenko setje. Bij twijfel over de balg plaats je de dunste ring op de body en de balg aan de andere kant van de ring.
Ik denk niet dat het nodig is maar met Chinese meet toleranties weet je het maar nooit.

De balg is van het type 69 euro en made in China. Ze komen allemaal uit een en de zelfde fabriek. :wink:
Afbeelding
oud0001



Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor jessey » do nov 21 2013 7:26 pm

Tussenringen set werkt heel mooi 12mm 20mm 36mm

Vriendelijke groet, jessey
jessey

Forumlid
Berichten: 98


Locatie: almere
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor emdeklerk » do nov 21 2013 7:43 pm

Tuihanti:
"Die zijn een stuk moderner dan een Nikon PB4 of PB6."

Niet mee eens. Je kunt hooguit zeggen dat ze recenter zijn, niet moderner.
Het enige punt van aandacht is dat je op de contacten moet letten, verder is een balg een balg.
Maar de PB-4 is nog nimmer overtroffen in gebruiksmogelijkheden met de aangebouwde instelrails en de zwenkbare objectiefhouder. Toon mij één "moderne" balg met die mogelijikheden en die degelijkheid.

Ik heb nooit spijt gehad van de aanschaf van mijn PB-4 en nog steeds zou ik er verre de voorkeur aan geven, ondanks het voor nieuwere camera's verplicht monteren van de PK-13a. Als objectieven gebruik ik sowieso oudere exemplaren als de 3,5/55mm en de 4/105mm, en een van Nikon-bajonet voorzien 9/150mm repro-objectief.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor oud0001 » do nov 21 2013 7:58 pm

Deze balg heeft een moderne vatting en is in die zin moderner.
Het gaat om de vatting meneer de Klerk. De vatting en dat is de context. :wink:

De PB4 is uit de tijd van de filmrolletjes. Topkwaliteit.
Deze balg is uit het digitale tijdperk en daardoor moderner. Niet het principe maar het bouwjaar.
Er is dus rekening gehouden met die mooie elektronische contacten. :wink:

Dan heb je geen extra PK11a nodig. Scheelt weer eurootjes.

Laat mensen lekker goedkoop beginnen. Als men kwaliteit wil en men raakt er aan verslingerd gaat men vanzelf kwalitatief beter materiaal aanschaffen. Tegen die tijd is men al op de hogte dat je bij o.a. de Nikon balgen er wel ff een ring tussen moet zetten. :mryellow:
oud0001



Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor emdeklerk » do nov 21 2013 8:00 pm

Dat is ook weer waar...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor henkk » do nov 21 2013 8:12 pm

Er wordt m.i. veel nagepraat over balgen en moderne camera's en zogenaamd noodzakelijke tussenringen. Mijn gebruikservaring is anders.
Ik gebruik de PB-4 al een tijd op een D700 en ook een D50 en met o.a. een AF-D 60/2.8 Micro-Nikkor en heb nog nooit problemen ondervonden met de electrische contacten van camera of lens.

Twee dingen waar je op moet letten:
- niet de balg op de camera zetten maar de camera op de balg
- de balg voorafgaand aan de koppeling met de camera in verticale stand zetten anders past de camera niet vanwege het batterij-huis; idem bij ontkoppelen. Als de boel eenmaal gekoppeld is, kun je de stand weer naar horizontaal terugdraaien.

Als je te veel ringen gaat toevoegen, verminder je m.i. de flexibiliteit van de balg om scherp te stellen. M.a.w. bepaalde vergrotingen ga je dan niet halen. Welke precies, hangt af van wat voor lens je gebruikt. Vooral kleinere vergrotingen zullen hieronder lijden omdat je de lens niet dicht genoeg bij de sensor kunt krijgen.

Hoe het zit met die tientjes balgen die nu worden geproduceerd weet ik niet, zoals emdeklerk schrijft is de PB-4 onovertroffen qua mogelijkheden (en een goede investering!).. Dat de nieuwe balgen twee rails hebben pleit wel weer in hun voordeel! Ik vind het so wie so geweldig dat er nog balgen gemaakt worden, jammer dat Nikon het niet meer doet (en daarom stijgen en stijgen die PB-X-en in waarde ...)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor oud0001 » do nov 21 2013 8:26 pm

Zelf gebruik ik geen balg maar tussenringen van Nikon.
Daar moet er ook eentje tussen anders draai ik de contacten aan gort. Dat is toch zonde.

Als het bij de PB4 niet nodig is dan is dat mooi. Scheelt weer 100 euro voor een PK11a. :wink:
Volgens mij moet het bij de PB6 er wel tussen.
oud0001



Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor Ton van de Wiel » do nov 21 2013 8:30 pm

Ik ben in het bezit van voornoemde Chinese balg. Werkt helemaal super alleen moet je er goed op letten dat je hem kaarsrecht op de vatting zet want hij wil er wel eens scheef opdraaien. Dat is alles. Voorzichtig te werk gaan.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor oud0001 » do nov 21 2013 8:34 pm

Je moet toch altijd voorzichtig te werk gaan? :wink:

Gewoon lekker gebruiken dus. :mrgreen:
oud0001



Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor henkk » do nov 21 2013 8:39 pm

De PB-4 heeft gewoon niets wat verder uitsteekt dan de bajonet en in contact zou kunnen komen met de electrische contacten. Net even vergeleken met een AFS 50 mm en daar zit gewoon 5 mm extra aan wat verder dan de bajonet naar binnen steekt met de electrische contacten. De PB-4 heeft dat niet. PB-6 weet ik niet hoe dat zit maar ik zou niet weten waarom daar zo'n uitsteeksel in zou zijn aangebracht.
Misschien komen de verhalen in de wereld van mislukte pogingen de camera en balg in horizontale stand (landscape) te koppelen. Dat gaat echt niet en is een risico op schade.

En voorzichtigheid is altijd geboden! Daarom ook altijd de camera uit zetten bij dit soort koppelingen. En nooit scheef opdraaien! Eerst moeten camera en balg strak op elkaar zitten en dan pas gaan draaien.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Berichtdoor emdeklerk » do nov 21 2013 8:44 pm

Ik ga het niet opzoeken, maar ooit heeft Nikon zelf het gebruik van die tussenringen aanbevolen bij gebruik van oudere balgen. PK13a of, zoals Tuihanti correct aangeeft: de PK-11a. Ik houd me er aan. Nikon heeft ook niet voor niets een -a versie van de BR-2 omkeerring uitgebracht: de BR-2a. Het verschil is miniem, maar het is er wel.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten